Gå til innhold

Sony eller Canon, 5mpix eller 3mpix, 5 AF eller 9 AF!?!?

Anbefalte innlegg

Til nå har jeg hatt et Canon A40 Powershot som jeg har vært svææært fornøyd med. Veldig fin på macro, serieopptak, svært mange manuelle muligheter.

Desverre har jeg funnet ut at det er på tide med noe nytt.

Så kommer spørsmålet.

Hva trenger jeg? Hva vil jeg ha?

Det er to kamera jeg er interessert i;

* Canon Powershot A70, 3mpix, 5AF, pris 3100kr

* Sony (etellerannet), 5mpix, 9AF, pris 5200kr

Her er det snakk om en tusenlapp for hver ekstra mpix på kamera, jeg trenger egentlig ikke 5mpix, klarte meg faktisk fint med 2mpix og interpolerte utskrifter i A4 størrelse samt fine 15x10cm foto. Problemet er at jeg syns at kameraet rett og slett er for tregt og har et par ganger gått glipp av fine bilder takket være autofokusen som streiket.

Jeg ville egentlig ha gått for A70 med en gang, men det som er bedre med Sony er jo det at den støtter 9AF, i stedet for "bare" 5AF, har jo 3AF nå. Er dette veldig viktig med tanke på kamera?

Hvis jeg velger 3mpix størrelse på et 5mpix kamera vil da kvaliteten bli bedre siden CCD-brikken er lagd for 5mpix?

Har dere andre anbefalinger?

Hadde egentlig også gått for Fuji FinePix S304 Zoom, men den har ikke TV-utgang noe som jeg syns er et must med tanke på digitalkamera.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I og med at det nylig ble postet et nytt galleri med bilder tatt av 3 Mpix-kameraer kan det tyde på at det er noen tester på gang, uten at jeg vet det sikkert. Uansett kan du jo sjekke ut bildene i galleriet. Kodak DX 6340 virker i utgangspunktet ikke ulikt A70 med tanke på innstillingsmuligheter og oppløsning. Ellers er det ikke noen tester ute av dette meg bekjent, så kanskje vi får se den første her på akam? :yes:

Og skulle du like mye zoom kan du se på bildene tatt med Olympus C740 (10x zoom).

Lenke til kommentar

Jeg ville egentlig ha gått for A70 med en gang, men det som er bedre med Sony er jo det at den støtter 9AF, i stedet for "bare" 5AF, har jo 3AF nå. Er dette veldig viktig med tanke på kamera?

For det første er det ikke noen garanti for at fokusen er raskere med flere fokuspunkter. Det er normalt ikke noen STOR fordel at det er mange fokuspunkter, med bare et fokuspunkt venner man seg til hvor man bør rette kameraet før man trykker utløseren halvveis ned. Med mange fokuspunkter kan det være noe uforutsigbart hvor kameraet velger å fokusere.

Hvis jeg velger 3mpix størrelse på et 5mpix kamera vil da kvaliteten bli bedre siden CCD-brikken er lagd for 5mpix?

Ja, kvaliteten vil normalt bli bedre i forhold til et tilsvarende kamera med 3 Megapiksler oppløsning.

Har dere andre anbefalinger?  

Jeg tviler på om Canons A70 har særlig rask autofokus. De andre kompakte Canon-kameraene jeg har testet har vært trege.

MLW

Lenke til kommentar
I og med at det nylig ble postet et nytt galleri med bilder tatt av 3 Mpix-kameraer kan det tyde på at det er noen tester på gang

Test av Kodak DX6340 kommer forhåpentligvis i løpet av morgendagen.

Tester av

Fujifilm Finepix F410

Fujifilm Finepix S304

Nikon Coolpix 3100

Olympus Camedia C-350

Olympus Camedia C-740

vil komme fortløpende, og vil forhåpentligvis være på nettet før 2. juni da jeg drar til Japan for å se på Fujifilms fabrikker...

MLW

Lenke til kommentar

Om et kamera har 5 eller 9 fokuspunkter bør ikke være avgjørende. Dette er mest markedsføring. Ofte er fokuseringen tregere dersom du har massevis av punkter. (Mer info for kameraet å prosessere)

Jeg synes A70'en har ok autofokus. Litt i tregeste laget til sportsfotografering, men det er ikke mange kompaktkamera som duger til slikt. Det som derimot er litt mer enn middels irriterende er responsen i dårlig lys. Fra jeg trykker på knappen til bildet blir tatt, så tar det en liten uendelighet. (I forhold til analoge kamera) I godt lys er det kjapt. Andre digitale kamera jeg har prøvd har ikke vært noe bedre. Dette er et generelt problem for billigkamera. Stort pluss for hjelpelampe for fokus!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...