Gå til innhold

[Løst]Skal installere Linux Mint på bærbar med Windows XP

Kamelot

Anbefalte innlegg

så burde du egentlig vært klar over at det å installere en distro på disk er et større inngrep som vil kreve mer å rette opp i.

I og med at du allerede har Linux installert på en partisjon på disken, hadde jeg nok heller lastet ned Ubuntu og sett om det samme skjer her ... eller den vanlige utgaven av Linux Mint 7.

Jo, jeg kan nok ha trødd skikkelig i salaten nå. Men klarer jeg å få fikset det slik at Linux fungerer så ser jeg ingen grunn til å fjerne det. Kanskje er det en ide å laste den vanlige utgaven av Linux Mint eller Ubuntu. Jeg ville egentlig ha foretrukket Linux Mint istedet for Ubuntu da jeg synes Ubuntu virker litt tygere å sette seg inn i.

Du kan kanskje gi meg lenker til den vanige utgaven av Linux Mint og Ubuntu? Slik at jeg er helt sikker på å laste ned riktig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De er nokså like egentlig. Har et par forskjellige standard applikasjoner, samt at Ubuntu ikke kommer med diverse multimediakodeks, flash, osv.

Det meste kan legges til i Ubuntu ved å installere ubuntu-restricted-extras, eneste jeg savner her er mulgheten for avspilling av krypterte DVD'er, selv om dette ikke er store saken å legge til heller. Mint har også de samme pakkebrønnene som Ubuntu, pluss noen flere som gir deg tilgang til Opera, Google Earth, osv.

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått fikset problemet!

Lastet ned den vanlige utgaven av Linux Mint og brente iso-filen på en DVD-plate. Lastet så ned et gratis partisjonsprogram og slettet partisjonen der Linux var på(ikke de gamle med Windows). Deretter satte jeg inn DVD-en med iso-filen og startet PC-en på nytt. Fulgte installasjonsinstruksen, og vips- så funker Linux med internett-tilkobling og det hele.

Nå har jeg to OS på PC-en og etter som dette er en testmaskin så er det like greit. Nå får jeg jo testet ut Linux samtidlig som jeg kan teste diverse programmer på Windows XP :thumbup:

En lykkelig slutt på alle mine problemer :)

Til slutt vil jeg takke tamarin, del_diablo og xaco får all hjelpen!

MVH

Kamelot

Endret av Kamelot
Lenke til kommentar

Du er trygg, orker ikke å forklare hele greia. Poenget er at grunnrota i Unix ikke er like elendig som i Windows. Dette fjerner veldig mange store problemer. Ikke glem at da Apple gikk over til OS X og ble Unix, så ble de kvitt en virusplage uten like.

Vis du vil ha in antivirus, så blir det for å skanne igjennom etter Windows virus.

Lenke til kommentar

Bra at det løste seg :)

Linux skal være nokså sikkert, i tillegg er det nok ikke i særlig fokus blandt de som ønsker å utnytte sårbarheter i diverse OS på grunn av markedsandeler. Skader selvfølgelig ikke å akrivere en brannmur og søke etter virus en gang i blandt. Selv om de fleste filene som kan være potensielt farlige oftes er rettet mot Windows, er det alikevel greit å luke ut disse så ikke andre blir utsatt. Vil nok si at uavhengig av OS ligger en del av ansvaret når det kommer til sikkerhet på brukeren selv.

Lenke til kommentar
i tillegg er det nok ikke i særlig fokus blandt de som ønsker å utnytte sårbarheter i diverse OS på grunn av markedsandeler.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...ercomputers.svg

Wikipedia påstår 90% markeds andel hos super computere. Og jeg har hørt om at det har 70% av server markede.

Så % markeds andel er der.

Blandt supermaskiner og servere har Linux store markedsandeler, men blandt lettlurte hjemmebrukere som som de sikkert tar sikte på er det Windows som har desidert mest markedsandeler.

For å ikke skape noen missforståelser så mener jeg ikke at alle Windows-brukere er lettlurte: (fiktive tall) sett at 60% av de 90% som bruker Windows ikke vet noe om hvordan sårbarheter kan utnyttes og klikker i redsel på en link som popper opp i nettleseren og forteller deg at maskinen er full av virus. Setter man dette opp mot at de fleste som bruker andre OS har en større interesse for OS og er mer klar over hvordan sårbarheter blir utnyttet, si 80% av de 1% som bruker Linux og 10% som bruker OS X. Så i tillegg til små OS-markedsandeler har nok også en høyere andel av disse mer erfaring med PC. I tillegg er Linux mer fragmentert enn OS X og Windows, og mange distroer er satt opp med forskjellige komponenter, noe som kan minimere spredningen av en del sårbarheter.

Lenke til kommentar

Hovedsaklig trojaner ja.

Jeg nevner ikke virus i innlegget bortsett fra i de pop-up-vinduene som noen ganger dukker opp, mange brukere forholder seg kun til utrykket virus som et fellesbegrep på alt av trusler som er rettet mot PC'en, og aner ikke hva som er forskjell på virus, trojaner, ormer, osv. så det å få en pop-up som forteller deg at du har en trojaner på maskinen vil kanskje ikke skape like mye frykt som virus blinkende på skjermen med store skrifter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...