ole_marius Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Som jeg nettopp skrev på min blogg... I dag den 25. september kl 18.20 kom jeg ut av kinoen etter å ha sett på filmen “Se opp” med min Speidertropp, Første jeg la merke til da jeg gikk ut døren var en person som lo på gulvet. Rund denne personen var det en gjeng med ungdom, min venn, en annen speiderleder var skeptisk til å gå til ham. Jeg derimot valgte å gå… Første jeg så var en eldre mann halvt bevisstløs, jeg spurte ungdommene hva som hadde skjedd, men fikk nesten ingen svar. Jeg spurte også om de hadde ringt om hjelp, men nei… Det falt meg helt naturlig å ringe til politiet, så hjelpe ham i en stabil sideleie med hjelp fra en ungdom fra gjengen, pluss min andre venn. Mens vi hjelp Knut som jeg fikk vite navnet på av en kjenning av ham, mens ungdomsgjengen tullet og direkte vanæret Knut, hold jeg hans hode for å forhindre at han skulle skalle hodet i bakken. Her i min hånd hold jeg et individ, et medmenneske, en som trenger hjelp… Hvor var rusomsorgen da han lo nærmest bevisstløs med en flaske sprit i armen hans? Hvor var hans verdighet da ungdommene tullet med ham? Hvor var statens hjelpende hånd da han trengte det på det meste? Da politiet kom gikk jeg bort med en opplevelse som i realiteten er hard å svelge, når det du som breer deg over hans kropp og legger han i stabilt sideleie får du en annen virkelighetsopplevelse som verken bøker, diskusjoner og TV kan gi deg. For ingen ting i verden kan forberede deg å holde et trengende menneskeliv i din hånd. Og derfor spør jeg igjen. Hvor var rusomsorgen da Knut lo på bakken, omgitt av respektløse ungdommer mens to speiderledere prøvde å hjelpe et menneskeliv? Som tidligere rusmisbruker og forfatter Espen Andresen som er utdannet addiktolog og driver sin egen klinikk, Addictologi Akademiet. Med nærmere tjue års erfaring som rusmisbruker og flere opphold i behandlingsinstitusjoner bak seg. “det vil være mot sin hensikt å gi heroin på resept til de tyngste rusmisbrukerne. Heroinutdeling til tungt belastede misbrukere fører dem ikke ut av misbruket, bare tyngre inn i det. Man må hjelpe folk til å avstå fra det som dreper dem og ikke gi dem det som dreper dem” Lenke til kommentar
Bata Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Det er stor forskjell på LAR og LAS, og i mine øyne bør begge tilbud finnes i hele landet. Du mener derimot at de bør avvikles? Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 25. september 2009 Forfatter Del Skrevet 25. september 2009 Hva i pokker er det du snakker om? Lenke til kommentar
Bata Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 (endret) Det er det du snakker om. Google det da vel? LAR = Legemiddellassistert rehabilitering. LAS = Legemiddellassistert stabilisering. Altså, det er disse tjenestene du mener vi bør avvikle, nå er jeg spent på argumentene dine for å avvikle disse tjenestene som faktisk gjør det mulig for noen av de værst utsatte å leve ett så tilnærmet normalt liv. EDIT: Kan legge til at begge disse tjenestene er de som ØNSKER å bruke heroin, men som nå er låst til metadon og subutex, begge stoffer som er uønskede bieffekter og negative sider som heroin ikke innehar. Endret 25. september 2009 av Bata Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 25. september 2009 Forfatter Del Skrevet 25. september 2009 Hvor i pokkers navn står det at jeg vil avvikle og legge ned disse organene? Nederst som er hentet av en tidligere rusmisbruker er ikke noe jeg har sagt. Så før du kommenterer, se hva som står skrevet! Lenke til kommentar
Bata Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 (endret) “det vil være mot sin hensikt å gi heroin på resept til de tyngste rusmisbrukerne. Heroinutdeling til tungt belastede misbrukere fører dem ikke ut av misbruket, bare tyngre inn i det. Man må hjelpe folk til å avstå fra det som dreper dem og ikke gi dem det som dreper dem”. Hvis du mener det er mot sin hensikt, ønsker du å beholdet det da? Det neste steget for å forbedre tilbudene LAR og LAS er jo nettopp heroin. Dette på grunn av bivirkningene til nåværende stoffer. EDIT: NVM then. Flink til å lese. Endret 26. september 2009 av Bata Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå