Gå til innhold

Treg blitz på Canon D450

Anbefalte innlegg

Investerte i et Canon D450 til jul, og har ved et par anledninger opplevd at blitzen (den innebygde) bruker veldig lang tid på å lade seg opp igjen mellom to bilder. Når dette har skjedd så har det vært under normale lysforhold innendørs.

Etter å ha tatt ett bilde står det "busy" i displayet i ca 10 sek, så er den klar igjen. Hva kommer dette av?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke hvorfor noen blander inn støyfjerning når det er snakk om at blitsen bruker lang tid på lading. Det kommer som sagt helt an på hvor mye av styrken til blitsen som brukes, og tømmes den så tar det tid. Har du lite batteri igjen kan dette også spille inn. Eksponering innendørs er svært varierende, men nå sier du lite om hvilken lukkertid, blenderåpning og ISO du har brukt. Et eksempel på som vil ta mye av styrken til blitsen:

ISO 100 - 1/500s - f/8

Hvis du har slike tall så må du pent bare vente eller kjøpe deg en kraftigere blits med raskere lading.

PS: Støyfjerning på lang eksponering er som regel fra 1 sekund og lengre. Totalt unødvendig ved normalt bruk.

Lenke til kommentar

Sportive: Lest det jeg har skrevet? Trådstarter nevner ikke om at det går 10 sekunder mellom _hver_ gang så jeg går ut fra at det skjer _noen_ ganger. Derav av _noen_ ganger tar det gjerne opp mot ti sekunder å fullade blitsen.

Nautica: For all del, men jeg må vel si det sånn at vi må jobbe ut fra at det er blits og ikke støyfjerning når vi prater om blitsbruk. Det er svært sjeldent jeg bruker blits med eksponering på over et sekund. Derav bør støyfjerningsfunksjonen være ekskludert fra feilkilden(e).

Lenke til kommentar
Du har custom funksjonen,Lang eksponering støyfjerning "C,Fn. long exp.noise reduction"

Den gjør at kameraet bruker forholdsvis lengere tid på og lagre bildet det igjen gjør at blitsen blir treigere.

Alle C.FN funksjoner er sattt til 0 (default). Det innebærer at "støyreduksjon ved lang eksponering" og "høy ISO støyreduksjon" er av

Det har du rett i,men alt vi sier blir rene spekulasjoner da vi har alt for lite informasjon for å kunne virkelig si noe konkret.

Denne gangen var det snakk om innendørs, f4.0 1/125 og ISO800. Blits komp er stilt til -1 for litt svakere blits. D

Har du lite batteri igjen kan dette også spille inn.

Fult batteri

Lenke til kommentar
Det er ikke så mange alternativene igjen.

Jeg gir meg ikke med at nedlastningshastigheten kan ha skylda :)

Kan være minnekortet,har du prøvd med at annet kort og hvilken type/hastighet har det kortet du bruker nå.

Såg ikke at du hadde skrevet noe om det, sorry.

Skal se om jeg kan finne meg et annet minnekort å teste med.

I dag når jeg hadde en liten photosession med min datter så kom "busy" frem etter en liten stund. De første ca 20 bildene gikk bra, og så mot slutten kom "feilen".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...