Black Star Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Jeg har fått et veggoppheng til TV gratis fra min arbeidsplass da de hadde noen til overs. Det er en solid sak som skal tåle 100 kilo, så den er mer enn bra nok til min 40" LCD TV. Veggen jeg har tenkt å henge den på, er litt rar. Midt på er det et "søkk" inn i veggen. Det er bredt nok til TV'n, og veggen her virker å være veldig solid. På hver side av søkket er det imidlertid svakere materiale (tre). Jeg lurer på om det i dette søkket kan være murvegg. I såfall; -Hvordan finner jeg ut om det faktisk er murvegg? -Vil den være solid nok til å henge en TV på den? -Hva slags skruer/materiale trenger jeg? -Hvordan finne ut om veggen er tykk nok? Vil helst ikke borre meg inn i leilgheten ved siden av Jeg har ikke peiling på slikt, så kanskje det bare er best å få en snekker til å gjøre hele jobben? Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Eg tror eg ville hørt med en snekker først for å være på den sikre siden, er nok noe dritt å henge TV'en opp og så raser den i gulvet 3min etterpå Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 26. september 2009 Forfatter Del Skrevet 26. september 2009 Eg tror eg ville hørt med en snekker først for å være på den sikre siden, er nok noe dritt å henge TV'en opp og så raser den i gulvet 3min etterpå Ja, ville vært litt synd kan man jo si Har en i slekta som er snekker... er bare det at han bor et stykke unna. Men får høre med han. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Kan det tenkes at dette søkket er pipe mens resten av veggen er tre? Jeg ville i hvertfall forsikret meg om at det ikke var pipe før jeg feste noe som helst i det. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 27. september 2009 Forfatter Del Skrevet 27. september 2009 Hvordan finner jeg ut om det er pipe? Vet det er noen piper i bygården, men det er ikke noen peis eller lignende i min leilighet. Har heller aldri kjent at det er varmt i dette søkket. Men det går fra gulvet og helt opp til taket mitt, så det er ikke helt utenkelig. Vet som sagt ikke hva slags materiale som befinner seg bak tapeten... har ikke så lyst til å rive av tapet for å finne det ut heller. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Det er 2 ting som kan hjelpe deg å finne ut av det, det ene er tegningene til huset, det andre er å gå ut ogta en titt på huset/blokka og se for deg hvordan stueveggen din havner i forhold til pipa på taket om det er noen der da. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 27. september 2009 Forfatter Del Skrevet 27. september 2009 Hmm... tegningene til huset. Da må jeg vel grave dypt i noen gamle arkiver. Bygget er fra 1890 Og taket er laget slik at jeg ikke kan se pipene på toppen. Jaja, TV'en står fint på tv-benken også, men hadde vært litt kult å få den opp på veggen. Lenke til kommentar
Tøffe-Tetra Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 heisann, tømrer her, hvis du slår i veggen, gir den etter eller ikke, en pipe vil være av leca, murstein eller betong og vil være drithard, den vil også lage en annen lyd enn treveggen. Hvis det er en pipe så er jeg rimelig sikker på at du ikke har lov til å feste tv'n i den, siden du kan lage setninger i muren av å borre, noe som kan være skummelt på gamle piper. Lenke til kommentar
1915 Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 få tak i en stenderfinner, en som finner stenderne i veggene. skruv fast festet i stenderen, den klarer å holde tvn oppe. en 40 lcd tv veier ikke mye. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Er mykje likt i min leilighet, men der kjem pipa ut i rommet og står akkurat der eg helst ville hatt TV-en. Difor la eg den planen frå meg. Å henge TV-en opp på pipe fekk eg beskjed om at ikkje var lov, og heller ikkje lurt sidan den kunne ha dårlege bæreegenskapar. Dersom du kan flytte den så kan du henge den på treveggen. Det viktige der er å finne og montere opphenget på stenderene, som hahaa nevner. Det er vel normalt 2 tomms plank, som fint klarer å halde oppe ein TV. Heng du det på panel eller ein form for plate som kan være på veggen vil faren for at det dett ned være større. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 8. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2009 Eneste aktuelle stedet å ha TV'n er egentlig der innsøkket er i veggen, og hvor materialet er meget hardt (er ihvertfall ikke tre). Om det skulle være en pipe, så kan det være uheldig å begynne å borre i den, og som Zeph sier kan den ha dårlige bæreegenskaper. Må prøve å finne ut hvem som sitter på nok informasjon om bygget til å vite om det er pipe eller ikke... kanskje han som eide hele bygården før vet noe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå