Gå til innhold

[Løst]Skal installere Linux Mint på bærbar med Windows XP

Kamelot

Anbefalte innlegg

Har tenkt å installere Linux Mint på min bærbare test-PC.

Holder nå på å laster ned iso-filen :)

Kan først fortelle om PC-en:

Fujitsu Siemens AMILO L 7310GW

Microsoft Windows XP

Home Edition

Verson 2002

Service Pack 3

Intel®Celeron®M

processor 1.60GHz

1.59 GHz, 1,43 GB RAM(oppgradert)

75 GB hardisk.

Jeg har som skrevet overfor XP installet på min PC. Det ønsker jeg å beholde.Har tidliger delt opp hardisken i to(C: og F:, en der jeg har Windows(C:) og en der jeg har dokumenter, bilder o.s.v. Jeg bruker Norton PartitionMagic 8.0. Har tenkt å opprette en ny Partisjon der jeg kan ha Linux Mint slik at jeg kan velge hvilke operativsystem jeg kan starte med.

Her trenger jeg kyndig veiledning fra dere slik at jeg ikke klusser til Windows da jeg ikke finner igjen XP-cden. Hva skal jeg gjøre?

På forhånd takk :)

MVH

Kamelot

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først av alt bør du ta back-up av viktig matreale, om man gjør slike inngrep på disken som potensielt kan slette en god del man ønsker å ta vare på om man ikke er helt sikker på hvordan ting skal gjøres.

I og med at du ikke finner igjen XP-CD'en vil jeg bare gjøre deg oppmerksom på at selv om det går bra nå kan du i etterkant ende opp med problemer om du bestemmer deg for å teste andre distroer, slette Linux, etc. Derfor, om du kun er intressert i å teste Linux kan du se på hvilke alternativ du har.

Om du kun har lyst til å teste ut Linux kan det kanskje være greit å virtualisere Mint, så kan du sitte i Windows og bruke Mint som et program.

Du kan også installere iallefall Ubuntu, tror også Mint har denne muligheten, i Windows. Man må alikevel velge hvilket OS man vil bruke ved oppstart, men man installerer og sletter da distrubisjonen på samme måte som man gjør med andre programmer i Windows. Før du benytter deg av denne metoden kan det være greit å ta en diskfragmentering, som ellers sikkert også ikke vil skade uansett.

Live-CD har du sikkert vært borti, om ikke er jo også dette en fin måte å bli kjent med Linux før man tar det i bruk.

Om du bruker Mint sin installasjon er det program i installasjonen hvor du kan partisjonere disken, det er også et program som heter partition manager på Live-CD'en som man kan bruke. Man får følgende valg under installsjonen:

Kan enten velge en disk man vil formatere og installere Mint på, installere på same disk som Windows og dra en bar for å avgjøre hvor mye plass som skal brukes på hvert OS, slette hele disken og la Mint ta over hele disken, eller gå for avansert hvor du gjør alt manuelt.

Lenke til kommentar
Først av alt bør du ta back-up av viktig matreale, om man gjør slike inngrep på disken som potensielt kan slette en god del man ønsker å ta vare på om man ikke er helt sikker på hvordan ting skal gjøres.

I og med at du ikke finner igjen XP-CD'en vil jeg bare gjøre deg oppmerksom på at selv om det går bra nå kan du i etterkant ende opp med problemer om du bestemmer deg for å teste andre distroer, slette Linux, etc. Derfor, om du kun er intressert i å teste Linux kan du se på hvilke alternativ du har.

Om du kun har lyst til å teste ut Linux kan det kanskje være greit å virtualisere Mint, så kan du sitte i Windows og bruke Mint som et program.

Du kan også installere iallefall Ubuntu, tror også Mint har denne muligheten, i Windows. Man må alikevel velge hvilket OS man vil bruke ved oppstart, men man installerer og sletter da distrubisjonen på samme måte som man gjør med andre programmer i Windows. Før du benytter deg av denne metoden kan det være greit å ta en diskfragmentering, som ellers sikkert også ikke vil skade uansett.

Live-CD har du sikkert vært borti, om ikke er jo også dette en fin måte å bli kjent med Linux før man tar det i bruk.

Om du bruker Mint sin installasjon er det program i installasjonen hvor du kan partisjonere disken, det er også et program som heter partition manager på Live-CD'en som man kan bruke. Man får følgende valg under installsjonen:

Kan enten velge en disk man vil formatere og installere Mint på, installere på same disk som Windows og dra en bar for å avgjøre hvor mye plass som skal brukes på hvert OS, slette hele disken og la Mint ta over hele disken, eller gå for avansert hvor du gjør alt manuelt.

Lenke til kommentar

Nå har jeg installert Linux Mint i Windows slik at jeg kan avinstallere det som et hvilket som helst program.

Når jeg starter opp PC-en så får jeg velge hvilke operativsystem jeg kan starte opp i. Så langt er alt ok.

Når jeg velger Linux Mint som operativsystem og etter at jeg har logget meg inn med brukernavn og passord, så får jeg opp skrivebordet med ikonene "Datamaskin" og "Hjem til(mitt brukernavn)".

Det jeg nå lurer på er hvordan jeg kobler meg på internett og installerer diverse programmer?

Har hvert greit å teste ut programmer som GRAMPS. Dette er et program der jeg kan registrere slektsopplysninger, en hobby som jeg driver mye med :)

Lenke til kommentar

For å koble deg til internett er det et lite ikon et godt stykke til høyre på panelet som vise tilgjengelige trådløse nettverk når du klikke på dette. Da er det bare å klikke på det du ønsker å bruke, skrive inn passord og klikke OK eller noe. Om man har koblet i kabel blir man automatisk koblet opp.

Det finnes en god del metoder å installere programmer på i Mint. Man kan gjøre dette i "start"-menyen om man vet hvilket program man ønsker å installere, skriv f.eks Opera i søkefeltet, da kommer det opp et par valg, klikk deretter installer. Ellers har du to programmer på venstre side i "start"-menyen, som man også finner under system i menyen, det er Mint Install og Synaptic Package Manager. Synaptic Package manager kan være noe verveldende og avansert, så Mint Install kan anbefales. Her søker man kun etter det programmet man ønsker å installere, enten ved å browse eller skrive navnet på programmet i søkefeltet, og klikker på programmet man ønsker å installere og deretter install. Det er ogs listet opp de mest nedlastede programmene i Mint Install, her finner du et par gode programmer som også kan være verdt å laste ned. Man kan også bruke kommandoen "sudo apt-get install opera vlc" for å installere programmer, i eksempelet vist installeres både Opera og VLC.

Gramps ligger i pakkebrønnene til Ubuntu, og dermed også i Linux Mint. Dette programmet kan installeres ved å enten skrive "sudo apt-get install gramps" eller en av de andre nevnte metodene over.

Lenke til kommentar

Ville nok søkt litt rundt problemet i en eller annen søkeside først og sett etter en løsning. Går utifra at du har testet live-CD'en, du fikk opp panelet her?

To forslag som dukket opp når jeg søkte var:

*Prøv å klikke nederst på skjermen hvor panelet skal være?

*Prøv å skriv 'gnome-panel' i vinduet som kommer opp når du trykker alt+F2.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd tipsene som dere har gitt meg, det funker ikke. Avinstallerte og installerte på nytt, fremdeles ingen svart panel nederst på sjermen :(

Jeg lastet ned Linux fra denne siden, valgte "Direct download" fra under "Universal Edition", lastet ned iso-filen til skrivebordet. Brente iso-filen med programmet "CDBurnerXP" på en dvd-plate. Det er vel denne iso-filen jeg skal bruke?

Jeg begynner å gi opp nå :(

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg valgte Universal Edition kan du godt spørre om, hvis den er strippet for en del som for eksempel multimediacodecs så hadde det kanskje vært greit å brenne en annen iso-fil...

Jeg har nå prøvd å instalere Linux i en dualboot med XP nå. Akkurat det samme da. Hvordan fjerner jeg Linux nå. Jeg har søkt på nettet men fant ikke hvordan det skulle gjøres. Husker for en stund siden at jeg fant en god forklaring på det i norsk men som sagt finner jeg det ikke igjen.

Hvis noen her kan forklare meg greit og enkelt hvordan jeg gjør det er jeg takknemelig for det.

Lenke til kommentar

Hva den er strippet for og hvilke forskjeller det er mellom de to står nokså tett, det skulle ikke være noe problem med å få med seg dette om man leser setningen over linken til nedlasting.

Har selv aldri slettet Linux fra en maskin jeg har kjørt dual boot med Windows på, så aner selv ikke hvordan dette gjøres. Heller ikke andre veien. Har lest et par tråder om dette her på diskusjon tidligere, om jeg husker rett blir krøll med boot-menyen, enten så var det slik at grub blir værende og man må redigere den så Windows booter først, eller så må måtte man ha en Windows-gjennopprettingsdisk.

Om du hadde lest denne delen:

så burde du egentlig vært klar over at det å installere en distro på disk er et større inngrep som vil kreve mer å rette opp i.

I og med at du allerede har Linux installert på en partisjon på disken, hadde jeg nok heller lastet ned Ubuntu og sett om det samme skjer her ... eller den vanlige utgaven av Linux Mint 7.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...