Gå til innhold

Valg av antivirusprogram

Anbefalte innlegg

Med mange produkter på markedet samt lovnader om at ”vi er best…”, så er det ikke lett å velge det ’beste’ anti-programmet og som i tillegg kan holde det det lover. Det mest aktuelle spørsmålet er kanskje om det overhode finnes anti-program som kan holde pc’n fri for malware.

Min påstand er nei. Fra egenerfaring og tester er det helt klart mangler ved alle de anti-programmene som finnes på markedet i dag. Forklaringen er ganske enkel – man kan ikke finne/stoppe skadelige programmer/kode som anti-programmet ikke kjenner. Dette er en delvis sannhet fordi anti-programmer til en viss grad kan kjenne igjen adferden til skadelige programmer/kode og på den måten stoppe/gi melding om at det finnes suspekte prosesser som ønsker å kjøre/kontakte nettet.

At antivirusprodusenter lever gode og travle dager er det ingen tvil om da de hver dag mottar 50 000 eksempler på malware. Vi som er målet for denne malwaren blir stadig påminnet om viktigheten av å ha en god antivirusløsning enten via div. medieoppslag eller når man kjøper seg ny pc.

Hvilket sikkerhetsprogram som velges varierer. Mange bruker det programmet som man får gratis via sin ISP (internettleverandøren). Telenor, CanalDigital og Get har henholdsvis Norton, F-Secure og Norman. Nettbanken du evt. bruker, kan også tilby gratis antivirus. Mange benytter også ett av de fullgode gratisalternativene som finnes, Avira, Avg el. Avast. Om man selv går til innkjøp av et sikkerhetsprogram, er ikke prisen det som bør være avgjørende. For 300 – 700 kr pr. år får man 1-3 lisenser for en sikkerhetsløsning som inneholder div. sikkerhetsprogrammer (antivirus, antispam, brannmur etc.)

Så, hva bør man velge?

Min påstand var at ingen anti-programmer kan beskytte deg mot all malware og derfor spiller det antakelig liten rolle hvilket anti-program du velger å benytte. Har du gratisløsninger tilgjengelige via din ISP eller nettbank, så går du for disse. Alternativt så benytter du ett av gratisprogrammene som er nevnt (Avira…). Det finnes også gratis brannmur og andre sikkerhetsprogram (eks. antimalware, antispam…) tilgjengelig og som sammen gir en, etter manges meninger, bedre sikkerhet enn disse alt-i-ett-programmene.

Hvis man vil basere valget på tester, så finnes det noen av disse på nett og som vi bruker å henvise til i ny og ne.

AV-Comparatives gir med jevne mellomrom ut tester av flere antivirus-programmer, både vanlig on-demand og proactive testing.

Resultatene fra de siste testene sees under og skal man velge ut fra treffprosent, så ser man noen programmer som utmerker seg framfor andre.

On-demand:

a327ff718ac9527abe7655b273518ec1.png

Proactive:

357ba62af122eb3776cda6701b5ffb7d.png

Det bør nevnes at bla. Avira og McAfee har mange falske positiver (gir melding om infeksjon på ikke-infiserte filer), mens BitDefender, F-Secure og Avg har få falske positiver.

NSS-labs har også nylig testet en del anti-programmer opp mot hvor gode de er til å stoppe malware fra å bli lastet ned ved besøk på infiserte nettsteder samt hvor gode det samme programmet er til å stoppe prosesser når det først har blitt sluppet gjennom. Resultatet viser at Trend Micro er 'best'. Norton kompenserer den 'dårlige' preventive treffprosenten med at den tar godt for seg når malwaren forsøker å kjøre prosesser på pc'n.

d7d78a30c0b397606d529464f7cbb9f8.png

Konklusjon:

Hvilket program som er 'best i test' vil endre seg fra test til test. Det som er sikkert er at ingen anti-program klarer å stoppe eller fjerne all malware. Derfor blir anbefalingen den samme regla som før: Hold programmene dine oppdatert (antivirus, windows, java etc...) og bruk hode ved å ikke klikke Yes og Ok på alt som måtte dukke opp av ting og tang på nett. Skulle det gå galt, så har du dette forumet til å hjelpe deg :)

Endret av norbat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra skrevet :)

Er delvis enig i at det ikke er så alt for viktig og ha det beste antivirusprogrammet, men det jeg ikke er enig i er og kaste bort penger på antivirusprogrammer når du får likså gode alternativer uten og gi en krone. Vertfall for en datanerd, noe som gjelder flertallet her.

Dermed viss IT-kunnskapene dine er lik 0 så er det egentlig greit og betale litt for et antivirusprogram siden du da får support med på kjøpet, noe som, viss du skulle bli infisert, er mere verdt en et antivirusprogram som i de fleste tilfeller ikke greier og rydde opp ordentlig etter en infeksjon.

Jeg har ikke vært på AV-Comparatives på mange år og jeg gapte litt når jeg så resultatet du har lagt med bilde av. Her er G Data den som tar flest virus når det gjelder on-demand, noe jeg verken har prøvd eller i det hele tatt hørt om. Tok en titt på nettsiden deres og der er alt tysk. Har du (norbat) noen erfaringer med G Data sine løsninger?

Endret av Pizzaen
Lenke til kommentar

Vi kan vel alle her konkludere at å ha et antivirusprogram installert i Windows er en nødvendghet?

Min personlge mening er ubetinget ja. Når jeg rydder i familie og venners PC-er opplever jeg ofte at ungdommen velger å ikke installere antivirus på sine PC-er. De sier at de har kontroll over hva de driver med og at et antivirusprogram sinker PC-ens yteevne o.s.v. Min erfaring er at uten unntak så er de PC-ene som jeg sjekker som ikke har installert antivirusprogram infisert av malware av ett eller annet slag.

Vi kan vel være enige i at ingen antivirusprogram er feilfrie og vil vel aldri bli det? Derfor er også ting som går på f.eks. systemresurser viktig ved valg av antivirusprogram.

Jeg selv bruker Norton 360 V3 Premier Edition og er veldig fornøyd med dette programmet. Lite resurskrevende og ser ut som om det holder PC-en fri for malware.

Hvis så at det sniker seg en eller annen form for malware inn i PC-en så har vi jo alltids dette forumet til hjelp :thumbup:

Kamelot

Lenke til kommentar

Er enig, et antivirusprogram er noe alle bør ha, uansett om du er en hardbarket datanerd som vet hva du driver.

Du vet aldri når du er infisert eller ikke, malware kan komme fra de mest sikre kilder (leste på VG her om dagen at Google har infisert brukere gjennom reklametjenesten deres) og du kan få et upåvirket system uten noen tegn til en infeksjon.

Selv om det er alt for få antivirusprogrammer som greier og fjerne alt etter en infeksjon så burde folk bruke antivirusprogram for og bli varslet om at du er infisert også kan du heller bruke forumet til og fjerne infeksjonen.

@snippern: Så det nå, takk for tipset :)

Endret av Pizzaen
Lenke til kommentar

Hvilke programmer er det da som skiller seg ut som "bra nok", lite resurskrevende, enkle i bruk, og ikke "masende" (Har litt dårlige erfaringer med Comodo). Kort sagt, hvilken pakke skal jeg anbefale til venner (Tror selv jeg holder meg ganske sikker) som ikke har så god greie på data, og som kan være truanes til å akseptere innkommende filer over msn fra folk de ikke egentlig kjenner. Må samtidig takle Windows 7 og ikke gjøre en allerede treg PC kjedeligere.

Lenke til kommentar

Skal du poste grafer, så bør du ihvertfall ta med False-Positive. Er greit at et AV prog ligger på 97%+. Om samme AV ligger med 20-30% false-positive så mister det mye av effekten et AV skal ha.

Mcafee og Avira ser jo ut til å ligger bra ann etter dine mål, men begge er jo tross alt kjent for å være en av værstingene på false-positive feilmeldinger.

For meg så er brukervennlighet, ressursvennlig, rask, gode oppdateringer og minimalt med popup forstyrrelser.

Og for meg personlig så havner ESET på topp hos meg med nod32 og smartsecurity. Har brukt begge i 6-7 år nå og er storfornøyd med de.

Samt etter at nod32 ble rullet ut på alle maskiner på jobben, så har det blitt mindre pes med både malware og virus der også. Og det er noe som gjør livet litt enklere for en sysadmin =)

Lenke til kommentar

@madsc90

Mener du hvilken pakke med antivirus, antispyware og brannmur som er best?

Sikkerheten på PC-en din blir mye bedre viss du velger ett produkt til en jobb. F.eks Avira Personal som antivirusprogram, Malwarebytes' Anti-Malware til antispywareprogram og Online Armor til brannmur.

Denne "pakken" er helt gratis, men den blir selvfølgelig veldig vanskelig og holde styr på og er svært lite brukervennlig for en som ikke er helt med innen datasikkerhet.

Viss du skal velge ett program tror faktisk jeg ville ha valgt Norton Internet Security. Den kommer som nr. 4 på AV-Comparatives sin on-demand test(antivirus- og antispywaretest), den kommer som nr. 14/33 på Matousec (brannmurtest), noe som er et bra resultat til og være et firma som ikke bare spesialiserer seg på brannmur.

Norton har blitt ekstremt mye bedre de siste årene, det har godt fra og være en versting når det gjelder ressurser til og bli en av de bedre. Det har også blitt veldig brukervennlig og "stille". Eneste ulempen er at det koster litt da, men prisen er egentlig ikke noe og gjemme seg for.

@Kuza: VB er absolutt ikke en test du bør ta som god fisk, resultatet er som oftest helt forskjellig fra hva andre tester viser og testmetoden er ikke særlig gjennomtenkt.

Endret av Pizzaen
Lenke til kommentar

Avira og McAfee, som ligger på topp i en av testene, gir som nevnt mange falske positiver.

Hvilket program noen anbefaler vil uansett være farget av hva man selv har av erfaringer og nettopp dette gjør at man får ulike svar. Tester vil også variere hva som er 'best i test'.

Testen fra NSS labs som handler om infeksjoner man får via besøk på infiserte nettsteder, sier at NOD fanger opp færrest malware (67%) av de testede produktene, samt at det går 30 timer før de har definisjoner for infeksjonene. Til sammenligning tar Norton 81% og 15 timer før oppdatert definisjoner, Trend Micro 96% og 5 timer før oppdatert definisjon.

'Problemet' er at neste gang testen fra NSS labs kjøres, er resultatet et annet - sannsynligvis.

Hensikten med denne tråden var uansett å sette et lite søkelys på 'best i test' fenomenet og hvor lite relevant dette egentlig er når det kommer til stykket. Spør man 10 stykker er sannsynligheten stor for at man får 10 ulike svar.

Endret av norbat
Lenke til kommentar
Spør man 10 stykker er sannsynligheten stor for at man får 10 ulike svar.

Jupp! Er derfor det ofte er vanskelig å finne et godt AV som de fleste er tilfreds med. Alle har forskjellige krav og kunnskap. F.eks en eldre person som er helt grønn når det kommer bruk av PC, vil ofte ha store problemer å bruke et AV som har masse av popups, advarsler og generelt dårlig brukervennlighet. Mens en sysadmin er ute etter nettopp slike ting for å kunne bedre sikkerheten med egne regler etc.

Et godt valg for mange er ofte å bruke en eller annen form for gratisversion som man får av sin bank. De fleste banker som tilbyr nettbank har ofte en slik gratis pakke for brukerene sine, og er ofte en grei start for de fleste =).

Lenke til kommentar

Jeg tenkte helst på en gratis pakke.

Har i et par år brukt Avira, SaS og Comodo, men har i det siste prøvd Avast, og jeg tror jeg liker det. Til en bruker som er passe oppmerksom, men ikke har så god peiling på hva man burde si ja til (av popups o.l.), er Avast og SaS (og W7s brannmur), godt nok, og blant de snillere løsningene (brukerinnblanding, og resurser)?

Er det noen andre programmer jeg burde sjekke ut? AVG, har innebygget antispyware, vil det alt i alt være bedre å kun gå for AVG?

Lenke til kommentar
....

Er det noen andre programmer jeg burde sjekke ut? AVG, har innebygget antispyware, vil det alt i alt være bedre å kun gå for AVG?

AVG mangler beskyttelse mot Rootkit, noe som er et stort minus i gratisversjonen. Hvor god antispywarefunksjonen er, vet jeg ikke, men SAS er bedre dedikert til dette og Avast gir god beskyttelse.

Lenke til kommentar

Som du er inne på er jo ens egne surfevaner o.l. en avgjørende faktor for sjansen for å bli infisert. Mange brukere er nok kompetente nok til at virusfaren er veldig nære null, men selvsagt bør man jo ha antivirus for den ene gangen du ikke tenker deg om, eller besøker en side som er hacket e.l.

Poenget mitt er at for flere, inkludert meg, vil antivirusprogrammet 99% av tiden bare være noe som summer i bakgrunnen, og kanskje ber om oppdateringer i ny og ne, så er det mulig få ramset opp litt flere opplysninger som ressursbruk, vanskeligheter med installering/avinstallering osv.?

Fortsetter det slik synes jeg denne er verdt en sticky snart. :)

Lenke til kommentar

Jeg kan dreie litt på tittelen på tråden: Hvilke AV program bør man velge hvis man vil ha den mest avanserte? Kaspersky Internet Security 2010? Norton Internet Security?

Har testet begge disse en stund nå og synes begge har noen stilige tilleggsverktøy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...