Gå til innhold

[Løst]Samsung Spinpoint F1 1 tb: Merkelige oppstartslyder

idsøe

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt og installert en ny samsung spinpoint f1 1 tb i min pc, og installert windows 7. Det virker som om harddisken fungerer fint, jeg har brukt den i noen timer nå, men hver gang jeg starter maskinen driver den på og bråker i begynnelsen, sånn type seks ganger. Vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive det, men rett etter at den er funnet i bios høres det om som om den blir skrevet til agressivt som om den ble defragmentert eller noe i seks små perioder før windows 7 starter opp.

Er dette normalt for denne typen harddisk? Diskaktivitet lysdioden lyser når dette her skjer.

Håper noen kan være til hjelp, jeg er redd for å bruke en disk som jeg ikke kan være sikker på at fungerer :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men problemet er at det begynner når den blir funnet av BIOS, og slutter når windows begynner å laste. Den var også tilstede før jeg begynte å installere windows. Den forlenger også oppstartstiden på maskinen ganske kraftig, ettersom den må gjøre dette "ritualet" hver gang jeg starter maskinen. Problemet mitt med det er om det er et kjennetegn på at harddisken kommer til å stryke med tidlig, jeg har ikke lyst å begynne å legge inn ting på den hvis det er mulighet for at den blir ødelagt.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å kjøre HUTIL som jeg lastet ned nyeste versjon av fra samsung sine sider. SHDIAG og HUTIL fra ultimate boot cd var ikke kompatible med min harddisk. Men når jeg prøver å kjøre self diagnostic test, fungerer det ikke. Skjønner ikke hva jeg gjør galt.

Lenke til kommentar

Da fant jeg en nyere versjon av HUTIL, nå heter det ESTOOL v3.00g. Self diagnostic test er igang, og kommer nok til å holde på til rundt to-tre i natt virker det som, read surface scan tar visst veldig lang tid. Bør jeg loope denne flere ganger? Evt er det andre ting i programmet jeg bør gjøre? Kjenner ikke til programmet bortsett fra det jeg har lest på samsung sine sider.

Hvis denne går fint igjennom med pass på alt, bør jeg vel kanskje høre med samsung hva de mener?

Lenke til kommentar

Det bør holde å kjøre en gang.

Disk diagnostic er først en grunleggende sjekk, som er ganske kjapt. Inkludert her skal være sjekk av SMART, hvor disken lagrer informasjon om feilsituasjoner. Det er et godt tegn hvis du ikke har fått noen meldinger her.

Den grundige sjekken som går på å lese eller skrive til alle sektorene vil ta lenger tid jo større disken er.

Lenke til kommentar

Ok, til nå er disse ferdig:

Read DMA

Check S.M.A.R.T.

Spin down/up

Simple Surface Scan

Write verify

Random surface scan

Alle disse har fått Testing... Pass!

Eneste som ikke er ferdig er Read surface scan, men den er vel ferdig om noen timer. Vet ikke om det er så viktig, men jeg lar den nå bli ferdig. Det virker som om den er i orden i forhold til hva du skriver, men som jeg skrev tidligere, tror jeg at jeg vil sende en mail til kundeservice i samsung bare for å være sikker på at det ikke er noe feil som de er klar over. Det jeg er redd for er egentlig at den slutter å fungere om x antall måneder, når jeg har begynt å legge inn en del ting på den.

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Jeg har en samsung spinpoint f1 750 gb også, og den lager heller ikke de lydene. Jeg har blitt oppmerksom på at hvis det hadde vært hakkelyder kunne det være tegn på defekter, men den fungerer nå helt fint i bruk. Det er litt dumt at den forsinker oppstarten av maskinen, men det kan jeg leve med. Jeg sender en mail når testen er helt ferdig, det er helg så jeg regner ikke med at jeg får svar før om en liten stund uansett.

Jeg har fra tidligere en seagate barracuda harddisk på 200 gb som lager gallopperende lyder ved jevne mellomrom. Den er fortsatt i live :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...