Stjernestøv Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 (endret) Hei Skal forøke meg på å berge motorstyringen til min gamle bil. Har demontert enheten og åpnet den. Har lokalisert 2 stk tvilsomme kondensatorer og en brent motstand. Se bildene: Kondensatorene har lekket ørlite elektrolytt ( brun gugge under kondensatorene . Har funnet riktig type erstatninger for dette på rs-online.com. Motstanden er jeg derimot usikker på. Som dere ser har det vært en del varme inni bilde her. Legg merke til at loddetinnet har sprutet vekk fra ene foten av motstanden... Info om motsanden: lyseblå keramisk? matteriale. Merket: 1w / 150J og 9N (lest av fra en tilsvarende motorstyring som jeg fikk låne i et par timer) 1w = 1watt max belasting 150 tror jeg betyr 15ohm J: ?? 9N: ???? Det jeg lurer på er hvilke motstand man kan erstatte denne med? Sansynlig årsak til at loddetinnet har sprutet? (kan det være brudd i loddepunktet eller er det kraftig strømpuls som har forårsaket dette? ps. Kan ikke se andre skader på printplaten Håper det er noen elektronikk-eksperter pålogget i dag Endret 28. november 2009 av The Metal God Lenke til kommentar
Gjest member-63169 Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 I hvilken grad fungerer ikke motorstyringen da? rudt år 2000 var det "kondensator epedemi" grunnet mye bruk av dårlig elektrolytt av flere produsenter. Hvis resistoren er ødelagt av for høy strøm, er det mest sannsynelig fordi noe annet elektronikk er ødelagt. Du kan prøve med høyere watt rating på den. vet ikke hva de andre numrene betyr. Tror ikke det betyr så mye, kansje det kan ha noe med toleransen på resistansen, eks +- 9% Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 26. september 2009 Forfatter Del Skrevet 26. september 2009 Jo, jeg fant ut at J står for 5% toleranse. Videre fant jeg ut at det var en "Film Resistor" På grunnlag av all info sålangt har jeg begrenset utvalget ned til 4 varianter (hos rs.com). Når lengden på motstanden er 9mm vil jeg gå for denne: http://no.rs-online.com/web/search/searchB...t&R=2140891 Jeg tror dette kan være forårsaket av tretthetsbrudd i loddetinnet. En medvirkende årsak kan være de to dårlige kondensatorene, men jeg er ikke sikker. Som sagt ser resten av printbanene og komponentene helt fine ut så jeg tviler på at det er snakk om for mye strøm gjennom motstanden. Forøvrig var selve motstanden kun misfarvet i endene. Midt på var den forsatt lyseblå. ( varmen spredte seg fra loddepunktene? ) Gjør innkjøp av deler, så får vi bare gamble på at det fungerer. Skader ikke å prøve... Lenke til kommentar
Gjest member-63169 Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Nja, skader ikke prøve nei, men synest jeg ser sprekker i den. tror nok det er varmen fra resistoren som har smeltet tinnet. Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 4. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2009 (endret) OK. Da er komponentene jeg bestilte byttet ut... Litt som forventet; Motorstyringen fungerer ikke Plugget den til i bilen og testet et startforsøk. Ingenting unormalt å observere på printplaten under/etter startforsøket (ingenting røk/smeltet). Har tatt en nærmere titt på motosrtyringens microkontrollere. Lurer på om ikke dette bilde kan fortelle noe ?: Noen som vil komme med en uttalelse? Fucked IC or not? Endret 4. oktober 2009 av The Metal God Lenke til kommentar
Gjest member-63169 Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 Finn en ny styring fra en bil på dynga eller noe. Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 5. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2009 Ja, det var jo akkurat det jeg ville unngå . Jeg jobber på bilverksted så jeg har alternativene helt klare for meg btw.... Mitt spørsmål var altså: Microcontrolleren på bilde har en liten kul på seg, noe jeg tror kan være et tegn på at den er "svidd". Har for lite erfraring med elektronikk til å bedømme dette selv... Noen som kan gi en kommentar på dette (helst fra en som kan litt elektronikk) ? Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Er enig at ICn på bilde 3 har en rar kul, men vil peke på dette først: Det kan se ut som at hybridkretsen, som står til venstre for motstanden på bilde 2, også har hatt det en smule varmt. Hvordan ser det ut på komponent siden av denne ? Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 5. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2009 (endret) Den har jeg fått løsnet og sjekket grundig visuelt. Nei. Ingenting tyder på varme/ mye strøm på den. Så jeg tror ikke den har blitt rammet.... Har to IC'er med kul på, mens den tredje ser normal ut. Skal sjekke på eBay om man kan få tak i slike men jeg frykter det kan bli problemer. Takk for svar Endret 5. oktober 2009 av The Metal God Lenke til kommentar
rozon Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Skal sjekke på eBay om man kan få tak i slike men jeg frykter det kan bli problemer. Kjører du Mitsubitshi? Propertiær ECU kontroller chip basert på HC11. Ville ikke tenkt så mye på kulen. Kan du ikke koble opp kortet på benken med strømforsyning? Ingen like biler på hugger'n? Lenke til kommentar
space17 Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Brun "gugge" under kondesatorer kan likegjerne være lim. Lekasje oppstår oftest på toppen der kondensatorene er designet å sprekke hvis trykket inni blir for stort. space Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 8. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2009 Kondensatorene er byttet ut pga lekkasje, så det er egentlig ikke noe vits i å synse omkring disse. Forøvrig var printbanen under den ene kondensatoren noe skadet pga elektrolytten som fløt under den. (snart 20år gammel motorstyring) Simco as bytter ut disse kondensatorene konsekvent ved reparasjon på slike motorstyringer... Akter ikke å bruke tusenvis av kroner på denne saken derfor spør jeg om tips her. Det jeg skimter på IC'en på bildet er svak utbuling og et snev av missfarging i samme område (brunsvidd?). Den andre motorstyringen jeg har sett på er helt "lytefrie", derfor mistenker at problemet ligger nettopp i IC'ene. (følgeskade av annen feil). Tror vi setter strek her, da vi uansett ikke vil kunne si noe med sikkerhet her. Oppdater dersom jeg mot formodning får reparert motorstyringen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå