tha_man Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 (endret) Lov om Ferie Kap. 3 § 11. Utbetaling av feriepenger (3) (Utbetaling ved opphør av arbeidsforhold) Opphører arbeidsforholdet, skal alle opptjente feriepenger utbetales siste vanlige lønningsdag før fratreden. Den del av feriepengene som ikke lar seg beregne innen dette tidspunkt, kan utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjør. Jeg har sagt nettop sagt opp stillingen min, får jeg da alle opptjente feriepenger for inneværende år (2009) på neste lønningsdag? Da må jeg jo skatte av hele feriepengebeløpet som jeg har tjent så langt i år? Er det noen måte å omgå dette på, hvis ikke har ikke jeg råd til noe ferie neste år pga. 1/3 av 15 000 forsvinner. Endret 26. september 2009 av tha_man Lenke til kommentar
MRN Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Det utjevner seg! Betaler du for mye i år, får du igjen neste år. Venter du med feriepengene til over nyttår, slipper du. Men da blir skatten også riktig. Det går opp i opp, slapp av. Jeg fikk den samme beskjeden og er rar grimase (hun lurte fælt) sist gang jeg mista jobben, og da sa jeg at jeg ville ha feriepengene utbetalt sammen med siste lønning. Lenke til kommentar
tha_man Skrevet 26. september 2009 Forfatter Del Skrevet 26. september 2009 Det utjevner seg! Betaler du for mye i år, får du igjen neste år. Venter du med feriepengene til over nyttår, slipper du. Men da blir skatten også riktig. Det går opp i opp, slapp av. Jeg fikk den samme beskjeden og er rar grimase (hun lurte fælt) sist gang jeg mista jobben, og da sa jeg at jeg ville ha feriepengene utbetalt sammen med siste lønning. Dette forstod jeg ikke i det hele tatt. Skal da i følge selvangivelsen disse feriepengene jeg får utbetalt nå stå oppført som lønn for 2010 og dermed skattefrie eller kommer de til å stå på selvangivelsen i 2009 og jeg må dermed skatte av de? Har jeg misforstått regelverket til Skattetaten, feriepenger som utbetales i opptjeningsåret regnes som lønn og er skattepliktig? Lenke til kommentar
hunus Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Dette forstod jeg ikke i det hele tatt. Skal da i følge selvangivelsen disse feriepengene jeg får utbetalt nå stå oppført som lønn for 2010 og dermed skattefrie eller kommer de til å stå på selvangivelsen i 2009 og jeg må dermed skatte av de? Har jeg misforstått regelverket til Skattetaten, feriepenger som utbetales i opptjeningsåret regnes som lønn og er skattepliktig? Feriepengene skal føres i selvangivelsen det året de blir utbetalt. Feriepenger er alltid å regne som skattepliktig lønn, uansett når de blir utbetalt. Forskjellen er at arbeidsgiver ikke foretar forskuddstrekk hvis feriepengene utbetales i ferieåret. I motsetning til hvis de utbetales i opptjeningsåret. Du må altså skatte av de uansett. Lenke til kommentar
Data-Geir Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Dette forstod jeg ikke i det hele tatt. Skal da i følge selvangivelsen disse feriepengene jeg får utbetalt nå stå oppført som lønn for 2010 og dermed skattefrie eller kommer de til å stå på selvangivelsen i 2009 og jeg må dermed skatte av de? Har jeg misforstått regelverket til Skattetaten, feriepenger som utbetales i opptjeningsåret regnes som lønn og er skattepliktig? Du har ikke misforstått. All lønn er skattepliktig, det gjelder også feriepenger, og disse inngår i skatteberegningsgrunnlaget i selvangivelsen. Det skal ikke trekkes skatt den måneden opptjente feriepenger utbetales, og kun halvt trekk i desember. Skattetrekket de øvrige 10,5 måneder er beregnet slik at det skal dekke alle lønnsutbetalinger i løpet av et år. Når du nå får utbetalt feriepenger som er opptjent i inneværende år øker lønna i forhold til det som er beregnet, og dermed skal skatt trekkes. For å få glede av pengene i neste ferie må du selv sette av dette beløpet, gjerne på egen konto. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå