Gå til innhold

Test: Asus Radeon HD5870

Anbefalte innlegg

LINUX

Hvordan står det til med ATI og linux nå om dagene?

Ingen ytelsesproblem med all candy påslått på Linux?

Ingen prob med Full Screen Video og beryll?

AMD legger ut Catalyst for Linux sammen med Catalyst for windows, sa stotten er mye bedre na en for :)

sa jeg tipper det kommer linux stotte med catalyst 9.10

Endret av wiak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flott og se at 5870 klarer seg såpass godt i testene, det likte jeg!

Og mer enn en dobling fra 55nm var da også et imponerende hopp i antall transistorer, sånn rent teoretisk.

Men jeg savner vel noen resultater med AA/AF her. Såvidt jeg forstår er alle testene uten dette..?

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Noen som har tatt en titt på artikkel hos, ikke alltid like troverdige, The Inquirer?

Bildet som tegnes er ikke akkurat særlig positivt for nvidia sin del. Siden artikkelen er skrevet for en stund siden kan vi nå se at mange av påstandene/antagelsene angående ATI stemmer. Det blir spennende å se hvordan det vil gå med nvidia fremover...

Endret av Shagma
Lenke til kommentar
Noen som har tatt en titt på artikkel hos, ikke alltid like troverdige, The Inquirer?

Orka ikke å lese alt det der, kan ikke du gi et kort resume ?

Det er et ganske langt resonnement så jeg vil anbefale å lese artikkelen når du orker, men jeg kan prøve å trekke ut noen "highlights":

I artikkelen gjøres det et poeng av at gt300 er en "high risk part". Ny arkitektur, over på GDDR5, 40nm prosess, DX11. Dette i tillegg til dårlig "track record" ved tidligere lanseringer hos nvidia, mener artikkelforfatter vil tilsi at lansering av gt300 kan trekke ut, kanskje inn i 2010. ATI derimot har erfaring på GDDR5 og var tidlig ute med støtte for den første utgaven av DX10. Her husker vi at microsoft reduserte DX10 for å tilpasse den til nvidia som ikke klarte å stille opp med kort som støttet alle funksjoner. Poenget her er at original versjonen DX10 hadde mange av funksjonene som vi nå får i DX11 og som ATI har hatt støtte for lenge, mens nvidia har hatt problemer med å implementere støtten.

Videre er dette et viktig poeng i artikkelen:

The basic structure of GT300 is the same as Larrabee. Nvidia is going to use general purpose 'shaders' to do compute tasks, and the things that any sane company would put into dedicated hardware are going to be done in software. Basically DX11 will be shader code on top of a generic CPU-like structure. Just like Larrabee, but from the look of it, Larrabee got the underlying hardware right.

Before you jump up and down, and before all the Nvidiots start drooling, this is a massive problem for Nvidia. The chip was conceived at a time when Nvidia thought GPU compute was actually going to bring it some money, and it was an exit strategy for the company when GPUs went away.

It didn't happen that way, partially because of buggy hardware, partially because of over-promising and under-delivering, and then came the deathblows from Larrabee and Fusion. Nvidia's grand ambitions were stuffed into the dirt, and rightly so.

Nvidia Investor Relations tells people that between five to ten per cent of the GT200 die area is dedicated to GPU compute tasks. The GT300 goes way farther here, but let's be charitable and call it 10 per cent. This puts Nvidia at a 10 per cent areal disadvantage to ATI on the DX11 front, and that is before you talk about anything else. Out of the gate in second place.

Bla bla bla...

The same should hold true for all DX11 features, ATI has dedicated hardware where applicable, Nvidia has general purpose shaders roped into doing things far less efficiently. When you turn on DX11 features, the GT300 will take a performance nosedive, the R870 won't.
Endret av Shagma
Lenke til kommentar

Jeg leste artikkelen. Kort fortalt: nVidia er dødens :)

ATI har støttet DX11 features i hardware i 4 generasjoner (helt siden originale HD 2900 implementerte DX 10), mens nVidia prøver seg på å kjøre alt i software med GT300 brikken mer som Intel Larrabee, bare ikke like bra.

Lenke til kommentar

Morsomt hvordan artikkelforfatter først understreker at alle ryktene er tull og oppspinn, før han fortsetter en 2 A4 sider lang tirade spekket med angrep på Nvidia, deres struktur og fantasifull synsing om fremtiden.

Kilder, hva er dèt?

Vi har sett RL performance av disse rævva chippene til Nvidia, de er bedre enn ATI`s helt sinnsyke DX10 chipper, dèt alene får meg til å stusse litt over talspersonen til øh, "the red team".

Etter å ha lest den artikkelen, skjems jeg litt over å ha ett ATI kort i maskinen.

Edit:

Har lest kommentarfeltet på artikkelen, jøss, nesten hele også-

Det viser seg jo at Mr Charlie, journalisten, eh, jeg mener forfatteren av eventyret har en ganske heftig historie bak tullerykter og oppspinn, ja også ett djevelsk hat ovenfor Nvidia.

Les kommentarfeltet på artikkelen, morsom lesning :-)

Endret av MrDolce
Lenke til kommentar
Jeg tenker at [GDI]Raptor har noe oppklarende å komme med her.

Kan ikke si så mye.

Det jeg kan si er at dette var en av de siste artiklene Charlie Demerjian skrev for The Inquirer før han måtte skaffe seg en ny jobb.

Han har et personlig vendetta mot nVIDIA, og har vel spådd demmes undergang i mange år. Dette er også mannen som sa at G80 ikke var et ekte DX10 kort, og at R600 kom til å knuse G80. Ville tatt det han skriver med en stor tønne salt.

Hvis ikke noe veldig uforutsett skjer kommer GT300 i slutten av 2009, noe som hele tiden har vært planen. nVIDIA gjorde faktisk noe de aldri pleier å gjøre i uken som gikk. De gikk ut og avkreftet Charlie sine løgner om elendig yield på GT300. Vanligvis pleier de aldri å kommentere ulanserte produkter.

Lenke til kommentar
er vel innlysende og tror de fleste vet/skjønner nå at charlie har lite til overs for nvidia.men er vel liten tvil om at ati nå har pole position :D

Selvsagt! AMD har lansert først, men de har en lettere jobb... RV870 er strengt talt bare en oppdatering av RV770. GT300 kommer til å være en ny arkitektur (mer lik G71->G80 enn G92->GT200)

Til min spillmaskin ligger det nok et ASUS Radeon HD5870 kort på posten og venter når jeg kommer hjem fra statene.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
LINUX

Hvordan står det til med ATI og linux nå om dagene?

Ingen ytelsesproblem med all candy påslått på Linux?

Ingen prob med Full Screen Video og beryll?

AMD legger ut Catalyst for Linux sammen med Catalyst for windows, sa stotten er mye bedre na en for :)

sa jeg tipper det kommer linux stotte med catalyst 9.10

"Well, what does that mean? Just watch the video below. You may have seen other AMD Eyefinity demos come out today, but the recording below is a Linux-based demo. These 24 displays (each 1920 x 1200 panels) were powered by four Radeon HD 5800 series GPUs with Ubuntu Linux 9.04 using a pre-production Catalyst driver for Linux."

Endret av wiak
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...