Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Støydemping på harddisker

Gjest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den kan gi litt demping av vibrasjoner, men mer høyfrekvent lyd vil ikke dempes i det hele tatt.

Jeg har en ganske enkel og effektiv hjemmelaget løsning. Et stort Chieftec kabinett med interne drevrammer, kledde hele rammen med selvklebende skumgummimatte (type Biltema etc). Lot det være åpning for luft, rammen har påmontert vifte. Hele sulamitten er så plassert i 5" brønnen.

Tar en del plass, men har fungert upåklagelig.

Endret av hårek
Lenke til kommentar

Hårek har definitivt en god løsning der, er man litt oppfinnsom og husker på å sjekke at harddiskene ikke går varm av denne kreative løsningen vår så kan man fort bli kvitt veldig mye støy.

Personlig har jeg brukt baderoms - silikon i et par skjøter inne i kabinettet mitt (myk type) noe som har bidratt betydelig til mindre vibrasjon (noe jeg var plaget med).

Lenke til kommentar

Så vibrasjonsdemping på hdd gir ikke så mye effekt?

Hva med vibrasjonsdempende føtter på kabinettet?

Jeg regner med at det er kanskje først å fremst viktigst å tenke på å få viftene til å bråke minst?

Mvh.

Vegard

Lenke til kommentar

Joda, vibrasjonsdemping kan gi stor effekt. Men det er helt avhengig av dine lokale forhold, for å si det slik. Vibrasjoner kan f.eks for noen lett høres i etasjen under, mens andre har ingenting. Det kommer an på disken, kabinettet, og huset.

Men uansett om vibrasjonene er borte så vil det være direktelyd (hyling) fra spindelmotor og knatring fra hodene.

Og om disklyden blir helt borte så blir naturlig nok viftelyden mer framtredende, en PC er vanskelig å få helt støyfri.

Lenke til kommentar

Jeg bruker O-ringer og/eller strips for og "henge" HDDene opp i brønnene. Strips fungerer kun greit, men O-ringer er svært smart, billig og meget effektivt! Eneste jeg hører i pcen min er CPU vifta. (har 6 disker i pcen). Enn så lenge har jeg vel hatt en pc med O-ringer i ett par år nå, de har enda ikke blitt stive eller tørre. Så fungerer gull!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...