Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kan motoren "holdes tilbake" av avgiftsmessige årsaker?

-Serenity-

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer en bil som på papiret har 101 hk, og er 1,9 ltr (diesel). Synes bare dette er lite hester i fohold til volum, og lurer derfor på om det er sannsynlig at den er "holdt tilbake" av avgiftsmessige årsaker. Jeg har ikke peiling på bil så det kan godt hende spørsmålet er dumt. Men hvis noe slikt er plausibelt, er det sunt for motoren egentlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vurderer en bil som på papiret har 101 hk, og er 1,9 ltr (diesel). Synes bare dette er lite hester i fohold til volum, og lurer derfor på om det er sannsynlig at den er "holdt tilbake" av avgiftsmessige årsaker. Jeg har ikke peiling på bil så det kan godt hende spørsmålet er dumt. Men hvis noe slikt er plausibelt, er det sunt for motoren egentlig?

Du sier jo intet om merke/modell, så dette blir umulig å svare helt konkret på. Derimot synes jeg ikke 101 HK høres så gærnt ut for en diesel. En diesel jeg hadde var 1.9 og hadde 72 HK, en annen 2.5 og 125 HK, mens den jeg har nå er 2.2 og har 125 HK. Men for all del, du finner gjerne 1.9 med 180 HK også... Så volum og HK henger lite sammen, det er typen teknologi som er mer interessant. En annen ting er at, alt etter bilens vekt og hvor mye bilen normalt skal lastes med, så kan 101 diesel-hester være helt glimrende til daglig-kjøring. Du må nesten prøvekjøre.

101 HK på 1.9 liter, da er det sannsynlig at det er pustehjelp på bilen. Altså turbin. Godt mulig vil du finne andre modeller fra samme merke som også har 1.9 men da med mindre/mer HK. Så vidt jeg kjenner til fra f.eks PSA (Peugeot og Citroën), er motorene i utgangspunktet lik, men det kan være diverse forsterkninger, kraftigere ventilfjører, lagre, bedre kjøling, etc, på de sterkere variantene. Sånn at det for PSA sine motorers del, ikke bare er å legge inn annen programvare/maskinvare for å få mer HK. Du kan gjøre det ja, men motoren vil ikke være 100% beregnet for det, og vil slites unaturlig fort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...