proaudio Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Hei Jeg har et lite problem med en database, tror jeg er på rett vei. For enkelthetsskyld har jeg laget et lite eksempel: En database som skal kunne registrere frukt og grønnt: Tabell1_Gruppe Gruppe_ID Gruppe_navn Tabell2_Mat Mat_Navn Gruppe Slik at man kan registerer grupper som "frukt" "grønnsak". Dette skal inn i et skjema, og ved hjelp av combobox til videre arbeid i en tredjetabell (hva nå enn det er, dårlig eksempel) MEN her er problemet, Jeg vil ha to comboboxer som henger sammen slik at når jeg velger gruppe = Frukt kommer det opp kun de som er registrert i tabel 2 grønt med gruppe = Frukt. Er dette mulig ved hjelp av en DISTINCTROW, slik at ved valg av "frukt", forsvinner alle som er registrert på "grønnsak" ?!?!? og ikke minst, ved innlegging i access, skal denne mysql linjen inn på begge comboboxene eller kun på den siste (som er avhengig av den første?) takker for all hjelp Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Det hjelper ikke med DISTINCT. På klientsiden så må du endre spørringen til mat-dropdown ved valg i gruppe-dropdown ved at spørringen inneholder et WHERE Gruppe=<verdi fra gruppe-dropdown> Lenke til kommentar
proaudio Skrevet 26. september 2009 Forfatter Del Skrevet 26. september 2009 Det hjelper ikke med DISTINCT. På klientsiden så må du endre spørringen til mat-dropdown ved valg i gruppe-dropdown ved at spørringen inneholder et WHERE Gruppe=<verdi fra gruppe-dropdown> jjaaa se såå. får til nå å lage avhengige combinasjonsbokser i et skjema, men ikke i tabellene. WHERE statementet får jeg bare til å sette en fast konstant, f.eks ' = 0'. Mulig jeg bare kan ha det i skjema. Har funnet en løsning med VBA, men det er sykt lenge siden jeg gjorde sånt sist. takker for tilbakemelding hvertfall Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 får til nå å lage avhengige combinasjonsbokser i et skjema, men ikke i tabellene. WHERE statementet får jeg bare til å sette en fast konstant, f.eks ' = 0'.Du skal kunne referere verdien til gruppe-dropdown i spørringen til mat-dropdown. Lenke til kommentar
norpheus Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Når gruppe er valgt og et event utføres (feks ved klikk på en knapp eller via en listener på elementet), kan du kalle en funksjon som setter opp den neste comboboksen. Feks: groupChanged(value) { Kjør SELECT * FROM MAT WHERE Gruppe_ID=value; <- Valgt gruppeid fra gruppe-dropdown Bruk datene til å lage Mat-drowdown; } Lenke til kommentar
proaudio Skrevet 2. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2009 { Kjør SELECT * FROM MAT WHERE Gruppe_ID=value; <- Valgt gruppeid fra gruppe-dropdown Bruk datene til å lage Mat-drowdown; } jepps, fikk til! det som er saken er at jeg har 4 tabeller i 4 combiboxre i et 5 skjema. det viste seg at hver av disse måtte få definer "RowSource" før det var "deres" tur, slik at de stod tomme helt til kravene var innfridd, så fikk de relativt innhold. Brukte mye AfterUpdate, Rowsource og fylte inn spørringer etterhvert som kravene fylte seg på. Likar'no! Takker for all hjelp ** Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå