Gå til innhold

Huskatt som innekatt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At katten er innekatt er ikke dyreplageri på noen som helst måte, sett at man tar de rette forhåndsregler. Aller først, kastrer katten, dette anbefales særlig for innekatter da de blir roligere og mindre "masete" og igjen lettere å ha med å gjøre og da særs i løpetider ol. Sørg for at katten har sitt "eget" sted for å gå på toalettet, da en kattedo med kattesand. Denne skal selvsagt skiftes kontinuerlig da katten ikke får gjort fra seg ute og må gjøre dette på kattedoen. Sørg for at den har rikelig med mat, vann og mulighet for kunne se ut av et vindu om den ønsker dette. Og gå med katt bånd fungerer helt greit, har gjort dette flere ganger selv. Og gi den selvsagt mye nuss. Det å ha innekatt er ikke dyreplageri.

 

:)

Lenke til kommentar
At katten er innekatt er ikke dyreplageri på noen som helst måte, sett at man tar de rette forhåndsregler. Aller først, kastrer katten, dette anbefales særlig for innekatter da de blir roligere og mindre "masete" og igjen lettere å ha med å gjøre og da særs i løpetider ol. Sørg for at katten har sitt "eget" sted for å gå på toalettet, da en kattedo med kattesand. Denne skal selvsagt skiftes kontinuerlig da katten ikke får gjort fra seg ute og må gjøre dette på kattedoen. Sørg for at den har rikelig med mat, vann og mulighet for kunne se ut av et vindu om den ønsker dette. Og gå med katt bånd fungerer helt greit, har gjort dette flere ganger selv. Og gi den selvsagt mye nuss. Det å ha innekatt er ikke dyreplageri.

 

:)

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar

Bare hyggelig. Husk at dyr er som oss mennesker, meget forskjellige. De har alle sin egen personlighet og sine egne ting de liker. Det har således også som oss mennesker noen grunnbehov som må dekkes på en god måte. Har hatt mange katter igjennom årene. Det er viktig å se på dyrene som en del av familien og ikke en leke, man kan stue vekk når man ikke gidder mer.

 

:)

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke noe om innekatter. Det ligger i kattens natur å ta runder rundt i sitt revir alene (et hus er ikke stort nok til å være kattens revir), hvor de jakter, finner soveplasser, jager unna innntrengere osv. Turer i bånd vil heller ikke dekke dette, da katter har en ganske annen natur enn hunder og foretrekker som oftest å vandre alene i eget tempo. Hvis man bor slik til at det vil være farlig å ha katten ute (f.eks nær en trafikkert vei), så bør man heller la være å skaffe seg en katt.

 

Jeg synes grensen for hvor mye man skal tilpasse katten etter egne ønsker bør stoppe om man ikke kan tilby den noe så grunnleggende som muligeten til å være ute.

Lenke til kommentar

Man merker det på kattens humør om den mistrives med å være inne hele tiden. Har katten vokst opp innendørs går det som regel helt fint, og katten kan ha det vel så fint som katter som løper rundt ute. Med mye trafikk og ståk ute kan katten også mistrives fordi den slett ikke løper fritt ute heller.

 

Så lenge katten er kastrert, har egen do og et sted å spise som ikke er i et rom der det hele tiden er folk (slik at den får være i fred når den gjør fra seg og spiser), trenger det absolutt ikke å være noe problem å ha katten inne. Katten bør også ha mulighet til å gjemme seg bort litt hvis den føler for det (har man barn må man lære dem at katten ikke skal hentes frem hvis den har gjemt seg eller prøver å komme unna).

 

Det er jo selvsagt forskjell på å bo på en liten hybel kontra en stor leilighet (eller enebolig), men det sier TS ingenting om her..

Lenke til kommentar
Jeg synes ikke noe om innekatter. Det ligger i kattens natur å ta runder rundt i sitt revir alene (et hus er ikke stort nok til å være kattens revir), hvor de jakter, finner soveplasser, jager unna innntrengere osv. Turer i bånd vil heller ikke dekke dette, da katter har en ganske annen natur enn hunder og foretrekker som oftest å vandre alene i eget tempo. Hvis man bor slik til at det vil være farlig å ha katten ute (f.eks nær en trafikkert vei), så bør man heller la være å skaffe seg en katt.

 

Jeg synes grensen for hvor mye man skal tilpasse katten etter egne ønsker bør stoppe om man ikke kan tilby den noe så grunnleggende som muligeten til å være ute.

 

Du mener at man skal ha rasekatter rekende alene utendørs? Det kunne fort blitt en dyr "hobby".

Lenke til kommentar
Du mener at man skal ha rasekatter rekende alene utendørs? Det kunne fort blitt en dyr "hobby".

 

Ja, jeg synes ikke menneskers ønske om en hobby skal gå foran noe så grunnleggende som å la en katt få lov til å gå fritt ute.

 

Dett er veldig individuelt Tabris. Jeg har hatt mange (kastrerte) hannkatter som har vært mer en fornøyd med å sitte å snuse i vinduet og har løpt og gjemt seg så fort de har sett noe "skummelt", men selvsagt katten bør ha muligheten til å bestemme selv.

 

For meg blir det feil, etisk sett, så lenge katten ikke får velge selv. Det er ikke slik at jeg tror innekatter går rundt daglig og lider, men jeg synes man går over en grense for hvor mye man skal endre katten etter egne ønsker når man ikke vil slippe den ut. Hvis man bor slik til at man ikke kan la katten gå ut, så bør man ikke ha katt.

Lenke til kommentar

Mange rasekatter er ikke skikket til å gå ute, tenk deg en perser som tar seg en tur i skogen, da må du barbere ned hele katten. Eller en siameser som ikke kommer hjem en vinterdag, den fryser jo fort ihjel.

 

-------------

 

Det vil nok å fint å ha katten som innekatt, men sørg for at katten aldri har vært ute hos de du får den av! Det er lurt å ta til deg ett søskenpar, da får den selskap og vil ikke bli like krevende mht. oppmerksomhet og du vil ikke får dårlig samvittighet hvis du jobber en hel dag, for så å stikke på fylla f.ex. Den får også mye selskap av den andre katten. Jeg har ett søskenpar, en jente og en gutt, og jeg ser at de har ett helt spesielt bånd :) De har utrolig mye glede av hverandre!

Er ikke noe spesielt dyrere med to enn en, annet enn kastrering. Kjøper du 10 kg kattemat i dyrebutikken til 600 kr, holder den nesten ett halvt år hvis jeg husker rett til to katter.

Viktig å kastrere. Hannkatter vil begynne å markere og hukatter får løpetid en uke eller to noen ganger i året, og da får du ikke sove :p Er helt grusomt!

Endret av mushi
Lenke til kommentar
Mange rasekatter er ikke skikket til å gå ute, tenk deg en perser som tar seg en tur i skogen, da må du barbere ned hele katten. Eller en siameser som ikke kommer hjem en vinterdag, den fryser jo fort ihjel.

 

Da synes jeg ikke de er skikket til å bo i Norge. :) Dog kjenner jeg noen som har orientalere som går ut og inn som de vil hele året.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Man merker det på kattens humør om den mistrives med å være inne hele tiden. Har katten vokst opp innendørs går det som regel helt fint, og katten kan ha det vel så fint som katter som løper rundt ute. Med mye trafikk og ståk ute kan katten også mistrives fordi den slett ikke løper fritt ute heller.

 

Så lenge katten er kastrert, har egen do og et sted å spise som ikke er i et rom der det hele tiden er folk (slik at den får være i fred når den gjør fra seg og spiser), trenger det absolutt ikke å være noe problem å ha katten inne. Katten bør også ha mulighet til å gjemme seg bort litt hvis den føler for det (har man barn må man lære dem at katten ikke skal hentes frem hvis den har gjemt seg eller prøver å komme unna).

 

Det er jo selvsagt forskjell på å bo på en liten hybel kontra en stor leilighet (eller enebolig), men det sier TS ingenting om her..

 

Katten ser da ofte ut vinduet og tar labbene på vinduet.

Lenke til kommentar
Katten ser da ofte ut vinduet og tar labbene på vinduet.

 

Jepp, en av mine gjør det ofte - mot vinterhagen, der den liker å sitte og se ut samtidig som den får være i fred fra resten av gjengen og ha det litt kaldt. De andre er ikke interessert i å gå ut til vinterhagen en gang.

Ingen av dem gjør det mot hagen, da de ikke har vært der ute :)

 

Det hele kommer ann på hva kattene er vant til - har de vært utendørs, så ja - da vil de synes det er litt kjipt å være fanget innendørs så lenge de husker at de en gang var utendørs.

 

Har man en leilighet som inneholder nok kroker, hjemmesteder og action - så synes jeg ikke det er noe problem å holde kattene inne.

Lenke til kommentar

jeg har to.. en på 8 mnd å en på 5 som innekatter...

 

 

funker fett.. di knuser, hiver mye moll utover, fisker i akvariet, river papiruller fra hverandre å strør utover min leilighet på 55kvad.

di er rett å slett katter! :) å ingen kan komme å si til meg at di ikke stortrives?! nydelig pels har di.. utrolig livlige.. leker å hoyer hele dagen.. begge snakker både med meg og den andre..

 

de lever på royalcanin og kaldt friskt vann :thumbup: såver i senga mi, flanell dynetrekket mitt :dribble: har tilgang til alle vinduene..

 

evig med kos.. di har det rett å slett FANTASTISK! :new_woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...