Kranjcar Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Er det så sunt som man skal ha det til? Kjøpte meg en pose med det nå, og kan jeg nyte det med god samvittighet? Takker. Lenke til kommentar
southparkman Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 (endret) Hvis det bare er tørket er det ikke noe problem. Dessverre er mange typene av tørket frukt tilsatt et fjell med sukker. Det går ikke tydelig frem av pakken hvilke som er og hvilke som ikke er, så hvis du vil være sikker må du lese på ingrediensene. Endret 25. september 2009 av southparkman Lenke til kommentar
Kranjcar Skrevet 25. september 2009 Forfatter Del Skrevet 25. september 2009 Er ikke noe sukker på de jeg kjøpte. Lenke til kommentar
Kranjcar Skrevet 26. september 2009 Forfatter Del Skrevet 26. september 2009 Er en pose med tørket frukt OK å spise en lørdagskveld sammen med en del nøtter? Alt usaltet og ingenting er sukret. Eller blir det som godteri å regne? Lenke til kommentar
toazty Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 nå har det seg slik at det er fruktsukker i all frukt. så det å sitte å knaske tørket banan istedenfor chips , og du tror da at du har valgt et sunt alternativ til kveldskos, tar enn jammen meg feil. sukker er sukker.. om det er fruktsukker, rørsukker... osv Lenke til kommentar
Kranjcar Skrevet 26. september 2009 Forfatter Del Skrevet 26. september 2009 Er ikke tørket banan i den posen jeg har. Så jeg skal droppe det? Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Alt med måte. Alt er usunt om man langer innpå. Husk at frukt inneholder vitaminer og mineraler man ikke finner i godteri, så på den måten er det sunnere. Det spiller ingen rolle hvor kaloriene kommer fra, det du ikke bruker opp legger du på deg. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Hvordan er det med nøtter egentlig? De inneholder jo mye fett, men av en eller annen grunn så innbiller jeg meg at de er sunnere enn f.eks. potetgull. Lenke til kommentar
.V. Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 http://en.wikipedia.org/wiki/Nut_(fruit)#N...tional_benefits Det kommer vel an på hva slags potetgull det er, men tipper nøtter er bedre. Er ikke noe slankemat akkurat da, nøtter inneholder vel ganske mye næring, men er nok ikke usunt i seg selv. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Les om nøtter her: http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.1315076 Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Takk. Godt å vite. Jeg foretrekker som regel nøtter fremfor tradisjonell snacks uansett. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 som det blir sagt.. alt med måte, det at tørket frukt er sunnere en vanlig godteri er jo helt klart, men det er ikke noe særlig sunnere enn potetgull. når frukten er tørket også så blir sukkernivået høyere og er ikke sikker på hva det ligger på men det kan du jo sjekke på pakken, karbohydrater hvorav sukkerarter.. sikkert over 20% , nøtter også, svært usunt hvis enn skal spise det istedenfor chips eller noe.. cashew nøtter inneholder vel rundt 50% fett og noe karbs.. men for å svare deg på spørsmålet.. tørket frukt er sunnere enn vanlig godteri, og jeg ville lagt det på lik linje med chips Lenke til kommentar
Kranjcar Skrevet 26. september 2009 Forfatter Del Skrevet 26. september 2009 Nøtter er da langt ifra svært usunt? De fleste anbefaler jo å spise det, istedenfor sjokolade etc. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Vel, altså, sukkernivået per x gram øker, siden tørkingen fjerner størstedelen av vannet i frukten. Du får like mye næring i deg fra en normal banan som du gjør en tørket banan. Men, ting krymper under tørking, så det er jo mye lettere å gafle i seg det som tilsvarer 2-3 normale bananer. Og, ja, en del av tørket frukt-produktene er tilsatt sukker. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 nå sammenligna jeg det med chips og nøtter er da en del værre enn chips. du kan jo bare se hva en pakke cashew nøtter inneholder og så tar du for deg en pakke sørlandschips.. så kan du kanskje også se på de 3 fett typene de div. produktene inneholder, sier ikke at det er direkte usunt i modererte mengder, men ville ikke spist en pakke til dagen for å si det slik.. Lenke til kommentar
.V. Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Nøtter er da langt ifra svært usunt? De fleste anbefaler jo å spise det, istedenfor sjokolade etc. Er viktig å huske at det som er sunt for noen, er usunt for andre. Nøtter er svært næringsrike, og du burde holde deg unna om du prøver å slanke deg. Funker sikkert utmerket i en vanlig diett derimot (i små mengder), da de inneholder "rett" type fett. Lenke til kommentar
Kranjcar Skrevet 26. september 2009 Forfatter Del Skrevet 26. september 2009 Så jeg skal heller spise potetgull istedenfor nøtter, hvis jeg skal spise noe av det? Lenke til kommentar
aleksander95 Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 (endret) Nøtter har jo store menger UMETTET fett, det såkalte sunne fettet. Men man skal ikke ha så veldig mye nøtter heller, for da blir det for mye. Endret 26. september 2009 av aleksander95 Lenke til kommentar
toazty Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 jeg ville sagt ja.. men det kommer litt ann på chipsen, er den stekt i palmeolje og tilsatt sukker og div. andre ting så går det kanskje ann å spare seg for det. og skal du holde deg unda karbs, så er jo ikke akuratt chips veien å gå.. men da har enn jo baconsvor som en erstattning.. Lenke til kommentar
Kranjcar Skrevet 27. september 2009 Forfatter Del Skrevet 27. september 2009 Fasit: Det beste er å ikke spise noe av det! Cottage Cheese og Skyr Yoghurt holder i massevis! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå