Gå til innhold

Celeron vs. Centrion på laptop - mtp stöy

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg ser etter laptop. Har funnet to på komplett.no som jeg har sammenlignet:

http://www.komplett.no/k/kcp.aspx?sku=483237&sku=482505

Den jeg har lyst på har Celeron-prosessor. Sist jeg kjöpte pc, for noen år siden, var Celeron den svake og dårlige typen prosessor. Den ble ofte kjört på höye hastigheter, ble derfor varme og trengte igjen mye vifte for å holde dem kjörlige. Resultat? Stöyende maskin!

Jeg skal ha en stille PC. Hvordan er den jeg vil ha: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=483237? Er den så stöyende som jeg frykter (vifter som går på fullt hele tiden)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Celeron er langt fra noe ræl lengre. Faktisk er arkitekturen relativt lik over hele fjøla når det gjelder Core 2, Pentium og Celeron. T1600 er også en tokjerne CPU, i tillegg er det en CPU laget for bærbare PC-er, ikke som i gamle dager da man primært puttet inn vanlige Celeron i bærbare. Så glem gamle myter om Celeron. Det er en CPU i samme familie som C2D, med lavere klokkehastighet og mindre cache (noen andre forskjeller også).

Så i realiteten er det forskjell i klokkefrevens som er forskjellen mellom disse to CPU-ene, samt effekten av at T1600 er 65 nm og T4200 er 45 nm. Min antagelse er at de har omtrent identisk TDP (altså de er like varme/kalde).

Men personlig er spesifikasjonene såpass mye bedre på HP-en til 6 995 kr at jeg ikke engang hadde reflektert på den andre. Og hva er bedre?

1. Bedre CPU.

2. Større harddisk

3. Mer minne og raskere minne

4. Klart bedre skjermkort

Men om skjermkort ikke spiller noen rolle, dvs man skal ikke spille, er det flere maskiner med T4200 og 3 - 4 GiB minne til ca 5 000 kr.

Lenke til kommentar

Celeron vil nok bråke nøyaktig like mye som en tilsvarende fullutgave prosessor. Den består tross alt av samme delene med mindre cache og/eller andre funksjoner skrudd av. Intel har forskjellige informasjonssider: http://www.intel.com/consumer/rating.htm#celeron dette er den ene. Det finnes en litt mer teknisk en, men fant den ikke for øyeblikket.

En likt klokket Core 2 Duo mot tilsvarende generasjon Celeron vil det slik jeg forstår være like mye varmeutvikling for lavere ytelse.

Endret av radivx
Lenke til kommentar
Så Celeron er en funksjonshemmet CPU med lavere ytelse per watt og mindre cache. Ræl, sier jeg.

Selv de gamle Celeron-prosessorene var ikke noe ræl. De ga veldig mye for pengene. Har du aldri hatt det, så tror du kanskje det er slik. Celeron er et veldig godt billigalternativ. les det Bolson skriver over, det er ganske fornuftig - selv om mytene var - akkurat ja - myter og lite hold i etter mitt syn. For ekstremgamere og krevende programmer fungerte de selvsagt ikke optimalt. Det gjør ikke E7500 heller, men den er allikevel ikke noe ræl...

Lenke til kommentar
Så Celeron er en funksjonshemmet CPU med lavere ytelse per watt og mindre cache. Ræl, sier jeg.

Eneste reelle forskjellen mellom T1600 og T4200 er 65 nm kontra 45 nm og 0,33 GHz høyere klokk. De har akkurat samme mengde cache så langt jeg kan se av spesifikasjonene. Så ytelsesforskjellen mellom disse to er kun pga klokkehastighet og produksjonsteknologi.

I realiteten kan man si det er omtrent som forskjellen mellom en E8200 og en E8500.

At jeg tror TDP-en er omtrent lik skyldes forskjellen mellom 65 og 45 nm. Hadde T1600 vært laget med 45 nm produksjonteknologi så hadde de uten tvil hatt lavere TDP enn T4200.

Altså, den yter akkurat likt med resten av C2D for bærbare, relatert til klokk, cache og produksjonsteknologi. Ræl er det langt fra, faktisk en meget brukbar CPU i budsjettbærbare primært for kontorbruk, surfing etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...