Gå til innhold

Polen vil kastrere pedofile

LucarioX

Anbefalte innlegg

Tross at jeg synes dette er positivt så ser jeg likevel en problemstilling ved saken. Det skjer faktisk at folk blir uskyldig dømt.

Hvis man slutter med medisineringen ved kjemisk kasterering så kommer man "tilbake til normalen" igjenn iløpet av kort tid, så det er ingen permanent skade skjedd. Så kan man heller få en erstatning som ved alle andre saker der folk blir uskyldig dømmt.

Teoretisk. I praksis så har det vist seg at det ikke bestandig er så lett å gå tilbake til normalen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå ligger vel problemet til pedofile mer i hodet på toppen enn hodet mellom beina. Kastrering kan frata dem sexlysten men det er ikke garantert.

Så beste løsning, teoretisk sett, vil vel da å kappe av dem hodet på toppen.

Jeg er klar over at det er et betent tema å ta opp og det er mye sinne i kok, men jeg synes dette er like drastisk som når Nazistene kastrerte "mindreverdige". Er vi sunket ned til et barbarisk mål?

Straffen for pedofili bør heller bli mye strengere, det bør bli krav om at dømte pedofile gjennomgår en kraftig terapi og sist men ikke minst, samfunnet må få vite at vedkommende er en dømt pedofil. Jeg vet f.eks familier som har små barn som har leid ut leilighet til pedofile, og i etterkan funnet ut av det. De har ikke had noe mulighet til å kaste disse personene ut, loven har beskyttet dem. Jeg kan godt skjønne at foreldre ikke vil at pedofile skal omgåes barna deres, så der må man gjør en endring.

Det er kanskje drastisk men pedofile utgjør en enorm risiko for barnefamilier, derfor synes jeg at dømte pedofile ikke skal få mulighet til å bosette seg i områder hvor mange barnefamilier holder hus. Vet det høres drastisk ut men synes staten heller bør gå inn da og finne husrom til dem i offentligeide leiligheter og holde kontroll over dem til de ikke lengere er ansett som en fare for samfunnet.

Jeg forstår ikke - en prøvde gettoer med jøder o.l. - kan ikke minnes at det var den beste løsningen som fantes. Det viktigste med en offentlig rettstat er blant annet at den kan dømme uavhengig, samt at når den dømte har sonet ferdig, så er personen fri, han/hun har blanke ark per definisjon.

Det du foreslår er samme som er debattert i kafeen eller hva det heter (https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1106390)- noe jeg vil gå så langt som å kalle hekseprosess. Selv om tanken er god helliger ikke målet midlet uansett. Vi har lister som du ønsker - det kalles strafferegister, men skal vi plutselig nekte folk friheten å bevege seg, friheten å bo hvor de ønsker osv? Dette selv ETTER de har sonet sin straff?

Hvorfor ikke gjøre det samme med tyver - de kan ikke bo der hvor det er mange butikker, eller drapsmenn, de må bo på landet - tankegangen er så absurd føler jeg. Det å i tillegg stigmatisere i den graden du ønsker vil slik jeg har forstått det bidra til en større tilbakefallsprosent for de dømte enn om samfunnet tilrettelegger for tilbakevendelse.

Jeg har troen på terapi - fordi jeg vet den fungerer, og har sett det hos mange - jeg har der i mot ikke troen på lister, obskøne hevner eller gettofisering av enkeltindivider basert på en eller annen frykt hos mennesket. Bare som en bemerkning; men pedofile eller sedlighetsforbrytere ville etter det du skriver ikke kunne bo noe sted i Akershus eller Oslo feks siden det stort sett er mange barnefamilier over alt der.

lemleste

verb trans. lemleste ( v1) ['lemlestə] påføre alvorlig fysiske skade, kveste

Å gi medisin som midlertidig tar bort sexlyst og ereksjon er ingen lemlestelse.

vel - det impliserer at den midlertidig tar vekk sexlysten, av andre i tråden ser det ut til å være sjangsespill om det er tilfellet. Likevel stiller jeg spørsmål ved om trangen, og seksuellpreferanse kan endres ved å fjerne det mellom bena, og syns det er pussig at utelukkende menn skal kasteres - hva med kvinner som også gjør dette?

Det finnes jo så mange måter å tukle med barn på at å fjerne den mellom bena blir vel mildt sagt komisk lett løsning på et pyskisk problem.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Vi kan vel like greit kappe armer av de som stjeler da?

Denne analogien fungerer ikke, og det vet du. Hadde man vha. medisinering kunne fått folk til å føle mindre trang til å stjele, så hadde dette kunne vært like greit.

OOook da, tankefacisme er myyyye bedre, la samfunnet/staten diktere hva vi skal ha lyst til. MEget god idé.

Lenke til kommentar
Nå ligger vel problemet til pedofile mer i hodet på toppen enn hodet mellom beina. Kastrering kan frata dem sexlysten men det er ikke garantert.

Så beste løsning, teoretisk sett, vil vel da å kappe av dem hodet på toppen.

Jeg er klar over at det er et betent tema å ta opp og det er mye sinne i kok, men jeg synes dette er like drastisk som når Nazistene kastrerte "mindreverdige". Er vi sunket ned til et barbarisk mål?

Straffen for pedofili bør heller bli mye strengere, det bør bli krav om at dømte pedofile gjennomgår en kraftig terapi og sist men ikke minst, samfunnet må få vite at vedkommende er en dømt pedofil. Jeg vet f.eks familier som har små barn som har leid ut leilighet til pedofile, og i etterkan funnet ut av det. De har ikke had noe mulighet til å kaste disse personene ut, loven har beskyttet dem. Jeg kan godt skjønne at foreldre ikke vil at pedofile skal omgåes barna deres, så der må man gjør en endring.

Det er kanskje drastisk men pedofile utgjør en enorm risiko for barnefamilier, derfor synes jeg at dømte pedofile ikke skal få mulighet til å bosette seg i områder hvor mange barnefamilier holder hus. Vet det høres drastisk ut men synes staten heller bør gå inn da og finne husrom til dem i offentligeide leiligheter og holde kontroll over dem til de ikke lengere er ansett som en fare for samfunnet.

Jeg forstår ikke - en prøvde gettoer med jøder o.l. - kan ikke minnes at det var den beste løsningen som fantes. Det viktigste med en offentlig rettstat er blant annet at den kan dømme uavhengig, samt at når den dømte har sonet ferdig, så er personen fri, han/hun har blanke ark per definisjon.

Det du foreslår er samme som er debattert i kafeen eller hva det heter (https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1106390)- noe jeg vil gå så langt som å kalle hekseprosess. Selv om tanken er god helliger ikke målet midlet uansett. Vi har lister som du ønsker - det kalles strafferegister, men skal vi plutselig nekte folk friheten å bevege seg, friheten å bo hvor de ønsker osv? Dette selv ETTER de har sonet sin straff?

Hvorfor ikke gjøre det samme med tyver - de kan ikke bo der hvor det er mange butikker, eller drapsmenn, de må bo på landet - tankegangen er så absurd føler jeg. Det å i tillegg stigmatisere i den graden du ønsker vil slik jeg har forstått det bidra til en større tilbakefallsprosent for de dømte enn om samfunnet tilrettelegger for tilbakevendelse.

Jeg har troen på terapi - fordi jeg vet den fungerer, og har sett det hos mange - jeg har der i mot ikke troen på lister, obskøne hevner eller gettofisering av enkeltindivider basert på en eller annen frykt hos mennesket. Bare som en bemerkning; men pedofile eller sedlighetsforbrytere ville etter det du skriver ikke kunne bo noe sted i Akershus eller Oslo feks siden det stort sett er mange barnefamilier over alt der.

Selv etter at de har sonet sin straff, er de da "frisk"?

Hvis du hadde 3 barn, ville du likt å ha en pedofil som nabo? Eller ville du tenkt på dine barns sikkerhet?

En pedofil "stopper ikke" å være en pedofil etter at han har kommet ut av spjelet, det er ikke noe man "kurrerer" med noen månder i fengsel. Det er et psykisk kall som kan kun kurreres - om det så kan kureres - med terapi og behandling.

Jeg synes ikke det er noe hekseforfølgelse, når man har tatt det valget å forgripe seg på barn må man og takle konsekvensene av dette. Derimot mot man være sikker på at den personen som faktisk har blitt dømt for pedofili faktisk og er pedofil, det er alt for mange som har fått dette stemplet uten at det stemmer. Der må rettspraksisen skjerpes fenomenalt for å unngå at slikt skjer.

Lenke til kommentar
Hvis du hadde 3 barn, ville du likt å ha en pedofil som nabo? Eller ville du tenkt på dine barns sikkerhet?

En pedofil "stopper ikke" å være en pedofil etter at han har kommet ut av spjelet, det er ikke noe man "kurrerer" med noen månder i fengsel. Det er et psykisk kall som kan kun kurreres - om det så kan kureres - med terapi og behandling.

Man kan ikke appelere til følelser som "ville du tenkt på dine barns sikkerhet?" når man skal skrive lover.

Straffer, ja. Terapi, ja. Men vi må holde oss mer siviliserte enn å bruke straffemetoder som vil følge en person livet ut. Fortelle hele Norge at vedkommende er pedofil? Er du klar over hvilke sosiale konsekvenser det vil gi? Personen ville bli nødt til å starte et nytt liv et nytt sted, og da er jo litt av poenget borte. Overgrep mot barn er en alvorlig forbrytelse, men man kan ikke ødelegge forgriperens liv fordet.

Lenke til kommentar

Men. hva gjør vi i saker som dette da?

Link til dagbladet

Antar vi må kastrere de som drev halikk virksomheten også, det er jo det som er mest fair, de tok betalt for at noen skulle voldta en de kjente. Indirekte pedofili?

Jeg er forresten mot hele forslaget, kan sikkert gjøre straffene litt strengere, Blant annet fordi du nesten kan få lenger straff for å selge hasj enn det du kan for voldtekt. Men, å kastrere dem blir feil synes jeg.

Endret av Perrern
Lenke til kommentar
Man kan ikke appelere til følelser som "ville du tenkt på dine barns sikkerhet?" når man skal skrive lover.

Straffer, ja. Terapi, ja. Men vi må holde oss mer siviliserte enn å bruke straffemetoder som vil følge en person livet ut. Fortelle hele Norge at vedkommende er pedofil? Er du klar over hvilke sosiale konsekvenser det vil gi? Personen ville bli nødt til å starte et nytt liv et nytt sted, og da er jo litt av poenget borte. Overgrep mot barn er en alvorlig forbrytelse, men man kan ikke ødelegge forgriperens liv fordet.

Men at han ødelegger andres liv er akkurat som det skal være?

Beklager men overgripere mot barn har jeg ingen medfølelse for, de har gjort sitt valg. La dem få konsekvenser av dette.

Det er jo klart at når man skal skrive lover må man ta hensyn til de pårørende og. Ville det vært morsomt for en person som har fått en av sine nærmeste drept å få drapsmannen som nabo? Det er en grunn til at man per lov og har lover som beskytter etterlatte og pårørende i slike saker, hvorfor skal pedofile slippe unna? Om de ikke har fått terapi ser jeg ingen grunn til at de skal få lov til å fritt bosette seg i områder der de er mer eller mindre åpen for nye overgrep. Hvor mange barn i f.eks USA har blitt bortført, misbrukt og drept fordi en pedofil fikk lov til å bosette seg mitt i smørøyet? Alt for mange.

Lenke til kommentar

Kastrer de pedofile, kapp armene av tjuver, kapp tunga av løgnere (da ryker mange på stortinget tror jeg), og kastrer alle innvandrere uten identitet.

Trur det hadde blitt et fint samfunn :p Ingen voldtekter på noen måte, ingen tyverier, og ingen hadde hatt baller nok til å stille til valg :p hurra \o/

Lenke til kommentar

Men at han ødelegger andres liv er akkurat som det skal være?

Beklager men overgripere mot barn har jeg ingen medfølelse for, de har gjort sitt valg. La dem få konsekvenser av dette.

Det er jo klart at når man skal skrive lover må man ta hensyn til de pårørende og. Ville det vært morsomt for en person som har fått en av sine nærmeste drept å få drapsmannen som nabo? Det er en grunn til at man per lov og har lover som beskytter etterlatte og pårørende i slike saker, hvorfor skal pedofile slippe unna? Om de ikke har fått terapi ser jeg ingen grunn til at de skal få lov til å fritt bosette seg i områder der de er mer eller mindre åpen for nye overgrep. Hvor mange barn i f.eks USA har blitt bortført, misbrukt og drept fordi en pedofil fikk lov til å bosette seg mitt i smørøyet? Alt for mange.

Øye for øye, tann for tann? Er du for dødsstraff også?

Det er jo ikke snakk om at det ikke skal få konsekvenser. Streng straff og terapi. Det ville vært naivt å tro at alle ble gode borgere av den grunn, men det som skjer hvis man skjærer alle under én kam, kastrerer og forteller hele verden om dem, er at mennesker som angrer seg grønne på valg de tok for flere år siden skal lide forferdelig for det resten av livet. Da kan vi jo like godt innføre dødsstraff, så unngår vi alle selvmordene!

Hva restriksjoner i forhold til bosetning angår, kan det være en idé. Så lenge ikke hele verden får vite navn og adresse.

Lenke til kommentar

Er ikke for kastrerings forslaget som er kommet frem, men er heller ikke for at pedofile skal bevist få bosette seg mitt i smørøyet. Er som å plassere et barn - ironisk nok - i en godteributikk med gratis forsyning.

Jeg er ikke for noe offentlig uthengelse av mennesker, men heller at folket rundt vet det potensiale farene. Det er for sent å skrike å gjøre noe når ugjærningen allerede har funnet sted. I alle fall for den som det har skjed med.

Har man gått terapi og angrer hva man har gjort og bevist går inn for å bedre seg ser jeg ingen grunn til at man skal trampe på folk, alle kan gjøre feil og mange vedgår at det de gjorde var feil. Men det er ikke disse jeg snakker om, jeg snakker om dem som har vært i spjelet, nekter terapi og bevist bosetter seg der de har tilgang til mer offer. Disse personene er de jeg snakker om og de man må kontrollere, til det beste for samfunnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...