Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Finne igjen stjålet bil. kan jeg ta den?


Mannen med ljåen

Anbefalte innlegg

Morsomt.

 

Legger inn et moment jeg også.

 

Du tar faktisk bilen med deg tilbake til Norge.

Glad og fornøyd, kontakter du forsikringsselskapet for å kunne kjøpe den tilbake.

 

..Og får vite at bilen, den ble da funnet etter at du hadde fått utbetalt forsikringspengene, og solgt på nytt siden forsikringsselskapet etter forsikringsutbetaling faktisk er juridisk eier av bilen...

 

Så nå er det visst du som er tyven. Hva gjør du for å tilbakeføre den til rett eier?

 

Forsikrings selskapet finner jo ingenting, det ville vært politiet og de kontakter eier og ikke forsikringsselskapet ved funn...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Morsomt.

 

Legger inn et moment jeg også.

Vil tro at eieren juridisk er deg til tross for at du har fått erstattet bilen. Det vil si at forsikringsselskap uansett har plikt til å gi deg valget og ikke kan selge en gjenfunnet bil uten "eiers" godkjenning.

 

Du skjønner at ikke alt er bare pengeverdier, noe har tross alt også affeksjonsverdi og noen vil da velge å kjøpe gjenfunnet gods tilbake fra forsikringsselskapet.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Tok eit kjappt google søk og fant dette for eit forsikringsselskap:

ERSTATNINGSREGLER FOR BIL SOM ER FORSVUNNET

Dersom bilen er stjålet, og ikke kommet til rette etter 21 dager, beregnes og erstattes skaden med hvor mye det på skadedagen ville ha kostet å anskaffe en bil i vesentlig samme stand og av tilsvarende fabrikat, type og årgang (markedsverdien).

 

Kommer bilen til rette før utbetaling har funnet sted bortfaller avtalen om kontanterstatning. Bilen er fortsatt sikredes eiendom.

 

Kommer bilen til rette etter at erstatning er utbetalt, har sikrede rett til å kjøpe denne tilbake fra selskapet. Sikrede må i så fall gi selskapet skriftlig beskjed om dette innen 21 dager etter at selskapet har sendt beskjed om at bilen er kommet til rette. Innen samme frist må erstatningen være tilbakebetalt. I motsatt fall tilfaller bilen selskapet.

 

Så i dette selskapet så blir bilen forsikringsselskapets eigendom når forsikringspengene blir utbetalt. Så ved å melde bilen stjålet og ved å motta forsikringspenger så har du i praksis solgt bilen til forsikringsselskapet ditt.

 

Når det gjeld å berre ta tilbake bilen så kan dette fort ende opp med å gi deg problemer, spesielt når du tar med bilen heim fra utlandet. Om du blir stoppa f.eks på grensa så skal eg meir eller mindre garantere at du ikkje får til å snakke deg ut av det og fortsette turen heim sjølv om det er din gamle bil.

 

Slik som eg ser det så er det eit par muligheiter du har her.

Det første du bør gjere er å ta kontakt med politiet i det landet du befinner deg i og be om hjelp til korleis du skal oppføre deg. Dette vil då være den sikkraste (og einaste) måten som garanterer at du ikkje får ein bak smell i form av ei motanmeldelse av tjuven/nye eigar av bilen.

 

Ein anna ting du kan gjere er å ringe forsikringsselskapet ditt eller biltilsynet for å få vite kva chassis nummert på bilen din er/var. Sidan du har bilnøkkelen som passer så kan du skaffe deg tilgang til chassis nummeret.

Stemmer nummeret så har du plutselig ein vesentlig sterkare sak en at du kjenner igjen ein malingsflekk (som du ikkje har sett på 15 år og kanskje ikkje husker nøyaktig korleis den såg ut).

Om det ikkje stemmer så er lovbruddet ditt berre bilinnbrudd noke som gir deg ei mindre straff ein biltyveri, spesielt med tanke på at du verken stjeler eller ødelegger noke i bilen.

 

Eit anna alternativ du kan gjere om du ikkje har tid til å gjere det du må gjere for å forsikre deg om at bilen er din er å gjere bilen ukjøyrbar, punktere dekka eller ta ut batteriet eller noke slikt. Du må då sjølvsagt være forberett på å ta straffa for skadeværk men det kjøper deg tid og det er fortsatt mildare straff ein om du berre tar bilen og kjøyrer den vekk.

Lenke til kommentar
Om det ikkje stemmer så er lovbruddet ditt berre bilinnbrudd noke som gir deg ei mindre straff ein biltyveri, spesielt med tanke på at du verken stjeler eller ødelegger noke i bilen.

Dette må naturligvis sjekkes opp mot det aktuelle straffenivået i landet forbrytelsen finner sted. Alle land ser ikke likt på hvilken straff som passer til hvilken forbrytelse.

 

I Dubai kan for eks homofili straffes med opp til 10 års fengsel. Det skjer ikke i Norge.

Lenke til kommentar
Om det ikkje stemmer så er lovbruddet ditt berre bilinnbrudd noke som gir deg ei mindre straff ein biltyveri, spesielt med tanke på at du verken stjeler eller ødelegger noke i bilen.

Dette må naturligvis sjekkes opp mot det aktuelle straffenivået i landet forbrytelsen finner sted. Alle land ser ikke likt på hvilken straff som passer til hvilken forbrytelse.

 

I Dubai kan for eks homofili straffes med opp til 10 års fengsel. Det skjer ikke i Norge.

 

Du har sjølvsagt rett i dette, men dei fleste land har vanligvis ein eskalerande skala på samme kategori av krimminalitet. Om du får 10 års fengsel for homofili i Dubai så rekner eg med at andre meir ekstreme sexsuelle utfoldelser gir endå strengare straff. Skal mykje til at du får fengselstraff for homofili medan nekrofili og pedofili er heit greit liksom ;)

Lenke til kommentar

Joda, de eskalerer nok straffene sine etter forbrytelsene, men på meg virker det av og til som om nordmenn tror at alt er likt i utlandet som det er i vårt gode hjemland.

 

Om man for eks risikerer ei bot på et par tusen for å bryte seg inn i bilen her i Norge så kan dette vurderes som en akseptabel risiko å ta, men om man i utlandet får 5 år ubetinget eller kappet av hendene så er det fort litt værre.

 

Så det er greit å være obs. Eg skal hvertfall være forsiktig når eg er i utlandet med å vise følelser, om ikke annet :p

Lenke til kommentar
Det er mange variabler. 1994 kan byttes ut med en nyere dato, Litauen kan byttes ut med Hønefoss osv...

 

Men hva blir resultatet, rent juridisk, og i praksis?

Dette har nok skjedd her hjemme i Norge. Sjansen for å finne sin stjålne bil i utlandet etter så lang tid er umulig.. Som her sies kan steder og datoer byttes ut. Jeg forstår godt at du vil være anonym, det kan ingen si noe på. EDIT. Om noe av dette har/hadde hendt, da. Som du sier, det hele var et hypotetisk spørsmål.

 

Kontakt politi og forsikringsselskap først. Si at du har funnet igjen din egen bil. Hvordan prosessen er videre er jeg usikker på. Men så vidt jeg vet, dersom tjuven solgte bilen videre til en intetanende person, har likevel denne personen et ansvar. Man plikter faktisk å vite at man ikke kjøper tjuvgods, og det hjelper ikke å si at man ikke visste det... I en slik sak er nok både tjuven og ny eier straffbare.

 

Tjuvpakk er det verste jeg vet. Forstår godt at du hadde vært fristet til å ta saken i egne hender, det hadde jeg også vært. Men som andre her sier er det ikke særlig smart.

Endret av RickyRon
Lenke til kommentar
Man plikter faktisk å vite at man ikke kjøper tjuvgods, og det hjelper ikke å si at man ikke visste det... I en slik sak er nok både tjuven og ny eier straffbare.

Nei, det gjør man IKKE... er vel omtrent INGEN som kjøper brukte ting uten kvittering som faktisk vet med 100% sikkerhet at det de kjøper ikke er tyvegods.

 

Handler man i god tro har man ikke gjort noe galt men man har desvrre ingen rettigheter når man kjøper tyvegods så man mister varen og får ingenting igjen for det.

 

Dersom det i ettertid viser seg at kjøper burde stille spørsmål ved en rekke mistenkelige ting ved handelen så kan kjøpr likevel straffes.

 

Kjøper du for eksempel en uåpnet Ipod uten kvittering fra bagasjerommet til en svart BMW som er full i uåpnet elektronikk så sliter du nok kanskje.

Lenke til kommentar
Dersom det i ettertid viser seg at kjøper burde stille spørsmål ved en rekke mistenkelige ting ved handelen så kan kjøpr likevel straffes.

Ved kjøp av en stjålet bil burde vel slike ting være lett å oppdage. Her har du vognkort, eierskifte, underskrift av salgsmelding, etc. Burde ikke være store problemet å oppdage ugler i mosen, med mindre selvsagt at vognkortet var en god forfalskning med uriktige opplysninger.

Lenke til kommentar
en stjålet bil kan vel ikke skifte eier lovlig? hvis den nye eiern har vognkort er det kanskje banka inn nytt nummer i ramma og det nye rammenummeret og papirene vil være ugyldige når du har bevist at bilen egentlig har nummer 58578902348239

Har kjøpt og solgt en del biler i mitt liv og har aldri bedt om eller blitt bedt om å vis legitimasjon.

 

Dette er kanskje dumt men tror ikke det er vanlig å be om legitimasjon når man kjøper privat, ihvertfall ikke i 10 000 kr klassen :)

 

Hadde jeg kjøpt en mye dyrere bil hadde jeg kanskje spurt for sikkerhetsskyld.

 

Edit: Når det gjelder bil der eier utgir seg for en han ikke er vil nok kjøper aldri bli tiltalt men taper trolig kjøpesummen. Ingen vil jo med vitende vilje kjøpe en bil som de vet er tyvegods og som de ALDRI får omregistrert.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...