stubbsokk Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Jeg har flere tusen dias og har nå kjøpt scanner. MEN, hvordan i all verden får jeg vekk alle støvkornene fra dias før scanning? Støvkornene kommer veldig tydelig fram etter at diasene er digitalisert. Er det noen som har tips om effektiv og ikke minst skånsom fjerning? Prøvde meg fram med en svært bløt, liten børste, men det var IKKE vellykket. Fikk umiddelbart striper på dias. Så derfor taes alle gode råd imot med takk! Mvh Øyvind Lenke til kommentar
Roskov Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 jeg bruker en liten anti-statisk pensel for fjerning av støv, funker helt fint for meg og etterlater ikke noen striper. Søk på ebay etter: Tamiya 74078 Model Cleaning Brush Lenke til kommentar
se# Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Jeg har flere tusen dias og har nå kjøpt scanner. Det er ekstremt vanskelig og tidkrevende å få vekk alt støv før scanning, og det er veldig tidkrevnde å fjerne det manuelt etterpå. Det er imidlertid mange scannere som har funksjon for støvfjerning som tar det meste. Funksjonen heter stort set FARE (Canon) og ICE (alle andre). Er du sikker på at scanneren din ikke har en slik funksjon? Det er mye tid å spare hvis den har det selv om det er lurt å få vekk mest mulig før scaning uansett. Lenke til kommentar
perottol Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Trykkluft er bra til en god del støv. Fås ofte kjøpt på sprayboks. Børste skaper ofte statisk elektrisitet, noe som bare tiltrekker seg mer støv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå