Niitra Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 (endret) Hei. Har postet tidligere ang. problemet mitt, men ga opp situasjonen min etter hvert.. Prøver på nytt nå med litt ryddigere beskrivelse, skader ikke å fiske etter klokinger der ute^^ Hvem er jeg: 20-årig gutt, jobber på Shell-stasjon, driver ikke aktiviteter som fotball/etc, selv om jeg går fjelltur en gang i uka omtrent. Det jeg skriver nå blir litt langt, det beklager jeg. Mitt problem: I cirka 5 år nå har jeg hatt ekstreme smerter i høyre lyske. Smertene har, i alle årene, vært konstante. Dette har resultert i at jeg er sånt sett avhengig av smertestillende stoffer som f.eks Ibux/Ibumetin. 1 tablett Ibux holder smertene borte i 5-6 timer. Da vil smertene komme tilbake og ny tablett må inntas. Skjer dette mens jeg sover våkner jeg. (jeg har ikke sovet lengre enn 6-7 timer uavbrutt på 5 år!!). Disse smertene har ført til en spesiell måte å innta søvn på og har resultert i høyt fravær -> dårlige papirer -> null lærlingeplass, samt det ødelegger trening for aktiviteter gjør at smertene kommer fortere tilbake. Ødelegger også for fester jeg deltar i ettersom jeg alltid blander smertestillende med alkohol og deretter blir veldig dårlig. Vekket eks-kjæresten flere ganger hver natt også da jeg ofte måtte stå opp for å ta ny tablett, stakkars jente:p Jeg har faktisk fylt en søppelsekk med tomme tabletthylser de siste 4 årene, og Ibuxesker, kan legge ut bilde om man ikke tror meg... =) (skal bli artig å ringe avisen for å offentliggjøre samlingen min en dag) Beskrivelse av smertene: De er sentrert i høyre lyske, og sprer seg ikke i lår, kne, mage, osv. Føles lammende av og til, og har en "high peak" der det kjennes ut som selve muskelen blir penetrert av fem strikkepinner, men smertene holder seg ellers på det samme nivået der jeg ikke klarer å gå uten å halte. Det er veldig vondt; har tatt meg selv i å gråte når smertene er på det verste og jeg halter rastløst frem og tilbake og venter på at smertestillende tabletten skal virke, noe som kan ta opptil 35 minutt... Smertene er forresten også konstante samme hvilken stilling eller aktivitet jeg foretar meg, men 1 ting er merkelig: hvis jeg står på den friske venstre foten min i ei trapp mens høyre fot henger avslappet over trappetrinnet nedenfor, og jeg ikke bruker noen muskler i høyre fot, akkurat da reduseres smertene med 80% så lenge jeg holder stillingen. Om det er til noen hjelp. Hva som er prøvd for å løse problemet: Har igjennom årene tatt 4 kortisonsprøyter, 2 blodprøver, 2 røntgen og ultralyd-prøver, MR av bekkenet, MR av ryggen, kiropraktortimer, trykkbølgebehandling 4 ganger, akupunktur med semi-permanente nåler, Voltaren tablett-kur, en salve jeg ikke husker navnet på som jeg masserte inn i foten, øvelser foretatt hjemme for å forlenge senene i foten... Jepp, har til og med prøvd healing! Det er ikke voksesmerter, da jeg lærte å forlenge senene irundt lysken. Det er ikke sciatica da dét ville rammet hele foten, ei er det skiveprolaps, ergo belastede nerver da MR utredet denne muligheten. Jeg bedriver ikke intense aktiviteter som fotball, etc, som har kunnet resultere i disse smertene og har ikke blitt påført skader. Altså... Hva kan det være? Jeg har gitt opp så mange ganger, begynner å få seriøse psykiske vansker... Er det mulig det er fantomsmerter? Isåfall, kan virkelig fantomsmerter vekke meg opp midt på natta fordi jeg trenger ny tablett? Om ikke, hvor burde jeg gå, hvem burde jeg oppsøke? For å si det sånn, selveste overlegen i sykehuset ga meg opp. Alle har gitt meg opp, ingen finner ut hva som er galt, og jeg vet ikke hvor jeg skal gå. Føler liksom at "min beste alder" forsvinner, for å si det fint... Setter pris på all slags svar, og beklager all lesingen ;( Endret 26. september 2009 av Below Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Hei. Det du skriver virker veldig dramatisk. Hva med å presenterer deg selv litt bedre? Det jeg har fått med meg er at du er en gutt i 20årende som jobber på shell. Er det andre sykdommer i familien?? Revmatisme? Leddgikt? Diabetes? Hva har doktoren sakt? Hva viste MR? Finnes det faste "tidspunkter" når smertene kommer? Har du vært i utlandet? Har du blitt utredet for orm/ormcyste infeksjon? Vaio Lenke til kommentar
karlh1802 Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Jeg tror dette er psykisk, Below. Det er overhodet ingen ting å skamme seg over, og man må ta psyken sin på det største alvor. Slik du beskriver forbruket ditt av smertestillende, er jeg redd du opprettholder smerten din og er avhengig eller står i fare for å utvikle en sterk avhengighet. Det jeg vil anbefale deg å gjøre, er å kutte ut alt av smertestillende. Det kan høres dramatisk ut, og vil nok være utrolig vanskelig den første tida. Hvis du ikke klarer å avstå fra å ta smertestillende helt aleine, bør du utforske mulighetene for avrusning. Jeg vil ikke anbefale å trappe gradvis ned, da du kan bli fristet til å skeie ut om du har noen ekstra på lager. Når virkningen av smertestillende forsvinner og du kjenner smerten komme tilbake for full styrke, må du finne ut hvordan du skal takle smerten. Det vil sannsynligvis bli helt jævlig å være deg den første tida, og jeg tipper du vil bli utrolig desperat. Hvis du ikke klarer å slutte aleine, vil jeg anbefale at du f.eks. ber foreldrene passe på deg, slik at du ikke skader deg og ikke tar mer smertestillende osv. Dette vil ikke være lett på noen måter, men av og til må man ha det jævlig for å få det bedre. Det er helt uholdbart at en gutt i sin beste alder, skal ødelegge mange år pga. avhengighet til smertestillende. Men når tinga er som de er, må du ta motet til deg og finne styrke, slik at du kan få gjort noe med problemet. Smerten vil gå gradvis over og du kan starte et bedre liv. Håper du orker å ta opp kampen, og jeg ønsker deg all mulig styrke og håp, slik at du greier det. Lykke til! Lenke til kommentar
Niitra Skrevet 26. september 2009 Forfatter Del Skrevet 26. september 2009 Oi, ja hehe beklager om jeg overdrev en smule, har nylig fått vite at det ikke var skiveprolaps så jeg skrev det i frustrasjon. Er ikke meningen å gi ett sånt bilde at dere tenker det er like før jeg vil ende livet mitt eller lignende:) Sorry:) Skal være mer munter nå Vaio: Hmm skal vi se, er ikke så god til å beskrive meg selv så jeg ramser bare opp: Jeg er ca 187cm, 68kg, veldig tynn men ikke svak, jeg røyker, har en litt rar holdning/gange (som følge av problemene, hehe;p), driver med mye data, utdannet elektriker, har aldri deltatt i sport som fotball på fritid, liker å gå fjellturer, ser ellers lyst på livet, liker å tøye ut/trene når jeg kjenner jeg har energi til overs og jeg har ett sosialt liv. Er ikke andre sykdommer i familien nei:) Men det ligger i slekta å ha dårlig rygg da, ellers blir vi aldri syke osv. Revmatisme vet jeg ikke hva er ;( Ikke noe diabetes eller leddgikt, bare den dårlige ryggen, selv om det ikke er stress å gjøre vanlige aktiviteter:) Overlegen i Molde sykehus var så usikker som han kunne bli da de ikke fant noe på noen tester så han ba meg bare om å komme tilbake om 6mnd, samt han ba meg kombinere paracet/ibux for optimal effekt eller noe sånt. MR viste ingenting unormalt av foten, ikke MR-bildene av ryggen heller. Men kiropraktoren som henviste sa noe om at det var trang plass nederst i ryggen men at problemene ikke skyldes prolaps. Ingen faste tidspunkter, smertene kommer når forrige tablett "mister effekten" Har ikke vært i utlandet, orm/ormcyste vet jeg ikke noe om ;O Hva er det for noe? - - - - - karlh1802: Har hatt samme mistanken selv. Har tenkt over det lenge men nektet å tro det ettersom smertene har vekket meg om natta... Jeg tenkte at hvis det var psykisk, og hjernen er "slått av" når man sover så kunne det umulig være fantomsmerter... Men kanskje det ligger dypere, ikke vet jeg. Uansett, jeg er villig til å prøve hva som helst, og selvsagt villig til å gi det en uendelig innsats. Hvem bør jeg snakke med angående dette? Eller, never mind jeg får noen til å henvise meg. Takk for den, skal se på saken over helga=) - Takker begge for svar! Setter pris på det! :-D Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå