mjensen79 Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Heisan. Helt ny på denne siden, men prøver meg her etter 3timer med googling uten hell. Har vært hos fotograf å tatt bilder av oss og minstemann. Fikk med meg en cd med visning av alle bildene som ble tatt. Noen bestilles til takkekort, julegaver og seff forstørrelse til veggen hjemme. MEN problemet mitt er at det var 46 nyderlige bilder, men har jo ikke råd å få printet ut alt dette hos fotografen. Kjempedyrt pr bilde. Men klarer jo ikke å se på visnings-cd`en, og vite at dette kommer aldri i mitt album. Finns det noen måte å kopiere dette på?? Har seff en anelse om at dette kanskje ikke er heeeelt etter boken, men er det noen som vet noe?? Har selvfølgelig prøvd å kopiere på vanlig vis, funket ikke. Har prøvd blindwrite 6 (aner ikke hva det er for noe), men funket ikke det heller. På forhånd takk for hjelpen som kan føre til at jeg kan sende masse bilder av familien rundt om kring. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 En simpel tyv er du.. 1 Lenke til kommentar
Romhelten Spiff Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 da vi tok bilder av lillejenta vår på Fame fikk vi en nettadresse vi kunne gi til familie og eventuelle andre slik at de selv kunne se og bestille. Disse var selvfølgelig med watermark og lavoppløselige bilder. Å fjerne hele kopisperren er fy-fy og du vil nok ikke få hjelp til det på dette forumet. Rapportert. Lenke til kommentar
knut-eirik Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 MEN problemet mitt er at det var 46 nyderlige bilder, men har jo ikke råd å få printet ut alt dette hos fotografen. Kjempedyrt pr bilde. Hva skal du med 46 bilder av dere fra samme fotos session? Lenke til kommentar
Flippo Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 (endret) Fotografen har deg nok i sin klamme hånd nå. Han sitter på rå-fotoene og vil tyne deg for envher krone han kan. Ikke i hans interesse at du skal kunne skrive ut bildene i god kvalitet hjemme på en skriver til 299,- når han har investert i dyr maskinvare og software for å DRM beskytte bildene DU har betalt han for å ta... Er vel ikke sikkert det finnes bilder i höy opplösning på CD'en han ga deg engang. Imens, på den mindre paranoide siden av gata, om du klarer å browse CD'en på en PC og finner masse PCD filer på den så kan du pröve å google pcdtojpeg Evt. kan du jo kontakte fotografen og spörre hvor mye han skal ha for å gi deg bildene i höyopplöste .jpg filer eller raw filer. Endret 26. september 2009 av Flippo Lenke til kommentar
Patience Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Fotografene skal også overleve i bransjen. Teamaet kan diskuteres, men jeg fraråder deg å ta opp det med å bryte kopisperren her inne. Vi ønsker nemlig å opprettholde opphavsretten og er imot denslags! 1 Lenke til kommentar
Flippo Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 (endret) Da er det på tide å begynne å gå gjennom kontrakten man gjör med fotografen. De fleste beholder opphavsrettighetene til bildet selv og tar seg godt betalt for å gi deg höyopplöste bilder. F.eks. denne fra Fame som ligger på nettet: http://www.fame.no/prisliste/katalog.pdf "Opphavsrettigheter FameFotografene forbeholder seg opphavsretten til alle bildene som tas, om ikke annet er avtalt skriftlig eller rettighetene er kjøpt via en HQcd (se side 26). Det betyr at det i henhold til Norsk lov, ikke er lov til å lage kopier av bildene andre steder enn hos oss." I prislista nevnes det at for 5500,- får du en CD med 1024x768 bilder... En HQCD koster 15.500,- Som jeg nevnte, er det ikke sikkert du finner bilder i höyere opplösning på CD'en du fikk og du må betale fotografen for hver eneste kopi til evig tid. Eller i det minste i 13 måneder eller de "mange år" de finner på å ha de i arkivet sitt. Ikke meningen å henge ut Fame på noen måte her, vil tro at andre har samme eller enda värre betingelser. Endret 26. september 2009 av Flippo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå