vimael Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Jeg har behov for ett hjelpemiddel til å fordele timer på prosjekter. Jeg har en arbeidsdag hvor jeg jobber med 4 forskjellige prosjekter, og skal føre timene mine fordelt i forhold til hvor mye av dagen jeg har brukt på de forskjellige prosjektene. Jeg jobber med å løse saker, og det skal være grunnlaget i beregningen. Prosjekt 1 10 saker Prosjekt 2 5 saker Prosjekt 3 21 saker Prosjekt 4 27 saker Jeg fører timene inn i en webbasert løsning som godtar fordeling ned på kvarter og/eller 10min. Løsingen går på 100-deler istedenfor 60-deler. Avrundingen må derfor bli 1,00 - 1,17 - 1,25 - 1,34 - 1,50 - 1,67 - 1,75 - 1,83 Jeg trenger en løsning hvor jeg legger inn antall timer som totalt er jobbet i ett felt, og antall saker pr prosjekt i noen felt. Utifra det vil jeg ha en beregning som gir antall timer pr prosjekt avrundet til tallene over, samtidig som totalen ikke blir differensiert fra ordinær totalt antall timer. Jeg har selv forsøkt en rekke måtere å løse dette på , men i alle varianter ender jeg med en eller annen avrundingsfeil som fører til at totalen blir litt for liten eller litt for stor i noen senario. Håper noen forstår forklaringen, og kan hjelpe meg med løsningen. Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Mulig jeg misforstår deg, men prøver. Last ned vedlegget, døp om fra Timer.txt til Timer.xls HTH. Beste hilsen Harald Timer.txt Lenke til kommentar
vimael Skrevet 26. september 2009 Forfatter Del Skrevet 26. september 2009 Mulig jeg misforstår deg, men prøver.Last ned vedlegget, døp om fra Timer.txt til Timer.xls HTH. Beste hilsen Harald Takk for svar. Du har forstått meg helt rett, men kommer på akkurat det samme problemet som meg. Summen i E9 må alltid bli samme sum som i B2, eller så ender man opp med å føre for mange timer totalt. Mvh Vidar Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Aha. Det vanlige i å føre timer er å "ta i litt", runde opp, fakturere påbegynt enhet etc etc. Da har jeg endret fra avrund opp til vanlig avrund. Og knepet: På prosjekt 4 føres totalt timetall minus alt som er ført på de andre, da stemmer det. HTH. Beste hilsen Harald TimerJustert.txt Lenke til kommentar
vimael Skrevet 28. september 2009 Forfatter Del Skrevet 28. september 2009 Aha. Det vanlige i å føre timer er å "ta i litt", runde opp, fakturere påbegynt enhet etc etc. Da har jeg endret fra avrund opp til vanlig avrund. Og knepet: På prosjekt 4 føres totalt timetall minus alt som er ført på de andre, da stemmer det. HTH. Beste hilsen Harald Takker igjen for svar. Denne vil fungere så sant det alltid er timer på alle prosjekt, men det kan forekomme at det kun er 2 eller 3 prosjekt og da kan man i noen tilfelder få en verdi på P4 som roter det hele til. Mvh Vidar Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Det er kanskje sant. Men nå har du fått matematikken du etterlyste. Å tilpasse til den virkelige verden ("det er ikke 4 men 1235 prosjekter -og noen er gratis") og håndtere unntak og ukjente scnearier, må du gjøre selv, ut ifra hva som er praktisk. Eller legge ved som del av oppgaven. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
vimael Skrevet 30. september 2009 Forfatter Del Skrevet 30. september 2009 Det er kanskje sant. Men nå har du fått matematikken du etterlyste. Å tilpasse til den virkelige verden ("det er ikke 4 men 1235 prosjekter -og noen er gratis") og håndtere unntak og ukjente scnearier, må du gjøre selv, ut ifra hva som er praktisk. Eller legge ved som del av oppgaven. Beste hilsen Harald Så langt hadde jeg kommet selv fra før. Det var nettopp der jeg stod fast. Noen andre som kan tilføye noe? Mvh Vidar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå