Gå til innhold

Får ikke stipend pga for høy formue, mulig å "gi vekk"?

Acey

Anbefalte innlegg

Men jeg tror nok at det er forskjell på hvordan studenter og ikke-studenter ser den moralske problemstillingen. Her er slik jeg ser det:

Det er ikke noe moralsk problemstilling, det du prøver å gjøre er i gråsonen av regelverket.

Jeg jobber noen år, sparer penger og går for å ta de to ekstra årene for master (har bachelor).

Jeg må da bruke mine egne penger.

De fleste tar da master i etterkant av bachelor der jeg gikk på HiT.

Andre tar alle 5 årene med en gang, og jobber og sparer etterpå. De har fått stipend hele veien.

De har som oftest mye gjeld når dem er ferdig og...

Dessuten er det dessverre ikke valgfritt når man mottar arv - det skjer helst når noen går bort. Tro meg, jeg skulle gjerne ventet med å få de pengene.

Det kan kanskje føles som dobbelstraff at når du har arvet penger fra avdøde slektninger og deretter blir nektet goder som du føler selv at du har krav på.

Så jeg tror jeg går for "gi vekk"-løsningen. Det er tross alt helt lovlig!

Kjøpe leilighet er ikke noe alternativ, da jeg bare blir i byen ca 1 1/2 år, til jeg er ferdig med mastergraden. Ikke var det noe fristende på markedet for tiden heller.

Keep telling you that.... "Gi-vekk" løsningen til andre under studieperioden og få pengene returnert etter er ikke å gi vekk. Du bør ha et par varsellamper blinkene allerede....

Forresten, Largie.. hvor bor du?? Hvis du kan skaffe meg en leilighet i prisklassen 450-550.000 i Stavanger så tar jeg den på dagen.

Jeg bor i Oslo, så priser på bolig er like ille som hos deg... Du må nok desverre belage deg på en andelsleilighet med høy gjeld... http://www.finn.no/finn/realestate/object?...7gbeiiGB8310064 eller et bøttekott med lav gjeld http://www.finn.no/finn/realestate/object?finnkode=19143754

Du blir nok desverre ikke "tatt" for denne typen svindel... Men slik er det nå engang, svindel...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lånekassen har sikret seg mot slik svindel i og med at de sjekker likningen for foregående år, så du må ha gjort slikt for over 1 år siden. ;)

Ahhh, nice! :) Da kan Acey bare glemme stipend og kose seg med lån.

Øhh.. nei, det hadde funket likevel. Ellers hadde jo ingen fått stipend året etter at de har vært i arbeid, fordi de hadde hatt for høy inntekt til å få stipend. Selvsagt tar lånekassen utgangspunkt i nåsituasjonen. Mulig de bruker forrige års ligning som veiledning, men det er bare å korrigere dem.

Jeg kjenner folk som har gjort dette her altså!

Men tilbake igjen til det moralske; er det ikke slik at de aller fleste prøver å utnytte "hullene" i systemet? Tidsskrifter som "Dine Penger" o.l. er full av tips om triks du kan gjøre for mindre skatt, mer avskrivning, lavere likningsverdi, bedre renter osv.. og ikke minst, artikler om hvordan de velstående skal fordele arven utover flere år, for å unngå høye avgifter.

Det jeg har planer om å gjøre er jo ikke ulovlig. Det er helt på linje med slike tips som jeg nevner her.

Er det like umoralsk å gi ungen sin andeler i fond fra den blir født for å unngå arveavgift?

Lenke til kommentar
Det jeg har planer om å gjøre er jo ikke ulovlig. Det er helt på linje med slike tips som jeg nevner her.

Om det å late som du gir bort pengene når du ikke gjør det er lovlig tviler jeg litt på, men jeg vet ikke. Det er imidlertid fullstendig idiotisk at du gjør det på helt lovlig måte hvis du kjøper bolig. Du gjør jo ikke akkurat samfunnet noen tjeneste ved å være med på å presse opp boligprisene. Jeg ville derfor ikke hatt dårlig samvittighet uansett hvordan jeg ordnet meg, men jeg hadde nok gjort det på en lovlig måte for min egen integritets skyld.

Endret av Naranek
Lenke til kommentar
Etter endt mastergrad blir Acey ansatt og har økonomisk ansvar for prosjektet han sitter på. Absolutt ingen bjeller ringer når en underleverandør tar han med til Spania på forrettningsmøte der alt er dekket... Når han kommer hjem har huset hans blitt malt og kledningen byttet, kona oppgradert med nye fronter og unga har privatlærer.

Fortsatt ingen bjeller ringer...

Hurra neste generasjon, vi får håpe at compliance i bedriften du blir ansatt i låser deg.

Fra spøk til revolver, du kan igjen og igjen gjenta at du syntes det er greit. Innerst inne skjønner (de fleste) at dette er gråsone som kan slå tilbake til deg.

Hvis du ikke er stortingsrepresentant er det mindre beløp, enn stipendet, folk har stjålet fra NAV der konsekvensen er fengsling. http://www.banett.no/nyheter/article278569.ece

Se beløpet, han stjal 147.608, tilsvarer 60 dagers fengsel. Stipend, som du prøver urettmessig og få, 148.788,-

Det bør kanskje sette sakene i perspektiv?

Lenke til kommentar

Må ikke den personen du gir pengene til betale skatt av beløpet om det er stort?

Den leilighet løsningen virker jo grei.

Det burde vel også være mulig og ta ut pengene og oppbevare dem i en safe eller noe?

Om det blir fullt lå isteden for stipend vil jeg tru flere begynner å jobbe ved siden av studiet, noe som er ganske dumt. Med mindre det er en jobb relatert til utdanningen, da er det bare bra.

Lenke til kommentar
Etter endt mastergrad blir Acey ansatt og har økonomisk ansvar for prosjektet han sitter på. Absolutt ingen bjeller ringer når en underleverandør tar han med til Spania på forrettningsmøte der alt er dekket... Når han kommer hjem har huset hans blitt malt og kledningen byttet, kona oppgradert med nye fronter og unga har privatlærer.

Fortsatt ingen bjeller ringer...

Hurra neste generasjon, vi får håpe at compliance i bedriften du blir ansatt i låser deg.

Fra spøk til revolver, du kan igjen og igjen gjenta at du syntes det er greit. Innerst inne skjønner (de fleste) at dette er gråsone som kan slå tilbake til deg.

Hvis du ikke er stortingsrepresentant er det mindre beløp, enn stipendet, folk har stjålet fra NAV der konsekvensen er fengsling. http://www.banett.no/nyheter/article278569.ece

Se beløpet, han stjal 147.608, tilsvarer 60 dagers fengsel. Stipend, som du prøver urettmessig og få, 148.788,-

Det bør kanskje sette sakene i perspektiv?

Nå må du ikke dra saken helt ut av proporsjoner her Largie.. syns det begynner å lukte litt personangrep av dette her. For det første har jeg vært i jobb noen år, og jeg har ikke verken underslått eller på noen annen måte gjort ting som jobben min ikke likte. Det meste jeg har fått i "bestikkelser" er et slips med grusomt 70-talls mønster fra en Polsk leverandør!

Og å sammenligne med trygdemisbruk som gir fengselsstraff, det blir veldig feil!

Det er ikke straffbart! Dessuten svarte du ikke på noen av argumentene som jeg kom med ang. tips som dukker opp overalt.

Jeg var før øvrig i banken nå og fikk hjelp med skjema og alt, de skjønte godt situasjonen og var veldig hjelpsomme!

Lenke til kommentar

Isåfall burde lånekassen opplyse om de nye kriteriene for å få stipend:

1. Være fattig

eller

2. Være rik, gitt at du har en familie som du kan overføre penger til, så du på papiret ikke ser rik ut.

Er du like rik som ved punkt 2., men mangler en familie (du kan stole på), kan du dessverre ikke få stipend. Dette er noe vi setter i høysetet når vi vurderer om du trenger pengestøtte til din utdannelse.

Men aller helst håper jeg du ser den logiske og moralske bristen. Jeg har ikke sett konkret at dette er ulovlig på papiret, men det er definitivt i gråsonen.

Personlig mener jeg dog at det hadde vært mest rettferdig, dersom ingen fikk stipend.

Lenke til kommentar

Mulig dine handlinger rammes av følgende lovbestemmelse:

Straffeloven § 270:

For bedrageri straffes den som i hensikt å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning (les: uberettiget stipend)

...

(2) ved bruk av uriktig eller ufullstendig opplysning (les: du unnlater å opplyse om en reel formue som tilhører deg), ved endring i data eller programutrustning eller på annen måte rettsstridig påvirker resultatet av en automatisk databehandling, og derved volder tap (les: Lånekassen lider tap av midler ved å gi ut stipend til uberettige mottakere) eller fare for tap for noen (les Lånekassen).

Straffen for bedrageri er bøter eller fengsel inntil 3 år. Medvirkning straffes på samme måte (les: du setter også broren din i fare for å bli straffeforfulgt) .

Endret av Zirgo
Lenke til kommentar
Muligens litt off-topic, men gjelder dette BSU også? Hvis man har 250 000 låst i BSU og 20 000 i formue vil man fortsatt bli "straffet" ved at stipenddelen minker?

Yes.. dessverre gjør det nok det. Men har du 250.000 på BSU, da er du god! Siden grensen er 150.000... du kan få renter i tillegg, men skal litt til å komme opp i 250k likevel! :)

@Zirgo:

Det der er useriøst.. jeg gir vekk pengene, jeg låner dem ikke vekk. Jeg syns ikke at jeg som har noen hundre tusen bør bli straffet med å ikke få stipend. Det er greit nok med folk som er millionærer, for da funker jo systemet som det skal, i og med at de ikke kan gi vekk mer enn 250k uten at Kristin Halvorsen tar seg en god jafs.

Småsparere som meg må få utnytte de lukene som finnes!

I mellomtiden får dere tråle lovdata.no og se om dere finner noe annet å "arrestere" meg på! :)

Lenke til kommentar
Det der er useriøst.. jeg gir vekk pengene, jeg låner dem ikke vekk.

Dersom din plan er å la broren din oppbevare pengene dine til du er ferdig med studiene, så du dermed kan få de tilbake igjen, da låner du de vekk.

Dersom du skal gi pengene for å være grei, slik at han skal kunne bruke de på sin bil, sin bolig eller sin utdannelse, DA gir du pengene vekk.

Jeg er sikker på at du forstår det du også.

Jeg syns ikke at jeg som har noen hundre tusen bør bli straffet med å ikke få stipend.

Jeg siterer lånekassen igjen:

Utdanningsstøtten gjennom Lånekassen skal medvirke til å fjerne ulikhet og fremme likestilling slik at utdanning kan skje uavhengig av geografiske forhold, alder, kjønn og økonomiske eller sosiale situasjon

Det betyr at uavhengig om du bør i inderste finnmark, er foreldreløs eller av ulike årsaker ikke klarer å betale alt selv, skal du likevel få MULIGHETEN til å ta utdannelsen du ønsker, på mest mulig lik linje med andre som har fordeler over deg (f.eks. er rik).

Du klarer tydeligvis ikke forstå at du er langt rikere enn del fleste studenter i Norge. Få studenter har flere hundre tusen på bok. Jeg ser at du har hatt inntekt på over 400 000. Det er det lånekassen prøver å fortelle deg når de mener at formuen din er for høy. Mange får ikke stipend fordi foreldrene deres har får mye inntekt eller formue, hvordan kan du da forsvare å undergraven din egen formue for å få fordeler disse studentene, som selv ikke eier penger, ikke kan få. Straffeloven § 270 som Zirgo refererer til er i høyeste grad aktuell ved denne type bedrageri.

Endret av apegryn
Lenke til kommentar

Jeg er langt på vei enig med deg Acey om at dette på mange måter er et urettferdig system for den som "rammes", og hadde samme problemstilling selv mens jeg studerte. Men jeg må likevel "arrestere" deg på følgende uttalelse som jeg synes virker noe for bastant:

Og å sammenligne med trygdemisbruk som gir fengselsstraff, det blir veldig feil! Det er ikke straffbart!
Lenke til kommentar
Mange får ikke stipend fordi foreldrene deres har får mye inntekt eller formue, hvordan kan du da forsvare å undergraven din egen formue for å få fordeler disse studentene, som selv ikke eier penger, ikke kan få.

Nei... Foreldrenes inntekt har intet å si på stipendelen ved høyere utdanning, det gjelder kun videregående utdanning.

Så barn av rike foreldre kan gjerne få stipend samt litt ekstra månedlig støtte fra foreldrene, men barn av fattige foreldre (for å sette det på spissen) som greier å spare litt selv, nei DE kan ikke få stipend, gud forby... :roll:

Jeg synes det er latterlig. Greit nok at det settes en grense for inntekt, slik at studenter oppfordres til å studere fremfor å jobbe, men at formuegrensa skal være så lav (ja, jeg synes 250 000 er lavt, selv om jeg er student med verken jobb eller formue) er litt merkelig. Trodde sparing var bra?

Lenke til kommentar
Yes.. dessverre gjør det nok det. Men har du 250.000 på BSU, da er du god! Siden grensen er 150.000... du kan få renter i tillegg, men skal litt til å komme opp i 250k likevel! :)

Hehe, javel, jeg bommet kanskje litt der ja... :roll: Men det har jo vært snakk om å øke denne grensa en del, og da synes jeg det blir litt prinsipielt feil om staten skal oppfordre oss til å spare i BSU samtidig som BSU kan være med på å gi deg mindre i stipend.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...