1915 Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 laptop: lenovo 30000 n200 med 320 gb harddisk på 7200 rpm. er en partisjon med windows xp pro sp3 på. men vil ha linux som jeg hadde før. er det mulig å dele opp harddisken uten å måtte formatere? slik at jeg kan sette av 30-40 gb til å ha linux på ? har 160 gb ledig. takker for svar Lenke til kommentar
p0pc0rn Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 kontrollpanel - administrative verktøy - datamaskinbehandling - lagring - diskbehandling. Lenke til kommentar
1915 Skrevet 25. september 2009 Forfatter Del Skrevet 25. september 2009 går det ant å gjøre det med dette programmet: http://www.mrbass.org/ubcd/ Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Du kan dele opp harddisken med en kløyv og en hammer. Forøvrig kan du partisjonere disken når du installerer Linux. Lenke til kommentar
p0pc0rn Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Om du bare skal opprette flere partisjoner, kan du ikke bare gjøre som jeg nevnte? I stedet for det programmet? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Alle vettuge Linuxdistroer spør om å få ta plass på en partisjon med ledig plass under installasjon. Så det er null behov for noe hokus-pokus. Diskbehandling i XP kan så vidt jeg vet ikke resize eksisterende partisjoner. Han må gjøre det på eksisterende før ha kan opprette en ny partisjon den veien. Lenke til kommentar
1915 Skrevet 25. september 2009 Forfatter Del Skrevet 25. september 2009 kontrollpanel - administrative verktøy - datamaskinbehandling - lagring - diskbehandling. er ikke mulig å gjøre det der. hadde det vært så enkelt så hadde jeg ikke spurt om hjelp Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Som jeg nevnte ovenfor, bare start installasjonen av Linux (regner med at det er Ubuntu eller lignende standarddistro). Du vil underveis i installasjon får spørsmål om å hva du vil bruke av ledig plass på den partisjonen du har til Linux-installasjonen. Har i alle fall jeg gjort de siste årene. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Først må du få ledig plass. Og da er GParted en mye benyttet løsning. http://gparted.sourceforge.net/ UBCD som du linket til inneholder Partition Resizer, det bør også kunne brukes. Lenke til kommentar
1915 Skrevet 26. september 2009 Forfatter Del Skrevet 26. september 2009 jeg gjorde det med gparted. men har ombestemt meg. windows er litt treig, så jeg har tenkt å formatere uansett. men takker for hjelp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå