GaZMaN_ Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 (endret) Etter flere år med denne utrolig irriterende laptopen som jeg ikke engang er administrator på, har jeg endelig bestemt meg for å kjøpe meg en stasjonær en. Det eneste problemet er da at jeg kan nada om sånt, og håper at noen på forumet kan ta seg tid til å hjelpe meg med å plukke ut delene som trengs for en data i stand til å kjøre de aller fleste nye spill. (Tenker spesielt på sc2, som ifølge det jeg har hørt kommer ut i løpet av neste år). Har som sagt planlagt å ende opp med en pris på omtrent 10000 (inkl skjerm og tastatur, hvis mulig), men en tusenlapp fra eller til spiller ingen stor rolle. Alle innlegg/forslag blir tatt i mot med stor takknemlighet Endret 26. september 2009 av GaZMaN_ Lenke til kommentar
GaZMaN_ Skrevet 26. september 2009 Forfatter Del Skrevet 26. september 2009 Sjekker igjen i morgen, og håper at noen har tatt seg tid til å hjelpe Lenke til kommentar
Brotato Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 god ferdigbygd pc fra komplett. Med vista og gratis oppgradering til win7. her kan kanskje oppgradere enkelte deler av den, mest prossesoren og kanskje strømmforsyninga litt i takt med prossesoren.... Lenke til kommentar
Pizzaen Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 (endret) Glem det.. Endret 27. september 2009 av Pizzaen Lenke til kommentar
eSuba Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 (endret) Ta en titt her. Som du ser så har både skjermen og tastaturet fått gode tilbakemeldinger og jeg har selv G15 og syntes det er fantastisk bra Med dette oppsettet så holder pcen i noen år fremover , det beste skjermkortet på markedet som støtter DirectX 11 og mye mer. Har sett på testen av akkurat det skjermkortet som er i handlevognen jeg linket til , den slår Geforce 295 i mange ting men kommer helt ann på hva du skal spille her er link til test. Håper jeg var til hjelp Endret 27. september 2009 av eSuba Lenke til kommentar
Pizzaen Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Her er et forslag, har satt opp den feteste prossesoren på markedet, det feteste skjermkortet på markedet (har ikke blitt lansert enda, men det kommer før jul, er verdt og vente på), 6GB minne, 22" skjerm osv. Er et ekstremt bra oppsett som kommer til og kjøre de nyeste spillene på high 3-4 år framover. Viss du går ned til i5 750 og 4870 så får du råd til en SSD også, men dette er ditt valg. Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 (endret) Her er et forslag, har satt opp den feteste prossesoren på markedet, det feteste skjermkortet på markedet (har ikke blitt lansert enda, men det kommer før jul, er verdt og vente på), 6GB minne, 22" skjerm osv. Er et ekstremt bra oppsett som kommer til og kjøre de nyeste spillene på high 3-4 år framover. Viss du går ned til i5 750 og 4870 så får du råd til en SSD også, men dette er ditt valg. i7860 og socket 1156 er 2-kanals minne, det er i7920 som utnytter ekstra minnekanal. Til spill så er det vel ingen hensikt å kjøpe mer enn maks 4 GB minne uansett hvilket operativsystem man har (hvis man ikke har tre-kanals selvfølgelig og må velge 3 eller 6)? Minne benyttes primært for å få ned tiden i krevende programmer, og har ingenting med FPS å gjøre i spill. 4GB klarer seg lenge. Endret 27. september 2009 av jornboss Lenke til kommentar
Pizzaen Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 (endret) @jornboss Er kanskje enig i at du ikke trenger 6GB minne nå, men da slipper du vertfall og kjøpe mere minne senere. Minne koster så lite nå uansett at prisforskjellen på 4 og 6GB minne er minimal. Edit: Er det slik at 6GB minne ikke fungerer i det heletatt på en sokkel som ikke støtter 3-kannals minne eller er det bare at du ikke får utnyttet hastigheten max? Tror jeg leste på AnandTech at du må kjøre ekstremt minnekrevende oppgaver for og greie og max'e 3 kanaler. Edit2: Sitat fra AnandTech: "Long story short? Lynnfield won't be memory bandwidth limited with DDR3-1333 for the overwhelming majority of usage cases." Endret 27. september 2009 av Pizzaen Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Jeg trodde at 2 gb koster 330, 4 gb 650 og 6 gb ca 950 men kanskje er det ikke slik - slik at du ikke tjener stort på å kjøpe 3 stk? Lenke til kommentar
Pizzaen Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 (endret) Minste pris for 4GB er 573kr, minste pris for 6GB er 882. Forskjellen er ca. 300kr. Men når jeg setter opp oppsett så bruker jeg og bare ta varer som finnes på Amentio siden det ganske sikkert blir der det er billigst, og der ligger den billigste 4GB minnebrikken som finnes i butikken på 781kr og da blir forskjellen på 100kr. Endret 27. september 2009 av Pizzaen Lenke til kommentar
GaZMaN_ Skrevet 27. september 2009 Forfatter Del Skrevet 27. september 2009 Tusen takk alle sammen! Men hvilket av disse oppsettene burde jeg velge? Kan som sagt nærmest ingenting om emnet... Oppsettet til Pizzaen så lovende ut, men jeg lurer bare på noe.. "Viss du går ned til i5 750 og 4870 så får du råd til en SSD også, men dette er ditt valg." Dette var helt gresk for meg :s Kan noen forklare det? Lenke til kommentar
Pizzaen Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 (endret) Viss du går ned til en litt dårligere CPU (prossesor) og ett mye dårligere GPU (skjermkort) så får du råd til en SSD (en ekstremt rask hardisk). SSD'en (solid state drive) gjør at du kan starte nettleseren på et par sekunder, redusere loadingen på spill med mange sekunder og hele systemet ditt blir MYE raskere. Det er kanskje det kjøpet som kommer til og gjøre PC-en din raskest. Men det er en hake, teknologien er ganske ny og dermed ganske dyr. Det koster ca. 1700kr for en SSD på 80GB, men jeg vil si at der er verdt det. Her er en litt større gjennomgang av hva en SSD er. Endret 27. september 2009 av Pizzaen Lenke til kommentar
GaZMaN_ Skrevet 27. september 2009 Forfatter Del Skrevet 27. september 2009 Ok, takk for forklaringen Men vil det da si at den erstatter harddisken som opprinnelig var på lista, eller at den kommer i tilleg? Lenke til kommentar
eSuba Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 i5 = 1156 sockel i7 = 1366 sockel Det vil si at i5 er billigere enn i7 og er vel kanskje mest beregnet til den "vanlige" brukeren. i7 koster rundt 2200kr mens i5 koster rudt 1400kr. Her har du et eksempel på et 4870 kort. En SSD ( Solid State Drive ) Den fysiske hovedforskjellen mellom en SSD-enhet og en vanlig harddisk er at en harddisk består av plater samt lese- og skrivehoder, pluss en motor som snurrer platen (eller platene, om det er flere). En SSD-enhet på sin side, inneholder ingen bevegelige deler. I stedet inneholder en SSD-enhet en spesiell type minnebrikker med overskrivbare celler som kan beholde data også når de er avslått. Med andre ord den er MYE raskere enn en vanlig harddisk og koster fra 20kr per gb . Ofte er en SSD fra 30-250 gb ( finnes også 1 tb ) Det er beregnet til å ha bios og programmer/spill sånn at det går fortere å starte opp pcen eller at loadingen under spill går fortere er du opptatt av grafikk kjøper du handlekurven jeg linket til. Alt er egentlig opp til deg hva du bruker pcen din til og hvor mye du krever mvh eSuba Lenke til kommentar
Pizzaen Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Ok, takk for forklaringen Men vil det da si at den erstatter harddisken som opprinnelig var på lista, eller at den kommer i tilleg? 80GB vil jeg si er veldig lite, så jeg ville ha kjøpt en ved siden av. Men viss du ikke trenger mere en 80GB så trenger du ikke det. Du kan også gå ned på størrelse på den disken ved siden av. Lenke til kommentar
GaZMaN_ Skrevet 27. september 2009 Forfatter Del Skrevet 27. september 2009 (endret) Ta en titt her.Som du ser så har både skjermen og tastaturet fått gode tilbakemeldinger og jeg har selv G15 og syntes det er fantastisk bra Med dette oppsettet så holder pcen i noen år fremover , det beste skjermkortet på markedet som støtter DirectX 11 og mye mer. Har sett på testen av akkurat det skjermkortet som er i handlevognen jeg linket til , den slår Geforce 295 i mange ting men kommer helt ann på hva du skal spille her er link til test. Håper jeg var til hjelp Så litt nærmere på linken nå Mulig det bare er jeg som så over litt for raskt, men jeg kunne ikke finne verken skjerm eller tastatur.:S Endret 27. september 2009 av GaZMaN_ Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 (endret) Forslag med AMD. Noen av tilbudene gjelder i helgen, så det blir dyrere hvis du venter. Dette er et godt alternnativ til i5 - oppsett. EDIT: glemte DVD Endret 27. september 2009 av jornboss Lenke til kommentar
Pizzaen Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 (endret) Forslag med AMD. Noen av tilbudene gjelder i helgen, så det blir dyrere hvis du venter. Dette er et godt alternnativ til i5 - oppsett. i5 750 gruser Phenom II X4 955 BE lett og er samtidig mye billigere... Endret 27. september 2009 av Pizzaen Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 (endret) Det er den ikke når hovedkortet koster minst 400,- mer og AMD955 koster 100,- mer enn i5750? Gruser er vel et relativt begrep, spesielt med et stk HD4890 installert. Jeg tviler på den grusingen din, selv om jeg tviler på om AMD955 gruser i5750 (Test her med mot AMD965 men det viser noe). Jeg vet at du absolutt støtter de nye prosessorene fra Intel, og de er bra men den jeg anbefaler yter motstand mot i5750. Endret 27. september 2009 av jornboss Lenke til kommentar
Pizzaen Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Les denne testen på AnandTech så ser du at den faktisk gruser AMD sitt alternativ og mer en det. Toppmodellen til AMD har ikke sjangs engang. Prisene har tydeligvis blitt litt mildere etter sist jeg så på de. Sist jeg så på AM3 sokkelen så kostet X4 955 BE ca. 2k, men de har blitt ganske like i pris. Et mitt på treet hovedkort med AM3 sokkelen: Gigabyte GA-MA790XT-UD4P. Pris = 1005. Et mitt på treet hovedkort med LGA1156 sokkelen: Asus P7P55D. Pris = 1132. En mitt på treet CPU med AM3 sokkel: AMD Phenom II X4 955 Black Edition. Pris = 1634. En mitt på treet CPU med LGA1156 sokkel: Intel Core i5 750 . Pris = 1490. Total pris for AM3 = 2639. Total pris for LGA1156 = 2622. Det vil si at det koster akkurat like mye, der i5 er ganske mye bedre en AM3.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå