Rob3rt Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Men floppyen tar jo ikke stor plass? Jeg bruker den til restore av ghost image Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Jeg må desverre bruke floppy for å oppgradere BIOS Har Chaintech Zenith. På midt forrige hovedkort, Abit KR7A-RAID, prøvde jeg å koble til floppy'n mens maskinen sto på (gad ikke å skru den av) og det gikk fint. Først strøm, deretter floppy-kabel. Har ikke prøvd på andre HK, men det kan være en måte for de av oss som egentlig ikke vil bruke floppy lenger... Lenke til kommentar
FOOrK Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Etter at floppyen min gikk i stykker, har jeg ikke brukt den på ca 1 år nå. Har aldri noe behov for å bruke den heller! UT med floppy Lenke til kommentar
que Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Har ikke hatt floppy montert i min maskin på mange år (når jeg har hatt det i maskinen innimellom, ligger den oppe på strømforsyningen). Det jeg savner er et ordentlig verktøy hvor man kan lage boot cd direkte uten å gå via floppy. F.eks. finnes det en hel del verktøy som krever at man booter opp på floppy. Disse verktøyene lager boot disketten selv, men gir deg som regel aldri noe alternativ som å lage et image av disketteten for bruk til boot cd. Leter sårt etter et program á la daemon tools, bare med floppy emulering :wink: Noen som vet om et/kan lage ett? Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Floppyen er jo siste utvei. Det er ikke ofte jeg har bruk for den, men når jeg har trenger den da trenger jeg den. Ser ikke helt poenget med å fjerne den. Ikke tar den mye plass og den koster jo nesten ingenting. Lenke til kommentar
Spaz Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Hvis du skal f.eks overføre data fra eldre PC'er som ikke har CD-brenner eller USB (til pendrive) så er floppy utmerket. Sist uke flashet jeg BIOS i Dos-Modus. Ca. 10 sekunder før flashingen var ferdig gikk strømmen (jeg fikk bortimot 150 i puls) Heldigvis så ble ikke Boot-block sektoren i BIOS ødelagt. Da PC'n startet opp var det eneste som kom opp på skjermen: "Please insert a floppy in A: for emergency flash" (eller noe lignende). Jeg hadde heldigvis BIOS-filen på en diskett, så jeg fikk gjenopplivet hovedkortet igjen. Floppy kan være godt å ha enkelte ganger Lenke til kommentar
Straydog Skrevet 20. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2003 Oh, og floppyer passer mye bedre som frisby en fks USB-drive gjør Lenke til kommentar
enl Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Greit nok at vi ikke trenger floppy'en lenger for å installere OS, men hva skal man gjøre hvis Win2k/Xp spør om driverdisketten til RAID-kontrolleren din? Jeg må i allefall bruke floppy der. Lenke til kommentar
Domino Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 Greit nok at vi ikke trenger floppy'en lenger for å installere OS, men hva skal man gjøre hvis Win2k/Xp spør om driverdisketten til RAID-kontrolleren din? Jeg må i allefall bruke floppy der. Jepp.. RAID-drivere er en av enhetene som "alltid" bruker floppy. Jeg har iallefall aldri sett et raid-mainboard komme med raid-drivere på CD Lenke til kommentar
daffyd Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 Det er faktisk et fåtall mainboards som støtter flashing av bios fra windows. Flashing av bios for dette formålet (i tillegg en ikke-supportert flash-hack) er nok totalt bannet i all seriøs bedrifts-sammenheng. Også totalt uforsvarlig for "mannen i gata". Jeg har et MSI-kort fra 2001 som støtter flashing av bios fra Windows. Funker super-bra, og er MYE lettere å gjøre enn via diskett. Klarer du å flashe bios fra floppy klarer du iallefall å bruke dette programmet her! (MSI Live Update 2) Lenke til kommentar
pebbe Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 ett lite spørsmål utenfor temaet: viss floppy er så lite brukt hvorfor er det så mange kabinetter som har både to og tre 3.5" eksterne brønner? noen her som bruker disse brønnene til eksterne lagringsmedier e.l? Lenke til kommentar
Domino Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 ett lite spørsmål utenfor temaet: viss floppy er så lite brukt hvorfor er det så mange kabinetter som har både to og tre 3.5" eksterne brønner? noen her som bruker disse brønnene til eksterne lagringsmedier e.l? Dette er et fenomen som heldigvis ser ut til å bli faset ut. 3,5" brønnene ble brukt til andre enheter også, men jeg tør påstå at det ikke lengre trengs 2-3 stk av disse. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 Greit nok at vi ikke trenger floppy'en lenger for å installere OS, men hva skal man gjøre hvis Win2k/Xp spør om driverdisketten til RAID-kontrolleren din? Jeg må i allefall bruke floppy der. Dette er forsåvidt en problem som skyldes windows, og ikke noe annet. Hadde ikke vert noe problem for ms og laga en slik: 'skriv inn bane til driver' istedenfor en 'sett driverdiskett i a:' viss floppy er så lite brukt hvorfor er det så mange kabinetter som har både to og tre 3.5" eksterne brønner? Jeg kan da finne mange andre ting å ha i de brønnene, men hadde vel vert bedre med noen flere 5 1/4 ville jeg si. ----------- Meselfe har forsåvidt ikke noe diskettstasjon i den nyeste maskinen min, trenger forsåvidt ikke det heller. Og Nå som man kan boote fra tumbdrives, pendrives, etc...(usb-lagringsenheter) så er jo egentlig ikke noe diskettstasjonen er bedre på lengre : ...bortsett fra pris. Her jeg jobber har vi mange ganger drømt om og kaste alle diskettstasjonene, men det blir ganske uaktuellt da 500,- fortsatt er for dyrt for mange personer. Disketter er statistisk sett feilkilde #1 her jeg jobber, tenk å mye tid jeg kunne hatt til og browse hw.no forumet hvis det hadde blitt eliminert. Lenke til kommentar
Domino Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 Greit nok at vi ikke trenger floppy'en lenger for å installere OS, men hva skal man gjøre hvis Win2k/Xp spør om driverdisketten til RAID-kontrolleren din? Jeg må i allefall bruke floppy der. Dette er forsåvidt en problem som skyldes windows, og ikke noe annet. Hadde ikke vert noe problem for ms og laga en slik: 'skriv inn bane til driver' istedenfor en 'sett driverdiskett i a:' Hva er det for noe tull? Riktignok starter slike dialogboxer i windows med å spørre etter driver-diskett, men det er da en browse-knapp der. Når det gjelder raid-drivere er uansett problemet et helt annet. Disse driverne må spesifiseres og installeres under DOS-delen av windows-installasjonen. På dette tidspunktet er det ikke snakk om å spesifisere bane til et sted på disken. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 Hva er det for noe tull? Riktignok starter slike dialogboxer i windows med å spørre etter driver-diskett, men det er da en browse-knapp der. Når det gjelder raid-drivere er uansett problemet et helt annet. Disse driverne må spesifiseres og installeres under DOS-delen av windows-installasjonen. På dette tidspunktet er det ikke snakk om å spesifisere bane til et sted på disken. btw: det var dos-delen av installasjonen jeg snakka om :wink: Lenke til kommentar
Åsmund Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 hva er vitsen med å ikke ha floppy? tar ikke stor plass. stanser ikke utvikling av nye produkter. bare å velge selv det. Kjøper man pc bygger man en. jeg har hatt brukt for det mange ganger. har raid. men jeg kjøpte den ikke. fant den i søpplefyllinga. Lenke til kommentar
Domino Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 Hva er det for noe tull? Riktignok starter slike dialogboxer i windows med å spørre etter driver-diskett, men det er da en browse-knapp der. Når det gjelder raid-drivere er uansett problemet et helt annet. Disse driverne må spesifiseres og installeres under DOS-delen av windows-installasjonen. På dette tidspunktet er det ikke snakk om å spesifisere bane til et sted på disken. btw: det var dos-delen av installasjonen jeg snakka om :wink: hm.. vel, jeg forstår deg fortsatt ikke Under DOS-delen av installasjonen er jo disken vanligvis tom. Eneste alternativet til diskett er cd-rom, som allerede brukes. Kan selvfølgelig begynne å swappe cd'er, men ser likevel ikke noe poeng i "skriv inn bane til drivere" Lenke til kommentar
Underlord Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 Kjøpte meg en ny lifebook e uten floppy så klart Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 hm.. vel, jeg forstår deg fortsatt ikke Under DOS-delen av installasjonen er jo disken vanligvis tom. Eneste alternativet til diskett er cd-rom, som allerede brukes. Kan selvfølgelig begynne å swappe cd'er, men ser likevel ikke noe poeng i "skriv inn bane til drivere" Jeg snakker om arvtageren til diskett, tumbdrive/pendrive(usb-lagringsenheter). Lenke til kommentar
Åsmund Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 Kjøpte meg en ny lifebook e uten floppy så klart inspiration uten floppy her Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå