Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre med arven min?

Edstro

Anbefalte innlegg

Hei. Moren min gikk bort for litt over et år siden desverre. Dette førte til at det ble endel arv med tanke på verdier av bolig etc. Jeg bor fremdeles hjemme slik at det er nevnt.

Nå som jeg er 18 år har jeg i utgangspunktet krav på denne arven. Men på nåværende tidspunkt sitter faren min på disse pengene. Under møte med advokaten ble det avtalt at han hadde tre månder på å betale oss ut. Det er bare jeg av hans barn som er myndig. Derfor er det bare jeg som har krav på pengene her å nå.

Nå har det øyeblikk gått tre månder og jeg kvier meg for å spør om disse pengene? Siden han er faren min. Det er så utrolig vanskelig. Hva bør jeg gjøre i denne situasjonen? Jeg liker ikke at han sitter på mine penger.

Han er et utrolig kontroll meneske. Å dagen når jeg fullte 18, gikk jeg rett til banken og forlanget at de fjernet alt innsyn han hadde over mine kontoer. Dette likte han ikke, men han måtte godta det.

Kan noen gi meg noen råd her? Det er utrolig vanskelig og jeg vill bare bli ferdig med dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikke slik at han kan sitte i uskifte bo så lenge han vil? Eller må du samtykke?

En vanskelig situasjon.. men er det snakk om så mye penger da? Har han mulighet til å betale deg nå?

Er jo ofte penger som fører til familiekonflikter, så du bør vel ikke være for grisk heller.. men skjønner jo at du vil ha pengene.. Kanskje du kan vente til du evnt. flytter ut? Og si det til faren din, at du vil ha de da?

Endret av Cyrenia
Lenke til kommentar

Jeg trodde også det var slik med uskiftet bo. Men ifølge advokaten og noe greier så måtte han betale oss ut nå. Jeg signerte også på dette i en kontrakt.

Beløpet er på 75000. Jeg hadde tenkt å burke 50 000 på en bil. Å det overskytende til noe annet. Endel inn på bsu blant annet. Derfor har jeg egentlig bare tenkt å kreve 25 000 av han. For de resterende 50 skal vi bruke til å betale bilen min med.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner.. Går det ikke ann å spørre han faren din da? lek dum og spørr om du har fortsått det riktig eller noe.. Ellers så går det kanskje ann å spørre advokaten også? Eller si til faren din at du driver å ser på biler og spør om pengene er på plass..

Lenke til kommentar

Pengene er på plass. Han har selv sakt noen ganger at du kan få alle pengene om du vill. Når vi har snakket om arven. Jeg kan ikke gjøre noe for du er myndig. Men så er det dette å spør om penger da. Jeg hater det.

Det jeg selv har bestemt meg for er at 50 000 av disse pengene skal bli brukt til bilen min. Å resten skal jeg ha selv. Å det burde vel ikke hver så utrolig vanskelig? Han er tross alt arkitekt, så dette burde ikke være noe problem

Men han skal sikkert ha begrunnelser på hvorfor jeg skal ha pengene og hva jeg skal bruke dem til. Det har han vel ikke rett til å vite uansett? Selv om jeg har satt mine mål.

Lenke til kommentar

Penger og familie er vanskelig. Kan være enda vanskeligere om han er enn kontrollfrik.

Men utfra hva du sier så:

-Har han sagt at pengene er der når du vil ha dem

-Har han god økonomi, det er ikke et problem at han kan finne på å bruke pengene dine

-Er det småbeløp det er snakk om, hvorav brorparten skal gå til noe dere allerede har snakket om(?)

-Skal resten av beløpet gå til noe veldig fornuftig (BSU). Jeg ville tro han ble fornøyd om du kom og sa at du ville bruke pengene på denne måten.

Utfra dette høres det ikke ut som om samtalen trenger å bli så ille, spesielt ikke om du kan redegjøre for at pengene skal bli brukt noenlunde fornuftig.

Jeg er snart 30 år, har gjeld, hus og nesten like god inntekt som min far, men spør fremdeles ham om råd ang pengebruk.

Hvis du ikke har noen grunn til å tro at din far ikke vil ditt beste, så vil han nok det, selv om du kan være uenig. Selv om du har rett til å bestemme selv, skader det ikke å lytte til hans råd.

Myndighet=Ansvar og det ville nok glede ham om han så at du var ansvarlig med pengene dine.

Nå skal jeg bare legge på den evige leksen at du bør vente med å spare BSU til du har et skattetrekk som gjør at du får utnyttet BSU-fordelen din.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Hei. Takk for godt svar :)

Avtalen med advokaten (som jeg også signerte på) Var at han skulle betale alle oss ut etter tre månder. Avtalen ble signert i starten på juli. Derfor har det gått tre månder nå. Ja som nevnt er det bare jeg som da får penger, siden det er bare jeg som er myndig av barnene hans.

Ja han har god økonomi. Er utdannet arkiktekt så dette skulle ikke være noe problem for han. Det som er dumt er at han er kontrollfrik. Han har ikke "innsett" at jeg er myndig. Han har også drevet å åpnet noen av brevene mine (i håp om at jeg ikke har merket noe, men det gjor jeg selvfølgelig) Jeg ble så utrolig skuffet, men han mente det var en feiltagelse. Det tror jeg absoultt ikke det var.

Jeg har snakket med andre i min situasjon. Å normal praksis for de jeg kjenner (som har arvet) har fått pengene når de har fullt 18. Å de har bare hørt ifra foreldrene: Det er dine penger, bruk den til det du føler er fornuftig.

Så jeg er ikke helt med på dette opplegge jeg. Vill bare ha det overstått. Å det er faktisk ikke så lett å spør han om dette heller.

Har du/dere noe mer konkret å si nå utifra hva jeg har skrevet? Eller har andre råd? :)

Takk for hjelp :)

Endret av eddielie30
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...