Gå til innhold

Byggejomfru - i5 og trenger råd!

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal bygge PC for første gang og lurer derfor på masse!!! Maskinen skal brukes til: Semiproff musikkproduksjon, film (koblet opp mot TV) og generell vanlig bruk (surfing, tekstbehandling, osv.). Må også ha skjermkort med 2x DVI pga. musikkprod./online poker :) Helst også ganske støysvak. Kommer til å kjøre Windows 7 x64.

Her er oppsettet mitt, foreløpig!!! :)

1. Er strømforsyningen som følger med Antec Sonata III (500 Watt) kraftig nok? Evt. alternativer, til ca. samme pris?

2. Er oppsettet bra til min bruk?

3. Passer komponentene sammen?

4. Klarer jeg å bygge den??? Har hørt at det er like greit som å bygge lego, men har ikke gjort det så mye heller (kun skiftet ram-brikker selv før) :)

Sikkert andre ting jeg burde tenke på også, så ønsker alt av råd dere orker å gi meg! Evig takknemlighet er belønningen!!!

På forhånd takk, Eivind.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

He-he, ok. Det er vel derfor jeg vil prøve også :) Dessuten finnes vel youtube-videoer med instruksjoner om jeg skulle stå fast i manualene.

Tenkte liksom at skjermkortet holder til mitt bruk, siden jeg ikke skal bruke den til gaming i det hele tatt. 2x DVI og HDMI er det jo også, så hvilket alternativ tenker du på? Har det mer å si enn jeg tror? Nedprioriterte dette siden jeg har budsjett i tankene også. :)

Andre elementer som dere reagerer på?

Lenke til kommentar

Takk :) Har hørt noe om at det kan være vanskelig å stille inn bildet likt hvis man ikke har samme type utgang for de to skjermene som skal speiles. Men jeg kan ta feil! :)

Lurer likevel på hvor stor forskjell disse skjermkortene vil ha for mitt bruk da :)

EDIT: Passivt? Der sluttet hardware-kunnskaen min! :) Vet ikke hva det vil si heller, ei heller hva som er nødvendig av kjøling... Har som sagt ikke mekka noe PC før, så please fill me in :)

Endret av E-asy1985
Lenke til kommentar

Du må ha adapter på det du selv foreslo fra PowerColor. Kun det ICE-Q er med 2 Native DVI. Det er forøvrig et bra skjermkort, og er det jeg personlig hadde kjøpt av de nevnte. Det følger med DVI- til HDMI adapter på det.

Ingen av de utgjør stor forskjell vedrørende støy tror jeg. Ditt bruk vil ikke belaste skjermkortene i vesentlig grad.

Lenke til kommentar

Nei, det høres vel logisk ut. Var ikke noe pris på linkene dine, men skal sjekke hva prisforskjellen er.

Men kjøling da? Hvis jeg bruker ditt forslag i oppsettet mitt... Behov for noe ekstra?

Og fortsatt nyskjerrig på PSUen... Er den kraftig nok til alt dette? Har sett på Antec Three Hundred også, med separat PSU. Hva tror du?

Lenke til kommentar

He-he.. Uff, altfor utålmodig her nå :) Det var jo knapt prisforskjell heller... genialt. TAKK!!!

Flott at du bekrefter dette med PSU :) Ser jo at folk med gamingoppsett kjører 850 Watt og sånn. Vanskelig å vite hva som er nødvendig :)

Har forøvrig nå også blitt anbefalt å skifte HDD til Samsungs F1. Sikkert ikke store forskjellen vel?

Lenke til kommentar
Du trenger sikkert også et bedre lydkort avhengig av hvilke lydkilder du skal bruke til prosjektene dine.

Jeg ville også satset på egen disk (SSD hvis du har budsjett eller en 150 Gb Velociraptor) for operativsystemet adskilt fra disken med media.

Vel motsatt da mener du hvis det er sikkerheten til Mediafilene du tenker på, men det er for dyrt antar jeg. Adskilt OS er greit, men vedkommende har da ingen som helst behov for å putte OSet på en SSD.

Lenke til kommentar
Du trenger sikkert også et bedre lydkort avhengig av hvilke lydkilder du skal bruke til prosjektene dine.

Jeg ville også satset på egen disk (SSD hvis du har budsjett eller en 150 Gb Velociraptor) for operativsystemet adskilt fra disken med media.

Vel motsatt da mener du hvis det er sikkerheten til Mediafilene du tenker på, men det er for dyrt antar jeg. Adskilt OS er greit, men vedkommende har da ingen som helst behov for å putte OSet på en SSD.

Hvorfor ikke? SSD er helt lydløs og lynrask!

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke? SSD er helt lydløs og lynrask!

Ja det er jo sant. Tenkte ikke akkurat i de baner så det kan vurderes. Ikke helt logisk å bruke 1500,-+ på støyreduksjon på en slik PC, men selvfølgelig kan det vurderes. Jeg ville nok startet med strømforsyningen og kabinettet før SSD, men jo...

Lenke til kommentar

Tolker her at jeg kanskje burde kjøpe en mindre harddisk i tillegg, kun for OS. Men har ikke budsjett til å kjøpe mer enn en 160 GB Samsung F1 til... Fortsatt fornuftig å gjøre? SSD- og VelociRaptor-diskene drar totalen litt for mye opp, men det høres jo digg ut :)

Hva gjelder lydkort så har jeg både rørpreamp og eksternt lydkort som en del av ministudioet mitt. Så da trenger ikke noe interne greier i tillegg.

Og takk for tipset, Fusion :) Har absolutt tenkt på det. Har selv gode erfaringer med komplett.no og litt variert med amentio. Men vet ikke hvilke andre som er aktuelle. Vurderer faktisk å kjøpe et annet kabinett og strømforsyning + DVD-brenner, slik at jeg kan få alt fra komplett. Er da Antec Three Hundered et bra alternativ? Strømforsyning vet jeg lite om, men 550 Watt + til ca 500 kr er vel mulig. Eller hva? :)

EDIT: Nå har jeg oppdatert oppsettet mitt - litt dyrere, men tror det skal gå. Fortsatt 500 Watt PSU. Fortsatt greit? :)

Endret av E-asy1985
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...