kawi Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Jeg er en jente på 17 som har en utorlig stor lidenskap for dans. Jeg danser 5 ganger i uka, flere timer og har holdt på med dette i ca 10 år nå. Som dere sikkert har fått med dere er det relativt strenge krav på hvor stor du skal være i danseverden, og her har jeg et problem. Jeg har utrolig store lår, legger og armer, og det vil jeg påstå skyldes styrketreninga. Vi kjører ganske ofte relativt krevende styrkeprogrammer og jeg er redd det rett og slett får disse kroppsdelene til å se store ut. Jeg har merka at dersom jeg pga en idrettskade har vært borte en stund, eller etter sommerferien, har jeg blitt mindre. Det er ikke for å lage tenåringsdrama, men dersom jeg vil fortsette med dans som yrke vil dette hindre meg flere steder. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Heller tvilsomt. Har du lav fettprosent, ser du lett om det er musklene som har blitt større. Det å bygge muskler er også noe som krever litt, bl.a. et godt treningsprogram og et godt kosthold med fokus på protein. Piker har også ikke like lett for å bygge muskler som menn. Det er noe man må gå inn for, eller kommer som en konsekvens av krevende fysisk arbeid og medhørende energibehov. Du kan jo skrive inn kostholdet for en typisk dag, samt treningsprogrammet du følger og hvor tungt du løfter. Lenke til kommentar
kawi Skrevet 27. september 2009 Forfatter Del Skrevet 27. september 2009 Jeg vil ikke si jeg har høyt fettprosent, og med det bare øye vil jeg si at jeg ser klare muskler, særlig i lår. Et annet problem er også at selv om disse musklene er store, men slettes ikke sterke.. Jeg kan f.eks ikke løfte beinet rett høyere enn 90 grader. Jeg spiser vel heller sunnere enn andre. 2 grove brødskiver til frokost 2 brødskiver til lunj/ eller skole middag frokostblanding, 2 brødskiver eller middag hjemme. Jeg har aldri sjokade, syltetøy eller den slags pålegg på, vi spiser aldri ferdigmat, og alt av grønnsaker og frukt jeg får i meg er økologisk, og dette fordi mine foreldre er litt syke på det punktet. Vi har aldri brus eller godteri hjemme, og såfall blir det bare i helgene. jeg danser til sammen 11 timer i uka. 3 av disse timene tar vi sit-ups( ca 100-150) og push-ups ( rundt 30, biceps, og triceps). det er derfor ikke all verdens, og vi bruker bare kroppen vår som ''vekter''. Men i dansen bruker vi noe som kalles ''center'' og uansett hva vi gjør må vi stramme inn og ned den nederste delen av magen. Dette er noe som er kjempetungt men jeg kan ikke si hvor mange sit-ups det utgjør. Samme med beina,. Vi hopper en stor del, alt skal strammes hele tiden og vi jeg merker jeg kan bli støl selv om jeg ikke gjort noen konkrete styrkeøvelser. Som sagt er jeg ikke sterk. 'Målet'' mitt er vel å minske disse musklene men gjøre dem sterke, nå er de bare store og... svake.. om det hjelper er jeg 172 og veier 66 kg. Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Du veier ikke mye fra før, kostholdet ditt er bra, og treningen du holder på med, styrketreningen altså, vil ikke være med på å bygge noe særlig vekt. Veit ikke om jeg bør påstå noe, men det høres ut som genene dine har skylden for musklene! Lenke til kommentar
HValder Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Å løfte foten høgt er meir eit spørsmål om bevegeligheit. Anbefaler å roe ned litt på sit-ups, å trene sit-ups såpass hardt er å be om ryggplager. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Mja, den treningen er vel det man kaller fjortistrening. Sinnsyke mengder pushups, situps (og bicepscurls med 10kg-manualer) på gutterommet hver morgen og kveld. Sjekk heller ut crunches og prone bridge på youtube, så slipper du iallefall problemer med ryggen. Har selv fått hekseskudd av situps, gikk som en gamling i halvannen uke. Det er for øvrig ingenting av den treningen du nevner som vil gi voldsom økning i muskelmasse i problemområdene dine. Beina er ikke berørt av verken situps (magemusklene) eller pushups (bryst og triceps). Kombinert med kostholdet ditt (typisk norsk, mye stivelse og lite protein/fett) er det lite som tilsier at treningen er årsaken til store bein/armer. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Hvis du har lyst å bli sterkere. Ville jeg startet å trene litt med vekter. Ta knebøy og markløft med mange reps og lav vekt. rundt 15 reps vil trolgi være greit her. Kostholdet ditt er ikke det beste, så skal ikke se bort i fra at det er en blanding av fett og muskler du har lagt på deg. Som nevnt over, mer fokus på proteiner ville vært en god plan. Enten via kosttilskudd eller rett og slett få inn mer av dette i maten. Som nevnt burde du roe ned sit-up øvelsene, det er ikke gode for ryggen. Planken eller bein-løft (henger etter hendene og løfter beina, enten bøyde eller strake) er mye bedre øvelser som ikke er skadelige. Lenke til kommentar
kawi Skrevet 28. september 2009 Forfatter Del Skrevet 28. september 2009 Om det er genene, blir jeg veldig deprimert men ikke overrasket.. min var var ikke akuratt en liten mann,.. er det noe jeg kan gjøre med det ? trene annerlededes, ? anything? :/ Jeg vil ikke påstå noe, men jeg anbefaller alle å prøve å først løfte kneet så høyt en klarer og så strekket ut hele beinet mens man står der, beinet skal holdes i minst 5 sekunder og ryggen skal være strak. Det er tungt, i hvertfall for jenter. Og bevegeligheten min tror jeg ikke at jeg kan skylde på, fordi jeg gjør spagaten i alle rettninger noe burde holde for å løfte beinet i 90 grader.. :| Hahaha, jeg kan godt være enig i at vi holder på med et fjortissopplegg. forskjellen er bare det at dette ikke er noe jeg gjør alene, men som alle gjør forann treneren vår, som ikke lar oss slippe unna for å si det sånn.. Sit-upa vi tar er ikke høye ( løfter kanskje 30 cm fra bakken) og de er veldig raske. Men om det da ikke er treningen, hva i all verden kan det være? Prøver virkelig ikke overdrive sytinga ( om det hjelper har jeg 63 cm i omkrets midt på låra) takk fort tipset Men kunne du har forklart meg en ting. Jeg har googla dette minst 17 ganger før, men jeg får forskjellie svar hele tiden. Gir det ''større'' muskler å ta mange repetisjoner med liten vekt eller få repetisjoner med stor vekt? Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Gir det ''større'' muskler å ta mange repetisjoner med liten vekt eller få repetisjoner med stor vekt? Få repetisjoner med (ekstremt) høy vekt, og pass på å *ikke* strekke ut etterpå = Stooore (om enn ikke særlig uthodende) muskler. (Body-Buildere) Mange repetisjoner med (relativ) lav vekt, strekk ut godt = Lange seige "harde" muskler som ofte er markerte, men ikke store. En blir kanskje ikke voldsomt sterk, men svært utholdende. (Maraton-Løpere) Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Du får sterkere og mer utholdne muskler av å ta flere repetisjoner. De som driver med trening for å bli store tar få repetisjoner med høy vekt, 3-8 alt etter ønske og hvor i programmet de er. Hvis du går for 12-15 reps og 4 set med relativt lav vekt (dvs en vekt som gjør at du ikke sliter deg ut, men skal være litt vanskelig) så vil du få såkalt fitness muskler. Dvs lange utstrekte muskler som tåler mye. Det å strekke ut er også viktig her! Strekker du ikke ut, så vil du få store korte muskler. Det du kan gjøre, er å skaffe deg fettklype. Da finner du iallefall ut om det er fett eller muskler du her Lenke til kommentar
HValder Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 I motsetning til kva mange trur er det ikkje noko som heiter "lange musklar", det er bare mindre musklar som er meir utholdande. Få reps trener også utoldenheit, men ikkje i same grad som trening med mange reps. På trening må du alltid slite deg ut, ellers vil du få dårleg progresjon. Det bIsk0p og Bikeridr sei om at du må strekke ut for å unngå store musklar er bare tull. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Det med å ikke slite seg ut, tar jeg forsovet tilbake etter å ha skrevet det (glemte bare å redigere posten) men å strekke ut har absolutt noe å si. Og det å kalle muskelen lang, er vel også feil, men det illustrerer tanken bak det Lenke til kommentar
kawi Skrevet 1. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2009 okei, tusen takk for svar. Jeg vil jo si at det er for det meste det vi gjør ( lav vekt, mange repetisjoner) ettersom vi bare bruker vår egen kropp som vekter. Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor disse kroppsdelene hos meg er så store. haha, fettklype høres morsomt ut. Hva er dette og hvor mye koster det? x) Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Her har du en fettklype. Den, ja du gjettet riktig, klyper fettet ditt. Den vil måle fettprosenten din og da finne ut om det er fett eller muskler kroppsdelene dine består av. (kan, selv om det er litt off topic, nevne at jeg liker damer med litt lår! ;D) Og det at dere bruker egenvekt blir også litt feil i forhold til hva som har blitt sagt. 15-18 reps på 3-4 set. Etter dette skal du være sliten! De siste 3-5 rep skal du slite/ikke klare. Lenke til kommentar
kawi Skrevet 4. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2009 hahaha, jøss, var ikke klar over at noe sånt fantes, men jeg tror nok jeg skal investere i en takker! da er jeg kanskje nødt til å begynne å trene litt annerledes,. investere i medlemskap på trimmit f.eks... :/ hahaha, det er jeg veldig glad for å høre, godt det finnes noen der ute takk for alle svar! Lenke til kommentar
luckylight Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Du har ikke forsøkt å trene mer kardio da? En times jogging med lav til moderat puls en eller flere ganger i uka? Da vil du overt tid kunne "trene bort" bort både fett og "store" muskler. Lenke til kommentar
kawi Skrevet 6. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2009 Du har ikke forsøkt å trene mer kardio da? En times jogging med lav til moderat puls en eller flere ganger i uka? Da vil du overt tid kunne "trene bort" bort både fett og "store" muskler. Jeg må flau innrømme at jeg ikke er helt sikker på hva dette vil si. En time på en gang i et (lavt) tempo der jeg klarer å jogge hele veien? Såfall er jeg veldig interesert Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Her har du noen kardio øverlser. Det går stort sett ut på å svette og brenne karbs Lenke til kommentar
luckylight Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Du har ikke forsøkt å trene mer kardio da? En times jogging med lav til moderat puls en eller flere ganger i uka? Da vil du overt tid kunne "trene bort" bort både fett og "store" muskler. Jeg må flau innrømme at jeg ikke er helt sikker på hva dette vil si. En time på en gang i et (lavt) tempo der jeg klarer å jogge hele veien? Såfall er jeg veldig interesert Kardio er bare et finere ord for kondisjonstrening. Målet med kardio trening kan defineres som å øke kroppens evne til å frakte oksygen og blod til musklene. Les mer her. Treningen kan være hva som helst feks gåing, løping, svømming og mye mer. Det hele går ut på å trene med en intensitet mellom 60 og 85 prosent av din makspuls slik at hjertet må jobbe, men at du ikke får for mye melkesyre. Når det gjelder jogging så vil en slik intensitet være at du klarer å holde en samtale, men bare såvidt Du vil i alle tilfeller forbrenne fett og i noen tilfeller redusere muskelmassen, men forutsetningen er at du holder på i minst 40 minutter eller lenger. Det er mye mer å skrive om dette emnet, men jeg er helt sikkert på at dersom du legger inn en eller to joggeturer på 30-40 minutter per uke i tillegg til dansingen, så vil dette hjelpe deg til å fjerne fett og forme kroppen mer mot en "slankere løperkropp". Dersom du ikke her jogget noe særlig før, så vil det selvfølgelig ta litt tid før du klarer å jogge så lenge. Men det er bare å jogge og gå i begynnelsen, så vil det ikke vare lenge før du får fremgang slik at du lett klarer å jogge 40 minutter i strekk. Lenke til kommentar
Knife Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 De armene dine skyldes ikke av styrke treningen nei, tar ganske lang tid for damer å bygge muskler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå