Gå til innhold

helt normal pc - ca. 5000kr (hjelp til å sette sammen)

Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

Pc-en min streika, det vil si at cpu kjøleren gikk rett i dass og pc-en er totaly fucked -.- Den får jeg så vidt starta, det vil si at den slår seg automatisk av etter ca. 5 min.

Prøvd alt og jeg har erfaring med PC. PSU-en er ødelagt.

Skal også sies at pc-en er ca. 6 år ^^

Men nå vil jeg høre med dere om råd til en billig pc til maks 5000,- (ps: kan strekke meg til 6000,- om det er behov for det)

Denne pc-en kommer til å stå på 2-3 dager i strek ofte. Derfor må den være stabil og ta enkle spill som left 4 dead på low.

Ønsker kanskje spille left 4 dead på low grafikk, men jeg spiller ikke så mye så må ikke ha det topp moderne greine som 4890.

Jeg har følgende:

3 harddisker (2 sata og en IDE)

Lydkort

Skjerm

Mus

Tastatur

Det jeg må ha:

Kabinett (støtte for flere disker seinere i sata)

Strømforsyning

CPU (lyst til å invistere i cpu kjøler også)

skjermkort

Minne (kanskje 4gb eller mer?)

EDIT:

La til mere tekst på hvorfor pc-en er ødelagt

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
@jornboss: Hvorfor gå for den utdøende sokkelen LGA 775 og DDR2?

Her er et forslag. Blir litt over prisen, men da får du en i5 prosessor som er ekstremt mye bedre en Core 2. Viss du har lyst til og gå litt ned i pris anbefaler jeg deg og ta en titt på AMD Phenom II X3 720 Black Edition.

Egentlig hadde jeg tenkt å svare veldig flåsete. Hvorfor? Hvorfor kjøpe en brukt Volvo? Det er egentlig et veldig idiotisk spørsmål - men jeg skal gi deg et seriøst svar.

Jeg foreslår det fordi det dekker behovet, er økonomisk forsvarlig, utprøvd, stabilt, høy ytelse, kjent merke, pakken med Q8400 er billig samt 13 andre argumenter som jeg ikke nevner i denne runden:)

Er i5, PII720 osv som du nevner ekstremt mye bedre enn Q8400 når de er parret med et stk HD4770????????????? Det er verdi i 1000,- mer (ca 30% økning - dette er for hovedkort, prosessor og ram) mener du. Vel svaret på det er NEI!

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

For det første, jeg har ikke drept morra de, ta det med ro.

For det andre, ja i5 er MYE bedre en Core 2. Viss du leser denne testen som er gjort av AnandTech eller hardware sin test så ser du at i5 er MYE bedre.

Det og velge i5 foran Core 2 gjør at det blir mye enklere og oppgradere, du trenger bare og bytte ut prosessor i stede for og oppgradere prosessor, hovedkort og ram, siden Core 2 kommer til og slutte og selges snart siden den er så gammel (sokkelen er fra 2006 faktisk).

Lenke til kommentar
For det første, jeg har ikke drept morra de, ta det med ro.

For det andre, ja i5 er MYE bedre en Core 2. Viss du leser denne testen som er gjort av AnandTech eller hardware sin test så ser du at i5 er MYE bedre.

Det og velge i5 foran Core 2 gjør at det blir mye enklere og oppgradere, du trenger bare og bytte ut prosessor i stede for og oppgradere prosessor, hovedkort og ram, siden Core 2 kommer til og slutte og selges snart siden den er så gammel (sokkelen er fra 2006 faktisk).

Jeg er ikke hissig, bare oppgitt. Det du viser til er bare tall og har ingen verdi i dette oppsettet. Det med oppgradering er også bare tipping fra din side. De fleste må uansett kjøpe prosessor + hovedkort når de kjøper nytt. Hvor ofte har ikke Intel skiftet sokker? AMD har hatt en bedre utvikling på det området.

Dessverre så er det hysteri med nye ting. Vedkommende her lever lenge med Q8400 og DDR2 som jeg mener gir mest for pengene. Men som alltid - det er et økonomisk spørsmål. Jeg kjøper Honda 1.6 l med 110 HK 250K - du kjøper BMW 1,6l 130 HK 450K. Slik er det og slik vil det fortsatt være.

EDIT: selv om sokkel 775 er fra 2006 som du sier, så har det allikevel ikke vært mulig å oppgradere til 45NM på mange av de gamle hovedkortene. Da må en kjøpe både hovedkort og prosessor - og ofte kjøper de fleste ny ram også.

Forsåvidt kunnne vedkommende klart seg med prosessor AMD545 til 750,- + HK og Ram (spart enda 800,-) og sikkert ikke merket særlig stor forskjell på ytelsen. All innkjøp er et økonomisk spørsmål.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Viss han oppgraderer etter 3-4 år (noe han sannsynligvis gjør) så må han sannsynligvis oppgradere både hk, ram og cpu så er litt enig der, men viss han skal oppgradere i løpet av 1-2 år så kan han bare oppgradere cpu.

Men i5 er minst dobbelt så bra som Q8400, og viss du skal gå ned i pris ville jeg uansett ha anbefalt AM3 og ikke Core 2.

Lenke til kommentar

To gode forslag som er kommet her!

Hvilken av de du gaar for kommer vel i bunn og grunn ann paa hvilke forventninger du har til levetid og hvor mye arbeid du vil legge i det for at pcen er oppe og gaar.

Komplett sin `crazy gamer` har egentlig ikke mye for seg aa kjope. Fordelen der er at maskinen kommer ferdig bygget og du faar med software lisenser. Ellers faar du vesentlig mindre datakraft for pengene.

Ettersom at du har hatt den forrige pcen din i 6 aar regner jeg med at du ikke driver med hyppig utbytting av maskin og komponenter. saa med det i bakhodet kan jornboss sitt forslag vaere rimelig greit. Da faar du en maskin som har komponenter i seg som har vaert paa markedet en stund, men framdeles yter etter forventning.

Pizzaen sitt forslag derimot gir deg en maskin som er mer framtidsrettet, prosessoren er raskere og skjermkortet sparker noe mer fra seg enn AMD 4770. Minne vil ha levetid i ganske mange aar(hvis vi tar i betraktning hvor lenge ddr2 overlever).

Det du maa finne ut er om du syntes de ekstra kronene rettferdiggjor den ekstra ytelsen og utbyggingsmuligheter. Hvordan man ordner seg med operativsystem er ogsaa en indeviduell faktor, lovelig windows blir fort en ekstra tusenlapp. Windows7 ligger forovrig ute i RCA som vil fungere rundt et halv aar framover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...