Straydog Skrevet 19. mai 2003 Del Skrevet 19. mai 2003 Greit nok den har opptatt plassen i enhver pc'r siden den kom, sammen med de deilige bøyelige som til slutt forsvant..... men hvor lenge skal vi beholde den lille firkanta, "virkerbareavogtil", dårligkapaistets floppy'ene? Når kan vi kvitte oss med hele stasjonen? Hvis man tar utgangspunkt i en ny maskin med Windows XP installert kan det eneste nyttige med en floppy være å flashe BIOS'n. Greit nok at den kan være kjekk å ha i bakhånd dersom alt skulle svikte med maskinen, men er det virkelig noe poeng å la den oppta plass?? Jeg vil bare vite hva andre folk mener rundt akkurat dette temaet, og kanskje få noen argumenter som kan gi meg en grunn til å beholde kadaveret..... Edit: leif Lenke til kommentar
covah Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Floppy'en er bare i veien. Skal du flashe bios, tilbyr mange produsenter egne windows-baserte verktøy. Må du virkelig boote på noe annet enn hd, kan du bruke usb drive eller cd. Lenke til kommentar
Krishell Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 selv har jeg kasta floppy for lenge sia. eneste jeg kunne brukt den til nå er casemod. Der fikk jeg en ide faktisk og :-) Lenke til kommentar
Gabriel_X Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Floppy er bare i veien - CD/DVD-ROM langt på vei også (selvfølgelig avhengig av hva du skal bruke maskinen til). Er i ferd med å bygge en liten filserver bestående kun av hovedkort, PSU og harddisk - kobler bare til CD-ROM / diskettstasjon i forbindelse med installering av OS og bruker ellers nettverket til å overføre filer fra hoved-PC'en min. Regner med å poste noen bilder i casemod-forumet om en drøy ukes tid Lenke til kommentar
Straydog Skrevet 20. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2003 Hvorfor i all verden blir da nesten alle maskiner som kommer fra større firma (dell, cinet, etc) med denne oppfinnelsen som stammer fra attenhundreogpilogbue da? Kunne de ikke isteden brukt pengene på feks litt bedre skjermkort eller mer minne....? Begriper meg bare ikke på det, men som du nevnte Gabriel_X, det kommer an på bruksområdet. Lenke til kommentar
Gabriel_X Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Enig med du - i ferdigmaskiner til 'kontorbruk' er det jo helt merkelig at de fremdeles har diskettstasjon. Selv har jeg vel ikke brukt disketter på flere år tror jeg - å boote fra CD går jo fint med de fleste maskiner idag. Lenke til kommentar
Krishell Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Man får jo slike små cder (180mb tror jeg) noen som vet om man får slike små cdrommer også? flere og flere leverandører som legger ved programmvaren på slike. Lenke til kommentar
TheIlluminated Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Floppyen er god og grei den, spesielt til skolebruk. Men pendrives vil nok ta over hos meg. Lenke til kommentar
Kel Sha'in Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Floppy'n er i flittig bruk her den... Ikke av meg, men av moder'n, som driver å flytter skolearbeid og sånt. Selv brukte jeg den sist for ca 1/2 år siden, da jeg la inn Win2000... Lenke til kommentar
lysbryter Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Jeg bruker floppy først og fremst til flashing, eventuelt til å flytte word-dokumenter mellom PC-er nå og da. Poenget med å "spare penger til å bruke på noe annet" ved å levere PCer uten floppy er ikke så stort. En floppy koster ca 120 kr i salg på nettbutikkene, og er følgelig enda lavere for PC-leverandører. Dermed er den ekstra kostnaden på PCer med floppy nær 0,- Floppyen vil nok bli borte en dag - men inntil da kan den være grei å ha. Lenke til kommentar
captzalo Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Skaff en liten flashdisk til usb-port. De aller fleste maskiner kan boote fra disse etter en liten biosoppgradering. Floppy er treigt, lagger maskinen og suger eselmelk. Dessuten er mediet stygt som juling. De som vil ha dette som casemod mener jeg virkelig må revurdere begrepet casemod. Vi vil da ikke at det skal bli et skjellsord. :o Det er adskillig kjappere og mer komfortabelt med en bootbar CD el.l. dersom man ikke skulle være i besittelse av en usb-dings. De som lurer: søk etter duse og boot for info om hvordan man skal lage floppy med usb-støtte for inst. av OS. Lenke til kommentar
Lef Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Enig med du - i ferdigmaskiner til 'kontorbruk' er det jo helt merkelig at de fremdeles har diskettstasjon. Selv har jeg vel ikke brukt disketter på flere år tror jeg - å boote fra CD går jo fint med de fleste maskiner idag. Det spørs hvilken geskjeft det "kontoret" bedriver, hvis du f.eks skal motta konfidensiell informasjon som personr, lønn etc har du faktisk ikke lov å sende dette pr. e-post. Og hvis du skal ha dette i elektronisk format er det greit å bruke diskett :-) Tror nok ikke floppy'n har dødd ut helt enda nei 8) Lenke til kommentar
godsairforce Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Pendrives er jo litt dyre enda da, floppy er det billigste du får tak i når det gjelder lagringsmedier... Lenke til kommentar
Fuel Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Eg har ikke floppy, og har greid meg fint uten Lenke til kommentar
Domino Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Klikka helt for dere? :-? Floppy er da i høyeste grad bra og ha. Bruker forresten floppy ganske ofte i jobb-sammenheng. Har man lite plass i kabinettet kan man selvfølgelig vurdere å skippe den, men den utrolig lille plassen floppy tar i en vanlig maskin er ikke stor nok til å skulle kvitte seg med den. 1: Ultimate repair tool. I flere sammenhenger kommer du ikke unna floppy om du har driti på leggen. Mangler du da floppy-drive er du screwed. 2: Drivere. Selv om man vanligvis kan laste ned drivere fra Internett er det tross alt mye enklere å bruke de som fulgte med enheten. Det blir stadig vanligere med drivere på cd, men mange enheter kommer fortsatt bare med disketter. Å lete opp drivere på nett kan fortsatt være en pain in the ass avogtil. 3: Kompatibilitet. Disketter er det eneste mediet som kan brukes på alle maskiner som har kommet de siste 10(? - med tanke på DD/HD) åra. Diskett er også det eneste mediet du faktisk kan redigere i DOS, og du slipper masse drivere for å lese. 4: Pris. Diskett-stasjoner koster en hundre-lapp, og disketter får du nesten kastet etter deg.. Svært få av oss kan fks rettferdigjøre å kjøpe en USB-drive fordi man skal flytte noen filer en gang i blant. 5: Låsing. Låsing av disketter er utrolig kjekt for enkelte av oss. Selv jobber jeg mye med virus, og mulighet for å låse media jeg flytter mellom vanlig miljø og infiserte (og lukkede) test-miljøer er alfa&omega. Oh, og floppyer passer mye bedre som frisby en fks USB-drive gjør Lenke til kommentar
xstian Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Hvorfor i all verden blir da nesten alle maskiner som kommer fra større firma (dell, cinet, etc) med denne oppfinnelsen som stammer fra attenhundreogpilogbue da? Kunne de ikke isteden brukt pengene på feks litt bedre skjermkort eller mer minne....? Begriper meg bare ikke på det, men som du nevnte Gabriel_X, det kommer an på bruksområdet. Hehe... Aner ikke hvor mange ganger jeg har forbannet faenskapet... Men, afaik har Dell kuttet diskettstasjon både på bærbare og stasjonære. .xstian Lenke til kommentar
Domino Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Hvorfor i all verden blir da nesten alle maskiner som kommer fra større firma (dell, cinet, etc) med denne oppfinnelsen som stammer fra attenhundreogpilogbue da? Kunne de ikke isteden brukt pengene på feks litt bedre skjermkort eller mer minne....? Begriper meg bare ikke på det, men som du nevnte Gabriel_X, det kommer an på bruksområdet. Hehe... Aner ikke hvor mange ganger jeg har forbannet faenskapet... Men, afaik har Dell kuttet diskettstasjon både på bærbare og stasjonære. .xstian Ja jøss, du får et mye bedre skjermkort til 50kr extra. huffamegdasåvodtdetgjorde edit: Kjøpte forresten nylig en laptop fra dell.. Med floppy self. Retro powah! Lenke til kommentar
Corn Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Skaff en liten flashdisk til usb-port. De aller fleste maskiner kan boote fra disse etter en liten biosoppgradering. *snip* Hva med de som trenger floppy for å oppgradere bios da? Nei men seriøst, har heller ikke brukt floppy på 1-2år. Følgene så har ikke bios blitt oppgradert heller, det er det eneste jeg trenger floppy for i hvert fall Lenke til kommentar
Domino Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Skaff en liten flashdisk til usb-port. De aller fleste maskiner kan boote fra disse etter en liten biosoppgradering. *snip* Hva med de som trenger floppy for å oppgradere bios da? Nei men seriøst, har heller ikke brukt floppy på 1-2år. Følgene så har ikke bios blitt oppgradert heller, det er det eneste jeg trenger floppy for i hvert fall Det er faktisk et fåtall mainboards som støtter flashing av bios fra windows. Flashing av bios for dette formålet (i tillegg en ikke-supportert flash-hack) er nok totalt bannet i all seriøs bedrifts-sammenheng. Også totalt uforsvarlig for "mannen i gata". Lenke til kommentar
mhsalangli Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 mitt hovedkort støtter flashing av bios fra windows, men jeg bruker disketter uansett. Ikke så mye som før, men stasjonen er nå der, klar til bruk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå