Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny bil, maks 150 000 - trenger tips

Dr. Brodsky

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Saab har jeg alltid hatt lyst på, men av en eller annen grunn slått fra meg. Da jeg kjøpte Octaviaen var det egentlig en 9-3 jeg hadde lyst på.

Føler jeg har fått en god del tips her, det er bare å komme med flere, men jeg må vel komme meg i banken og høre om de har noen penger til meg før det blir noe kjøp.

Kanskje jeg skal begynne å fikse litt på Octaviaen også, den skulle vel være mulig å få solgt om jeg får den eu-godkjent. Den trenger vel egentlig bare nye dekk, nye fjærer foran, ny eksos (hvertfall lydpotte), også få fikset problemet med turtallet som spretter opp og ned (ofte kveles bilen helt når jeg står å venter på grønt lys...mistenker luftmengdemåleren og ledningene til den).

Uansett; virker som flere her er for å kjøpe en litt eldre bil, som har gått litt lengre, men som er i klasse over hva jeg ville fått om jeg skulle hatt en nyere bil. Stemmer dette?

Lenke til kommentar
Uansett; virker som flere her er for å kjøpe en litt eldre bil, som har gått litt lengre, men som er i klasse over hva jeg ville fått om jeg skulle hatt en nyere bil. Stemmer dette?

Det er nok veldig individuelt. Jeg ville nok valgt motsatt, så lenge bilen oppfyller de kravene jeg trenger. En bil er en bruksgjenstand, og da synes jeg det er greit at den er en pålitelig bil heller enn en ihjelkjørt gammel vogn som en gang var en prestisjebil. Dersom den dekker behovet, ser jeg liten vits i å kjøpe noe større som jeg likvel ikke har bruk for. Selvsagt er det stas med en bil av høy klasse, men dersom det er snakk om prioriteringer, er det slik jeg ville valgt. Selv om du klarer fikse mye selv, er det meget irriterende når du er stuck om morgenen og verken kommer til eller fra dit du skulle. Men det er bare mine høyst subjektive meninger :)

Lenke til kommentar

Vurderingen her blir jo ett forhold mellom økonomi og nytelse (fant ikke noe bedre ord). Skulle du gitt blanke faen i økonomi så skulle du klart kjøpt BMW 5-serien nevnt tidligere i tråden. Men begynner du å tenke på hva den har av kostnader og kommer til å ha av kostnader er det iallfall ikke noe jeg ser må rå til å ha. Dyr forsikring, høyt bensinforbruk og høy kilometerstand. Høy kilometerstand øker igjen sjansen før høye verkstedkostnader. Og det motsatte gjelder da biler med litt mindre motor og litt mindre staus. Du får finne ut hva du har penger til. Selv om du har 150 000 kr og legge i bil nå så vet ikke vi hvor mye du ønsker å legge i kostnader.

Lenke til kommentar
Jeg opprettet en lignende råd med emnetittel Sportslig ungdomsbil til under 150k, for en stund siden, ta en titt.

Jeg så det ble linket til noen Alfa Romeoer i denne tråden! Fine biler med lav pris, men hvordan er driftsikkerheten?

Jeg har hørt fra fagfolk at Alfa Romeo ikke var noe å satse på. Veldig stilfull bil, men de faller fra hverandre i norske forhold. Sikkert en fin bil å ha i Italia :p

Lenke til kommentar
Jeg har hørt fra fagfolk at Alfa Romeo ikke var noe å satse på. Veldig stilfull bil, men de faller fra hverandre i norske forhold. Sikkert en fin bil å ha i Italia :p

Fagfolk er nok ikke noe mindre farget av egne preferanser enn andre. Anbefaler trådstarter å titte på bruktbilguiden jeg har lagt ut på "Teknisk"-forumet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...