Foror Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Hallo, jeg er en gutt på 16 og har trent styrke rimelig regelmessig ca. de siste 6 månedene. Jeg hadde god framgang i starten men føler nå at det har stoppet opp litt i framgang og motivasjon og har tenkt å gå for et av treningsprogrammene jeg har lest er effektivt. Så jeg tenkte på dette RYP programmet, men ser at det er 3 treninger i uka. Spørsmålet jeg da lurer på er om jeg hadde hatt mer utbytte av et treningsprogram med 4-5 treninger i uka ettersom jeg har tid til dette. Eller om man kan ha like godt utbytte hvis man bruker disse hviledagene til å spise godt og restituere. Takk på forhånd for eventuelt svar. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Kroppen treng kvile mellom øktene for å kunne restituere. Lenke til kommentar
Foror Skrevet 26. september 2009 Forfatter Del Skrevet 26. september 2009 Hei, takk for svar! Men gjelder det også når du trener en annen muskelgruppe enn den som skal hvile? Lenke til kommentar
HValder Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 RYP er satt opp til 3 treninger i veka, anbefaler deg å holde deg til det. Ikkje tren noko "eksstraopplegg" eller ekstraøvingar i tillegg. Lenke til kommentar
Knife Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Nei, du hadde ikke fått bedre resulater av å trene 4-5 ganger i uken, faktisk dårligere (hvis du er nybegynner). Lenke til kommentar
Foror Skrevet 26. september 2009 Forfatter Del Skrevet 26. september 2009 (endret) Tusen takk for alle svar, gjør meg mye klokere. Jeg har nå faktisk ombestemt meg og skal begynne med Stronglift 5x5 programmet som jeg skal begynne med nå til Mandag. Noen innvendinger på dette? Jeg synes også det er veldig rart at det ikke er noen direkte bicepsøvelser på stronglift programmet, jeg ser at man bruker biceps i flere av øvelsene men er det kurrant å legge inn noe som biceps curl? Jeg har forresten trent 6 måneder fra 2-4 dager i uka. Og er derfor klar for et hardt program, som Stronglift kommer til å bli etterhvert. Jeg hadde god framgang istarten der jeg spiste godt også, men har blitt slappere etterhvert og har derfor nå planer om å begynne på ny, med bedre rutiner og kosthold denne gangen så jeg ikke skeier ut igjen! Takk igjen. Endret 26. september 2009 av Foror Lenke til kommentar
Knife Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 (endret) Jeg synes også det er veldig rart at det ikke er noen direkte bicepsøvelser på stronglift programmet, jeg ser at man bruker biceps i flere av øvelsene men er det kurrant å legge inn noe som biceps curl? Hvorfor i helsiken skal du legge inn biceps curls? Lukter nybegynner her. Og kan du forklare meg hvorfor du synes det er rart?. Biceps curls (aka iso øvelser for biceps) er for bodybuildere som har trent i en lang tid. Bare la meg si det sånn, du vil få mye bedre resulater av å kjøre 5 baseøvelser enn å kjøre 20 iso øvelser. Skjønner ikke helt poenget hvorfor alle beundrer biceps så mye, det er en av de minste musklene, hvorfor bruke så lang tid på den da? Jeg kan så godt si at biceps får kjørt seg heftig ut på chin ups og litt på pull ups, ingen behov for curls her. Endret 26. september 2009 av Pijus Lenke til kommentar
Foror Skrevet 26. september 2009 Forfatter Del Skrevet 26. september 2009 Takk for svar, og ja jeg vil si at jeg er en nybegynner. Og vil også si at man skal ha ganske god greie på det meste før man kan kalle seg viderekommen, og det har jeg absolutt ikke. For da ville jeg jo ikke kommet hit for råd om valg av program? Og biceps curl tenkte jeg vel på av den grunn at det er så mange på gymmen som kjører isolasjonsøvelser av biceps. Lenke til kommentar
Knife Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Bygg armer med markløft og benkpress du! Lenke til kommentar
War Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 (endret) Her er et klassisk eksempel på en som vil ta et godt program og endre på dette før man har prøvd det og imot alle som har kjørt det og laget dets råd. Som å utvide RYP eller legge inn biceps i strongL. Det er ikke noe galt med RYP i seg selv, jeg trente grunnprogrammet fra 75-95kg. Ha dette i bakhodet når du planlegger å legge inn bicepsøvelse. De som er sterkest og har store armer trener ikke en gang biceps De trener markløft, benkpress og knebøy. Dvs indirekte trening gjennom flere øvelser. Endret 27. september 2009 av War Lenke til kommentar
Foror Skrevet 27. september 2009 Forfatter Del Skrevet 27. september 2009 Ok, takk for svar. Og nei jeg har ikke tenkt å gå imot det folk sier og råd jeg får, grunnen til at jeg spør er fordi jeg er ute etter svar på hvorfor eventuelt jeg ikke burde gjøre det, som du for eksempel ga meg nå. Takk for all hjelp. Begynner på programmet imorgen, gleder meg . Lenke til kommentar
War Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 RYP kan endres på, det er også endret mye siden starten. Prinsippene er viktige, kcaloverskudd, progresjon og deloading. Men endrer man må man vite hva man gjør, iallefall trent det som det er først. http://www.myrevolution.no/artikkel/nybegynnerprogram/21/ Dette er skrevet av samme mann som bak RYP. på en måte RYP 2. Har jo lært litt mer siste 5-6-7 årene av erfaring osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå