Gå til innhold

"Løse" hunder - hvilket ansvar har man egentlig?


Anbefalte innlegg

Godtfolk,

 

idag, på vei hjem, kom jeg over en ung (1, maks 2 år) rottweiler som sto midt i veien (60-sone, smal vei) i en knapp og uoversiktlig sving. Jeg mener virkelig midt i veien, midt i svingen, der sto den og snuste ut i lufta og var åpenbart ute på tur på egenhånd, ikke et menneske å se.

Min automatiske tanke er at denne karen er en fare for seg selv der den står, den hadde ingen planer om å flytte seg for meg der jeg kom kjørende. Det er mer enn nok av trafikk på denne veien, så jeg antok at her var det bare et spørsmål om tid før den ville bli kjørt ned om den fortsatte å stå der den sto.

 

Så jeg kjørte ut til siden, og gikk ut av bilen. Vovven var åpenbart temmelig oppkaret, og fløy rett på meg, hoppet og danset rundt og nappet meg i armen og brumlet endel - uten tvil typisk ung, ivrig og bøllete, langt fra slem, bare veldig leken og litt voldsom. Sammen tok vi turen inn på nærmeste gårdsplass og engasjerte oss i noen pinner som lå der.

 

Lang historie kort, eieren bodde like i nærheten, og etter kort tid var hunden trygt hjemme.

 

På veien videre hjem tenkte jeg meg litt om.. her kunne det skjedd to ting:

 

1. Vovven kunne jo faktisk vært forstyrret, redd eller skadet. Det kunne jo lett endt dårlig for meg. Jeg anser meg som relativt oppegående når det gjelder å håndtere og forstå hund, men jeg går ikke rundt og tror jeg kan vinne en slåsskamp med en halvvoksen rottweiler.

 

2. Denne karen var ganske ivrig. Brutal, vil jeg si, kom rett mot meg og begynte å hoppe rundt som sagt, småbjeffe og brumme litt og dro meg i armen. Jeg har sett slikt før, og reagerte ikke nevneverdig på det. Men i ettertid tenker jeg at noen andre, kanskje mer lettskremte, ville enkelt fått panikk av det. Har man lite peiling, kunne den hunden lett blitt oppfattet som aggresiv. Får man først panikk, kan det også gå riktig galt.

 

 

Konklusjonen ble egentlig at man ikke burde stoppe opp, eller ihverfall ikke gå ut av bilen, når man kommer over slike.

 

Eller?

 

Jeg tviler litt med meg selv, det er jo fryktelig dumt å skulle la bikkja bli stående, være en fare for seg selv og andre og sannsynligvis ville den blitt påkjørt relativt kjapt.

Samtidig, er det verdt å ta sjansen på at det går greit, at man klarer å håndtere dyret og ikke ender opp på asfalten i strimler selv?

 

EDIT

 

Endret tittelen en smule, og vinkler problemet mer over på om man har et visst ansvar om man kommer over "løse" hunder..?

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes du gjorde det eneste riktige. Jeg har gjort det samme selv, mange ganger. Jobber i posten og bruker dagene mine på å kjøre rundt omkring i byen (og andre steder), jeg ser stadig hunder som ser ut til å være på bortkomne, og prøver alltid å få tak i de for å se etter evt nummer osv på halsbond og se til at de ellers er i god stand.

 

Men som du sier, hvis man er usikker og litt redd for hund er det kanskje ikke noe sjakktrekk å stoppe. Hvis du er veldig nervøs og usikker i nærheten av en allerede litt ubalansert og "skremt" hund på tur alene, vil hunden umiddelbart registrere at du ikke er sikker på deg selv og hva du gjør.

 

Uansett, synes du gjorde en god ting her, og at du ikke burde tenke at du skulle gjort noe annet. De fleste ville bare gitt faen og kjørt videre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...