Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kurs for å bli (nogenlunde) bilkyndig?

Gjest Slettet+13412342564

Anbefalte innlegg

Hei og hopp.

Jeg lurer ganske enkelt på om det er noen steder som holder noen enkle kurs som kunne gjøre meg litt mer bilkyndig, ettersom jeg ikke føler for å dra med bilen på verksted for å bytte bremseklosser og skiver og andre enkle ting. Har også er drøm om å holde liv i en muskelbil fra 70-tallet når jeg får penger, og da må jeg kunne noe selv.

Endret av Slettet+13412342564
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er masse kurs, men du må som regel jobbe på et verksted for og komme inn der...

Og kurs for sånne enkle ting som bremser osv finner du neppe med mindre du begynner på bilmek linja. Enkelte vikarbyråer kjører intensivkurs i 2 uker og kaller dem mekanikere etterpå. Det er vel det eneste som er på det nivået.

Kjøp et gammalt vrak og skru det i fillebiter er vel tipset mitt. Å skru er enkelt problemet er når ting sitter fast, knekker og alt det der.. Er du litt teknisk anlagt skjønner du bilen veldig fort.

Lenke til kommentar

Vurderer å være så vågal som å kjøpe en gammal amerikaner som første bil ettersom det er her lidenskapen min ligger. Burde sikkert prate med noen som har gjort det før for å høre med dem.

Lenke til kommentar

Skal sjekke ut boka, takker for begge svar (og lykkeønskninger) :)

Men er det egentlig for hårete å gå løs på en amerikaner først? Burde kanskje finne noe jeg er litt mindre redd for først for å lære?

Endret av Slettet+13412342564
Lenke til kommentar

Haynes er bra ja. Finnes for alle bilmerker. tIL OG MED FORSKJELLIGE ÅRSMODELLER AV SAMME BILTYPE. (OOPS, CAPS)

Anbefaler Haynes på det varmeste. De er inndelt i antall skiftenøkler. En bestemt reparasjon er angitt med et antall skiftenøkler, der 1 er enkelt og 5 er for eksperter.

Dermed vet du på forhånd hvor vanskelig reparasjonen er.

Er på engelsk, men burde være mulig å forstå hvis du ikke strøk i faget.

Lenke til kommentar

Bil, som det meste annet, er ikke så vanskelig og skummelt som en ukyndig tror! Det meste er lett å forstå også lenge man er flink til å dokumentere og merke ledninger og deler samt ikke slår og hopper på noe, så går det veldig greit.

Begynn i det små, bytt dekk! ;) Youtube har sikkert også mange videoer som kan hjelper det, det å gå til den lokale bilforhandleren for ditt merke kan også hjelpe (litt værre med amerikanere kanskje...)

Lenke til kommentar
Bil, som det meste annet, er ikke så vanskelig og skummelt som en ukyndig tror! Det meste er lett å forstå også lenge man er flink til å dokumentere og merke ledninger og deler samt ikke slår og hopper på noe, så går det veldig greit.

Begynn i det små, bytt dekk! ;) Youtube har sikkert også mange videoer som kan hjelper det, det å gå til den lokale bilforhandleren for ditt merke kan også hjelpe (litt værre med amerikanere kanskje...)

Hehe, bytte dekk som i ta av felgen og sette på nytt? Det har jeg aldri prøvd :O, har dog bytta fra vinterdekk til sommerdekk og vice versa hver gang siden jeg var liten unge :p

Lenke til kommentar

Tenkte på hjulet, dekk med felg, men det å bytte dekk (gummien for å holde oss unda fagspråk) er jo også verdt et forsøk. Det er fordel med spesial verktøy for å ikke skade felgen, men et brekkjern (gjerne tullet inn i noe filt for å beskytte felg) vil også få det av ;)

Bytte batteri, sikringer, tennplugger, skfite olje.. Det er mange enkle "basic" ting som kan gjøres og vil øke innsikten din ;)

Balansering tror jeg kan bli litt vanskelig selv, men sikkert mulig ;)

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...