Domino Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 hm.. vel, jeg forstår deg fortsatt ikke Under DOS-delen av installasjonen er jo disken vanligvis tom. Eneste alternativet til diskett er cd-rom, som allerede brukes. Kan selvfølgelig begynne å swappe cd'er, men ser likevel ikke noe poeng i "skriv inn bane til drivere" Jeg snakker om arvtageren til diskett, tumbdrive/pendrive(usb-lagringsenheter). Jo, jeg regna vel nesten med det.. selv om jeg er veldig uenig i at disse kan kalles arvtagere.. dessuten, ingen slike enheter kan brukes så tidig i prosessen uten spesiell fikling. De KUNNE ha vært brukt om Microsoft hadde lagt opp til det, men da måtte en slik enhet først ha blitt en standard. Lenke til kommentar
brukernamn Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 floppy er noke tull, det tar plass og både hørres og ser jævlig ut. dessuten er lagringskapasiteten så liten at det nesten ikkje kan kallast et lagringsmiddel. floppyen min er ødlagt, men sjøl om de er ei god stund sida, merka eg de ikkje akkurat, skal eg ha noke ut, bruker eg ei RW-plate Lenke til kommentar
captzalo Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 Som jeg skrev tidligere: Hva i all verden skal man med floppy når man kan svi en liten bootbar cdr-plate med alt man trenger for bios-oppgradering. Vips, så falt det argumentet i dass. En USB-lagringsdings koster like mye som en el cheapo floppydrive + en pakke disketter. Alle (uten unntak) kommer med skrivebeskyttelsesknapp (så der falt virus-fjaset på sin egen urimelighet) og den minste driven har større kapasitet enn en boks med 10 disketter. Dessuten er den kjappere, selv på USB1.1, enn floppy noen gang har vært. Jeg sier; kast hele floppy-konseptet på søpla. En steinalderdrive har ingenting å gjøre på en maskin som er mindre enn 3 år gammel. Ikke bare lagger de maskinen når man bruker dem, men de er av de mest upålitelige bevegelige lagringsmediene som har truffet kloden, er uestetiske, krever masse fysisk plass og kan lett erstattes med en mail om man har nett. Folk som maser om retro og denslags bør våkne opp. Amigaen er død. OS/2 er dødt. BeOS er dødt. Atari ST er dødt. MacOS9 er død. Floppyen er også død, men dere har ikke innsett det. Paralellporter er også piss som erstattes med enkle håndgrep av den kjappere og bedre USB-standarden. Seriellportene sliter man litt mer med i henhold til konsoll og denslags, men de har ingenting å gjøre på moderne bordmaskiner i mer enn ett eksemplar. Takke meg til Ir, Blåtann, USB og ethernet. For ikke å snakke om det Verdensomspennende Internettet og strømbrev... Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 Jo, jeg regna vel nesten med det.. selv om jeg er veldig uenig i at disse kan kalles arvtagere.. dessuten, ingen slike enheter kan brukes så tidig i prosessen uten spesiell fikling. De KUNNE ha vært brukt om Microsoft hadde lagt opp til det, men da måtte en slik enhet først ha blitt en standard. Det er her du tar feil, og det er det som skaper diskusjonen mellom oss her. USB-disker kan idag brukes som f.eks. en bootdiskett. Disse kan taes i bruke med en gang(må ha et relativt nytt hk da, som støtter de), tilogmed så tidlig i prosessen som windows-installasjonen. edit: captzalo: Ir er også en av disse gamle dårlige standarene som burde bli skrota. Lenke til kommentar
Kel Sha'in Skrevet 22. mai 2003 Del Skrevet 22. mai 2003 *trenger parallellporten min for å laste programmer til PICs (kan gjøres via serieporten også, men det koster mer enn jeg er interessert i å betale akkurat nå)* Lenke til kommentar
godal Skrevet 22. mai 2003 Del Skrevet 22. mai 2003 Klikka helt for dere? :-? Nei tror ikke det "Dum i no'" data? Floppy er da i høyeste grad bra og ha. Bruker forresten floppy ganske ofte i jobb-sammenheng. ... Har man lite plass i kabinettet kan man selvfølgelig vurdere å skippe den, men den utrolig lille plassen floppy tar i en vanlig maskin er ikke stor nok til å skulle kvitte seg med den. 1: Ultimate repair tool. I flere sammenhenger kommer du ikke unna floppy om du har driti på leggen. Mangler du da floppy-drive er du screwed. Med maskiner som ikke kan boote fra noe annet, kan man alltids sette en inn hvis man trenger det. 2: Drivere. Selv om man vanligvis kan laste ned drivere fra Internett er det tross alt mye enklere å bruke de som fulgte med enheten. Det blir stadig vanligere med drivere på cd, men mange enheter kommer fortsatt bare med disketter. Å lete opp drivere på nett kan fortsatt være en pain in the ass avogtil. Alltid bedre å enten bruke Microsofts egne drivere, eller det andre os'et du bruker sine egne drivere, eller laste ned SISTE driver fra nettet. 3: Kompatibilitet. Disketter er det eneste mediet som kan brukes på alle maskiner som har kommet de siste 10(? - med tanke på DD/HD) åra. Vel cd-rom kom ca for ti år siden... og dessuten kan du bruke usb-drive din de neste ti... Diskett er også det eneste mediet du faktisk kan redigere i DOS, og du slipper masse drivere for å lese. Bruker du DOS mye? i så fall klarer du ikke skrive en enlinjers kommando? 4: Pris. Diskett-stasjoner koster en hundre-lapp, og disketter får du nesten kastet etter deg.. Svært få av oss kan fks rettferdigjøre å kjøpe en USB-drive fordi man skal flytte noen filer en gang i blant. En usb drive koster nå 150.- hos komplett, det finnes sikkert billigere alternativer, men dette er faktisk billigere enn en diskettstasjon og ti disketter. 5: Låsing. Låsing av disketter er utrolig kjekt for enkelte av oss.Selv jobber jeg mye med virus, og mulighet for å låse media jeg flytter mellom vanlig miljø og infiserte (og lukkede) test-miljøer er alfa&omega. USB drive kan låses. Oh, og floppyer passer mye bedre som frisby en fks USB-drive gjør Vel, usb-drive passer bedre som buttplug! Diskett stinker * de går alltid i stykker * er store * bråker masse * ekstremt trege * har nesten ikke noe plass * Ser stygge ut * koster både for drive'en og diskettene. * Setter seg fast i stasjonen og masse mer. Lenke til kommentar
captzalo Skrevet 22. mai 2003 Del Skrevet 22. mai 2003 Diskett stinker * de går alltid i stykker * er store * bråker masse * ekstremt trege * har nesten ikke noe plass * Ser stygge ut * koster både for drive'en og diskettene. * Setter seg fast i stasjonen og masse mer. Du er min helt! Denne posten er en av de mest fornuftige jeg har sett på lenge i dette forumet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå