jonlem Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 (endret) 300 000 bilister kjører med for dårlig syn ..og ennå er det folk der ute som mener at det eneste saliggjørende for sikkerheten på norske veier er å bygge større, bredere, bedre og flere veier. Nei, begynn med folkene som kjører på veiene, har jeg alltid sagt. Det hjelper ikke med aldri så gode veier så lenge bilistene legger vettet igjen hjemme! Høsj. EDIT Det ER mulig denne hører mer hjemme i Oppslagstavlen, men jeg ble usikker. Rette Vedkommende er hjertelig velkommen til å flytte tråden til mer egnet forum.. Endret 26. september 2009 av jonlem Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Fordi synet ditt blir (obligatorisk) sjekket én gang, og det er når du skal lese et bilskilt på trafikkstasjonen. Hvis hverken du selv eller noen andre oppfatter at du kanskje ser litt dårligere, noe som går veldig gradvis, så er det ingen som gjør noe med det. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 26. september 2009 Forfatter Del Skrevet 26. september 2009 Spørreundersøkelsen som er gjennomført av TNS Gallup for Trygg Trafikk og Specsavers viser at en av ti bilister ikke tror de ville oppfylle minstekravet til godkjent syn om de sjekket synet i dag. Jeg oppfatter det som en rimelig bevisst handling fra disse 1 av 10, at de er klar over at synet sannsynligvis er dårlig, men ikke gidder å gjøre noe med det. Lenke til kommentar
Morten21 Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Spørreundersøkelsen som er gjennomført av TNS Gallup for Trygg Trafikk og Specsavers viser at en av ti bilister ikke tror de ville oppfylle minstekravet til godkjent syn om de sjekket synet i dag. Jeg oppfatter det som en rimelig bevisst handling fra disse 1 av 10, at de er klar over at synet sannsynligvis er dårlig, men ikke gidder å gjøre noe med det. Jeg bestod synstesten på biltilsynet, og jeg har utrolig dårlig syn. Visste selv, før jeg skulle ta den, at jeg hadde svekket syn, men bestod for det, har dog kjøpt meg briller som brukes til kjøringen. -2(?) hadde jeg. Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Gikk selv til innkjøp av kjørebriller. Hadde -1 på begge øynene. Ble som natt og dag. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Synstest hos biltilsynet? Har jeg aldri hatt! Har -4 på begge øynene og bruker linser. Bør ikke være nødvendig å kontrollere folks syn, de burde være ansvarlig for dette selv. Grunnen til mange av ulykkene er førerfeil. Grunnen til at det vil lønne seg å bygge bedre veier er at disse vil bli mindre utfordrende... Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 26. september 2009 Forfatter Del Skrevet 26. september 2009 Ergo er kontrollen for dårlig, og folk har ikke vett til å følge opp selv.. Førerfeil ja, og under førerfeil kan man vel føre manglende kontroll av synet? Uten at jeg har sett noen statistikk på det eller kan banke noen vitenskapelige arbeider på temaet i bordet, så vil jeg tørre å anta at endel ulykker kan spores til svakt syn. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Synstesten hos Statens Vegvesen er jo en vits. Det var kø da jeg skulle ta teorien, så jeg satt og hørte gang på gang at de som var før meg leste opp det som stod på skiltet. Da det var min tur kunne jeg det skiltet utenatt både forlengs, baklengs og sikkert noen andre retninger. Jeg visste ærlig talt ikke om jeg skulle le eller gråte... Lenke til kommentar
southparkman Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 (endret) Det som er latterlig er at når du søker om å få førerkort er det bare de som sier at de er nærsynte ller langsynte som må på undersøkelse hos optiker. De som allerede vet at de trenger briller trenger ikke en slik undersøkelse. Det er de som ikke vet/vil innrømme at de trenger briller som må undersøkes nærmere. Jeg sto nesten på testen hos optiker, og passerte med glans på trafikkstasjonen. Noe jeg synes er skremmende da jeg personlig mener jeg ser ganske dårlig. Endret 26. september 2009 av southparkman Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 300 000 bilister kjører med for dårlig syn ..og ennå er det folk der ute som mener at det eneste saliggjørende for sikkerheten på norske veier er å bygge større, bredere, bedre og flere veier. Jepp, det mener jeg fremdeles etter å ha lest denne artikkelen. Veistandarden i dette landet er livsfarlig. Man trenger ikke bygge store, brede veier overalt, men alle veier trenger et skikkelig dekke. Sjekk hva denne lastebilsjåføren sier om dårlig dekke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå