HauksA Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Jeg jobber i en butikk hvor det selges bærbare pc-er, hovedsaklig Acer. Selv har jeg brukt bærbar pc en liten stund, og hatt to forskjellige. Den første var en Fujitsu siemens med 1gb ram, 80gb HDD og 2,1 ghz "single core" prosessor, den andre, også en FS, med 2,4 ghz dual core prosessor, 2 gb ram og 250 gb hd. Den første kom med xp, og jeg merket aldri at den hang seg eller var noe merkverdig treg. Jeg brukte den hovedsaklig til skolearbeid/surfing/tv-serier etc. og dette fungerte den utmerket til. Den andre kom med Vista, fungerte bra her også. Like kjapp som den første, lite problemer. Fellesnevneren til de to foregånde pc-ene er at de begge var TOMME da jeg kjøpte de. Det var ikke noe "FUJITSU SIEMENS SUPER WEBCAM OPTIMIZER", "FUJITSU SIEMENS HARDDISK SCANNER" eller annet møl i denne genren. Noe som ikke kan sies om Acer, over til poenget: På jobben selger vi som sagt Acer, og nå kommer de fleste med 4gb (les:3,2 els) ram, 2.0 - 2.4 ghz dual core prosessorer og en haug med gb, MEN DE ER UBRUKELIGE! Virkelig, jeg prøver å bruke de til å oppgradere telefoner o.l. men de er så sinnsykt trege. Kjører man taskmgr ser man 143 forskjellige "Acer ..." programmer som jeg aldri kan skjønne at normale folk har bruk for. Tusenvis av popups ved oppstart om at det ene og det andre må registreres og oppdateres, men til hvilken nytte? Til og med de stakkars netbooksene stapper de tjoka full av denn driten, og de går det ikke noe bedre med. Hvorfor gjør produsentene dette? Det er som om BMW skulle utrustet bilene sine med fastmontert jævla svært akvarium i baksetene, til ingen nytte, og jævlig drit å drasse på. Hver gang jeg skal vise fram en pc reagerer alle på hvor hinsides trege de er, er det ikke når de er nye at de skal være kjappest? Prøver de å briefe med at de klarer å lage tunge, totalt unødvendige program? Hvis noen har vettuge svar på dette, eller er veldig enige med meg og vil rope ut sin frustrasjon, feel free! Lenke til kommentar
Grix Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 For å tjene penger. Lenke til kommentar
HauksA Skrevet 26. september 2009 Forfatter Del Skrevet 26. september 2009 Hvordan tjener de penger på å utruste sine egne pc-er med sine egne programmer? Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Hvorfor gjør produsentene dette? Det er som om BMW skulle utrustet bilene sine med fastmontert jævla svært akvarium i baksetene, til ingen nytte, og jævlig drit å drasse på. For en utrolig bra sammenligning Men en bra problemstilling, blir som å skyte seg selv noe jævlig i foten. Veldig trist at man må formatere og installere alt på nytt når man har kjøpt en helt ny maskin. Dell har jeg opplevd som veldig flinke til å la være å lage slik dritt. Ligger inne noe batteri- og trådløstnettgreier, men det er programmer man nesten forventer å finne. Lenke til kommentar
HauksA Skrevet 26. september 2009 Forfatter Del Skrevet 26. september 2009 Ligger inne noe batteri- og trådløstnettgreier, men det er programmer man nesten forventer å finne. Selv mener jeg at bare det er for mye. Er man avansert nok bruker til at man trenger et mer avansert verktøy for behandling av trådløse nettverk har man kunnskaper nok til å finne et selv. ARGH Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Det er kanskje ikke alle som er så avanserte? Uansett vil jeg ikke tro QuickSet krever så mye ressurser at pcen blir treg av det ... HP og FSC er veldig flinke til å legge inn mye rart har jeg sett den senere tiden. Var da ikke sånn før? Lenke til kommentar
HauksA Skrevet 26. september 2009 Forfatter Del Skrevet 26. september 2009 Det er kanskje ikke alle som er så avanserte? Uansett vil jeg ikke tro QuickSet krever så mye ressurser at pcen blir treg av det ... Sant nok! Her kommer en liste over hva acer mener er helt nødvendig for å kunne bruke en pc: - Acer Arcade Deluxe - Acer Crystal Eye webcam (akkurat denne ser jeg) - Acer Crystal Eye Webcam Video Class Camera (men ikke denne) - Acer eAudio Management - Acer eDataSecurity Management - Acer eLock Management - Acer Empowering Technology - Acer eNet Management - Acer ePower Management - Acer ePresentation Management - Acer eSettings Management - Acer GridVista - Acer Mobility Center Plug-IN - Acer Screen saver (WTF!!) - Acer Tour Dette er det man får når man kjøper en brand new acer, noe har man sikkert bruk for, men 90% er bare drit. Den pc-en jeg så gjennom nå idler på 40% prosessorbruk. Den er nettopp formatert og har 1,73 ghz dual core og 2 gb ram. Av fysisk minne er 50% i bruk. Lenke til kommentar
Theoneask Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Er heilt einig med trådstarter. Finst ikkje noke meir irriterande enn pc produsenter som gjer det på den måten. Eg sletter alt av program som eg eller andre ikkje har bruk for, før vi tar pcer i bruk. Men det er vel for å reklamere for sine program. Lenke til kommentar
HauksA Skrevet 26. september 2009 Forfatter Del Skrevet 26. september 2009 Man har allerde kjøpt et produkt fra de, og det er nå de skal vise at de var verdt pengene, så stikker de kjepper i hulene til seg selv og går på trynet. Greit nok at man ikke får kjøpt PC uten operativsystem, men at den skal være ferdig raped når du får den er litt å ta i. Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Er helt enig med trådstarter jeg også. Man kjøper en ferdig kvalt maskin. Har 4 bærbare Acer maskiner og man bruker laaang tid på å fjerne alt skrotet som følger med. Selv beholder jeg kun eRecovery. For hva i helv...skal man med 25 trials på ufattelig latterlige dårlige spill fra Oberon??? Det er vel bare folk med svekkede sjelsevner som kjøper de? Her er Acer dårligst i klassen helt klart, selv om jeg egentlig liker maskinene. Lite feil ellers. Lenke til kommentar
Fjonisen Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Jepp, helt enig med de øvrige her. Jeg fikk i oppdrag å "fikse" Acer-laptopen til min grandtante (!) for en tid tilbake. Den var ganske ny, men helt fantastisk treg. Den kunne bruke opptil 5 minutter bare på å slå seg av og på. Brukte en del tid på å fjerne (eller i det minste slå av) alle Acer-programmene. I tillegg slo jeg av indeksering på harddisken (Vista). Det hjalp! Det virker som om Acer (og kanskje andre) ikke har tillitt til at Windows sine innebygde funksjoner er gode nok.. Lenke til kommentar
stonebro Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 ACER er nok verstingen på bloatware ja, med ganske god margin. Det fins derimot produsenter som leverer tomme maskiner, men disse finner du nok ikke i vanlige butikker. Internett, google og notebookreview er din venn. Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Broren min kjøpte seg en Acer fra elkjøp, selv om jeg spesifikt hadde sagt "Ikke gå på elkjøp handle bærbar". Den gikk selvsagt som sirup på grunn av all dritten som var innstallert på den + vista. Prøvde å formatere og legge inn Windows 7 RC, men maskinen nektet å fullføre innstallasjonen. Prøvde deretter å legge inn ubuntu, men det samme skjedde der også. Prøvde til og med å formatere og reinstallere Vista, men til og med det stoppet denne drittmaskinen. (Noen som vet hvorfor?) Endte med litt optimisering av Vista, og fjerning av samtlige Acer programmer. Lenke til kommentar
Mephistopheles Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Kjøpte nylig en Acer Aspire 5738Z. Rett etter opning av eska, sette eg igang med formateringsprosedyren. Berre det å setje opp Windows tok nærare ein time, og 99% av alle innstallasjonsprosessane var ting eg aldri hadde bedd om, eller nokonsinne kom til å nytta. Eg tvang meg gjennom denne prosessen, for å få laga ein backup-DVD med drivarar osv. til eg skulle reinstallera Vista. Fyrst og fremst virka ikkje DVD-ane eg brant ud, dernest sleit eg med å finna dei rette drivarane på Acer sine sider. Men; investeringa har betalt seg. Den tida eg nytta på å reinstallere Vista, har eg nok spart inn allerede. (Takk til macen<3 min, som hjalp meg gjennom dette, med minnepinnetrafikk fram og tilbake.) Men som sagt før i tråden, produsentane hadde nok vore tente med å roa seg litt ned kva bloatwaren angår... Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Eg ser ikkje heilt logikken i dette eg heller. Skulle vell tru at ein eller anna produsent ville kunne sjå potensialet med å kun legge inn det mest nødvendige, legge inn eit lettkjøyrt OS og kallt PCen "Markedes raskeste PC til under XXXX kroner!" ? Kjøpte nyleg ein Asus EEE notebook, dette er ein PC som i utganspunktet kun skal brukast til lett surfing og dokumentarbeid. Dei reklamerer til og med for at batteritida skal være 8,5 timar, akkurat det er nok målt FØR dei la inn ein heil masse program som ligger å kjøyrer i bakgrunnen. Er nesten så det grenser til svindel sidan du må legge mykje arbeid i å slette, deaktivere og stille inn notebooken for at den skal kunne vare like lenge som det er lova. Lenke til kommentar
stonebro Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Skulle vell tru at ein eller anna produsent ville kunne sjå potensialet med å kun legge inn det mest nødvendige, legge inn eit lettkjøyrt OS og kallt PCen "Markedes raskeste PC til under XXXX kroner!" ? Det fins, alt som videreselges av Clevo og Compal - maskiner (disse markedsføres dessverre kun av Multicom i Norge) får du enten med kun OS installert, eller evt. uten noe som helst overhodet. Lenke til kommentar
hlnd Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Jeg er så enig med dere. Selv har jeg en HP det kom med uante mengder dritt med, men har kommet over et program som rensker temmelig fint opp uten at man må reinstallere OS-et: PC Decrapifier (Ja, herlig navn). Anbefales dog ikke å brukes på PC-er der du allerede har installert programmer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå