nietsoj100 Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Har bestilt meg pc fra komplett som jeg må bygge selv.Har også kjøp med vista. Men når jeg har bygegt ferdig og skal starte den første gangen, må jeg formatere harddisken og gjøre masse andre ting da?eller holder det og gå inn i bios og sette oppstart til dvd så den booter på vista dvdn? Alle komponeneter er plukekt av komplett og skal fungere fint sammen(en såkalt gjør det selv pakke). Og etter at jeg har installert OS så installerer jeg drivere for skjermkort,hovedkort og andre ting og oppdaterer dette med det nyeste, ikke sant? Men samtidig, når jeg starter opp første gangen, får jeg her ett valg der jeg kan lage flere partisjoner på disken?Eller må jeg gjøre dette etterat jeg har fått OS oppe og gå? Mye noob spærsmål her nå men det er sikekrt noen her inne som har noen gode svar på dette. Lenke til kommentar
HauksA Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Du trenger bare sette DVD som boot og installere. Om du vil endre noe i bios står du fritt til å gjøre dette etterpå. Selv om det er noen drivere i vista, og du sikkert får med noen cd'er, ligger det ofte nyere drivere ut på hjemmesidene til produsenten, så gå dit og last ned. Men som sagt, det skal fungere uten at du har gjort noe. Du kan også shrinke/dele inn i fler partisjoner etter at OS har blitt installert. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Dersom harddisken ikke er formatert, må du faktisk gjøre dette under installasjonen, hvis jeg ikke husker feil. Men det dukker opp et greit nok verktøy for dette. Du må trykke på "avanserte alternativer" eller noe. Jeg husker ikke helt hva det står, men det er til høyre under listen der du velger partisjoner (som du ikke har noen av på en ny disk, så din "liste" kommer sannsynligvis til å være en tom hvit firkant). Jeg vil anbefale deg å lage en partisjon på 50GB der du kan installere windows og programmer, og en annen partisjon med resten av plassen. På den andre partisjonen bør du ha mine dokumenter-mappen, og kan installere ting som tar stor plass, som f.eks. spill. Pass på å merke 50GB-partisjonen før du trykker neste, for det blir installert på den partisjonen som er markert. På den måten mister du ikke alt dersom windows skulle gå fullstendig i dass som følge av virusangrep eller andre uhumskheter. Du kan installere vista igjen på 50GB-partisjonen, og alt du har lagret på den andre, vil fortsatt ligge der. Lenke til kommentar
nietsoj100 Skrevet 25. september 2009 Forfatter Del Skrevet 25. september 2009 Takk for raskt svar! Da er det bare og smøre seg med tålmodighet og vente til det kommer pakke i posten! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå