Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Finne igjen stjålet bil. kan jeg ta den?


Mannen med ljåen

Anbefalte innlegg

Hypotetisk:

 

Min elskede Audi Quattro ble stjålet i Drøbak den 19. februar 1994 fra et parkeringshus utenfor Rimi.

Jeg kom aldri over sorgen, og bar bilnøkkelen med meg som lykkeamulett i et halskjede.

 

Denne uken er jeg på ferie i Litauen.

Utenfor en spritsjappe står en bil helt maken til min. Jeg går bort for å beundre den, og mimre litt.

Etterhvert kjenner jeg igjen en gul malingflekk nederst på døren. Jeg innser at dette er den bilen som forsvant i 1994!

 

Jeg har jo nøkkelen med meg som amulett.

 

Er det noen lov som hindrer meg i å stikke den inn i låsen og stjele MIN EGEN BIL?

 

Hva om det ikke er tyven som har den nå, men at han har solgt den til en intetanende tredjepart?

Har denne tredjeparten krav på kompensasjon, og fra hvem? Fra meg, eller han skittsekken som stjal den og solgte den til ham? Hva om han ikke er mulig å oppspore?

 

 

Det er mange variabler. 1994 kan byttes ut med en nyere dato, Litauen kan byttes ut med Hønefoss osv...

 

Men hva blir resultatet, rent juridisk, og i praksis?

 

 

 

Inspirert av denne: http://www.dagbladet.no/2009/03/07/nyheter...tyveri/5170357/

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Innenfor samme landet er det mye lettere å bevise at det er din bil. på tvers av landegrenser er det vel litt vanskeligere?

Det er jo godt mulig at bilen har fått ny identitet der. Da kan du få litt problemer om du bare tar den tilbake.

Hvis det er innenfor samme land, ja da er det jo ikke tyveri, du tar jo bare tilbake din egen bil?

Lenke til kommentar

Ikke vet jeg. Den er kanskje registrert på Kari Nordmann fra Drangedal, og ifølge vognkortet ikke lengre min.

 

Men i begge tilfeller, hvor henvender jeg meg når jeg har kjørt bort med bilen min? Lokalt politi? De vil kanskje gi den tilbake til "eieren" og arrestere meg.

 

Hva om det eneste beviset jeg har på at den er min, er malingflekken?

Evt. at jeg drodlet litt med sprittusj et sted hvor ingen ser, og kan fremvise det ved å rive bort et teppe?

Lenke til kommentar

Den må jo være min selv om jeg har fått forsikringsutbetaling!

Den er i hvert fall ingen andre sin!

 

I så fall er det jo bare å stjele! En bil som IKKE var til salgs, med en affeksjonsverdi på 900.000 blir plutselig "solgt" for forsikringssummen på lusne 30.000...

 

Jeg vet det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse, men dette tar kaka.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Hvis noen stjeler bilen din, og du da får utbetalt forsikringssummen, du kan vel ikke da forvente at du skal sitte igjen med både bil og forsikringspenger dersom du finner igjen bilen din?

Lenke til kommentar

Hvis bilen var så viktig for meg, kunne jeg evt. betale tilbake de pengene.

Bilen kan i hvert fall IKKE juridisk sett tilhøre tyven, bare fordi forsikringsselskapet fant det for godt å sende meg noen penger. Ingen selvfølge at jeg var fornøyd med summen heller.

 

EDIT:

Da kan jo tyven alliere seg med en saksbehandler.

Tyv stjeler Audi. Forsikringsselskapet gir meg 50 kroner. Bilen er lovlig solgt for 50 kroner. Jeg kan jo ikke klage, jeg har jo fått penger.

 

?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB
Bilen kan i hvert fall IKKE juridisk sett tilhøre tyven, bare fordi forsikringsselskapet fant det for godt å sende meg noen penger.

 

Selvfølgelig. Bilen blir jo forsikringsselskapets eiendom, ikke tyven. Sier seg jo selv, tyven har jo faktisk stjålet den.

Lenke til kommentar

Hvis bilen blir forsikringsselskapets eiendom, må jeg "kjøpe" den tilbake ved å gi tillbake ALLE forsikringspengene?

 

Evt. litt mindre siden bilen har blitt noe eldre på 20 år, og dermed mindre verdt?

 

Jeg skal vel ha en kompensasjon for tiden uten bil, og eventuelle skader på bilen?

 

Er det en automatikk at jeg MÅ kjøpe den tilbake, eller kan jeg velge å la være, hvis den f.eks. har blitt grisekjørt, eller jeg har kjøpt meg en ny bil?

 

 

 

Hva med vedkommede som kjøpte bilen i god tro?

Jeg antar at tyven må betale tilbake det han solgte bilen for, men hva om tyven er i dekning?

Må JEG betale den nye eieren, eller står stakkaren igjen med skjegget fullt av postkasser?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Hvorfor kan jeg ikke bare ta den, når jeg vet 100% sikkert at det er min bil?

Er det mitt ansvar at kunden har kjøpt tyvgods?

 

Bilen kan da ikke bli kunden sin bare fordi tyven lovet det. Det er jo bare jeg som har rett til å selge min egen bil.

 

 

I dette tilfellet finner jeg bilen på en tilfeldig parkeringsplass. Hvis jeg skulle vente på myndighetene, kommer kanskje "eieren" og kjører hjem med den, og da finner jeg aldri ut hvem det var.

 

Jeg snakker ikke om å gå inn i "kundens" garasje og hente den derfra. Gjør ikke det en stor forskjell?

 

 

Hva blir jeg evt. dømt for hvis jeg tar amulettnøkkelen min, stikker den inn i tenningslåsen, og kjører av gårde med bilen som jeg mistet i 1994?

 

Har bilen vært i annen manns besittelse så lenge at den BLIR hans?

Forskjell på om han har bilen i to dager eller 90 år før jeg finner den??

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Hvorfor kan jeg ikke bare ta den, når jeg vet 100% sikkert at det er min bil?

Er det mitt ansvar at kunden har kjøpt tyvgods?

 

Det er en avveining mellom din og hans interesse, og hvis han ikke vet noe så taper du per norsk lov i dag.

 

Bilen kan da ikke bli kunden sin bare fordi tyven lovet det. Det er jo bare jeg som har rett til å selge min egen bil.

 

Det er nettopp det den kan bli -- og blir...

 

 

I dette tilfellet finner jeg bilen på en tilfeldig parkeringsplass. Hvis jeg skulle vente på myndighetene, kommer kanskje "eieren" og kjører hjem med den, og da finner jeg aldri ut hvem det var.

 

Antageligvis har du skiltnummer på den og så videre?

 

Jeg snakker ikke om å gå inn i "kundens" garasje og hente den derfra. Gjør ikke det en stor forskjell?

 

Er tyveri mer akseptabelt om man gjør det på gata enn i hjemmet?

Lenke til kommentar

Det er etter mitt syn ikke tyveri å ta tilbake sin egen bil.

 

 

Da onkelen min fikk frastjålet båten sin, fant han den igjen i en kai i nærheten. Skulle han bare tenke: "Søren au, nå har båten skifta eier!" og kjøpe seg en ny?

 

Den hardbarka kriminelle onkelen min seilte den hjem igjen.

Din logikk legaliserer jo tyveri.

 

 

"Kundens" interesser interesserer meg overhode ikke. Jeg ser bilen min. Jeg tar den tilbake. Akkurat som onkelen min gjorde.

 

Hvorfor har kunden krav på å beholde bilen min når alle, selv politiet vet den ble stjålet fra meg?

 

 

Kan ikke dette utnyttes?

Jeg kan stjele en diamant til en milliard kroner og selge den i god tro til en med downs syndrom.

Jeg går i fengsel, men uansett ikke mer enn 21 år.

Han med downs får beholde diamanten????

 

Så deler vi pengene når jeg slipper ut..?

 

Vær så snill, fortell hvorfor dette eksempelet ikke ville funke.

 

 

 

Kan du forklare denne litt uklare setningen:

Det er en avveining mellom din og hans interesse, og hvis han ikke vet noe så taper du per norsk lov i dag.

 

Er bilen juridisk skiftet eier, eller mener du at jeg ikke bare kan ta den, men ringe politiet, så får jeg den uansett?

 

 

Er det forskjell om jeg "stjeler" den tilbake fra tyven, eller en heler, eller om jeg "stjeler" den fra en naiv tulling som kjøpte den i god tro?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Saken blir mer komplisert av at litauisk rett kommer inn i bildet. Om man forutsetter at bilen blir funnet i Norge, blir det enklere.

 

Du kan ikke straffes for tyveri hvis du tror bilen tilhører deg eller hvis du tror du har rett til å ta den tilbake.

 

Kan du straffes for noe annet? Tja. Hvem vet. Besittelseskrenkelse, kanskje? Tror ikke det.

 

Så langt om de strafferettslige sidene; hva da med de privatettslige?

 

Den som har kjøpt bilen av tyven, vinner ikke eiendomsretten til den, jf. lov om godtroerverv av løsøre §§ 1 og 2. Det kan imidlertid være at bilen eies av forsikringsselskapet som har utbetalt forsikring.

 

Edit: Hvis forutsetningen er at bilen ble stjålet allerede i 1994, kan saken stille seg annerledes siden kjøperen kan ha hevdet eiendomsretten til bilen.

Endret av frevild
Lenke til kommentar

I så fall virker det mest fornuftig å stikke av med bilen, og ringe forsikringsselskapet for å bli enig om hvor mye penger de vil ha tilbake.

 

Jeg nekter å godta at noen annen enn jeg kan eie bilen, når den faktisk ble stjålet.

 

 

Kan jeg evt. straffes for at iPoden til tyven lå i hanskerommet da jeg "stjal" tilbake bilen?

 

Hva om tyven eller den nye "eieren" har gjort store reparasjoner? Blir da bilen, med alle de nye reservedelene, mer hans enn min?

Eller kan jeg bare si "takk for clutchen og stereoen!", evt. betale for oppgraderingene om de faller i smak?

 

Ikke min feil at de har spandert oppgradering på bilen min. Jeg har jo hverken bedt dem stjele den eller reparere den.

 

 

Minner om at det er et hypotetisk spørsmål. Jeg eier ikke en Audi, og vil ikke ha en heller. Og om noen stjeler pug'en min blir jeg svært overrasket.

Men aldri om jeg hadde latt dem beholde den!

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...