Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leier et hus som ser ut som en svinesti..Hva skal jeg gjøre?

phpnuke

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!!

Har seg sånn nå at jeg er i den situasjon at jeg må ha en leilighet i kommunen der hvor jeg jobber, også heller helgependle hjem. Det hele startet tidlig i sommer hvor jeg etter lengre tid fikset meg en leilighet her hvor jeg jobber. Jeg var tvilende til den, men jobb situasjonen gjorde det at jeg måtte skaffe meg en.

Jeg tok så leiligheten, og jeg merket fort at akkurat den leiligheten ikke er noe for menneske generelt. Det var en knøtteliten leilighet i 3 etasje, med et lite vindu, og en forjævlig trapp ned til kjøkken og bad. Og det ble så JÆVLIG varmt der om sommeren. Samt at naboen min under er psyko. Rett og slett en gal mann! Han tok hverken hensyn til meg, om jeg skulle på jobb neste morgen kl 05, eller andre liknende ting. Han levde sitt eget liv!

Så jeg ønsket å komme meg ut så fort så mulig. Fikk så en telefon fra en bekjent om at han som leide i 2 etasje der hvor hun bor skal flytte. Da var det greit. For det var en hel etasje leilighet, og den var i 1 etasje.

Jeg sa så at jeg ønsket den, og det var også til nød! For jeg hadde såvidt vært innom hun tidligere for å titte. Men dagene gikk og jeg kunne begynne å oppbevare tingene mine her hos hun, og sov der sånn i første omgang et par ganger i uken. Så en drøy måned etter det kommer plutselig huseieren brakende inn dørene. Med en leiekontrakt selvfølgelig. Det er greit.

Men han påstår at jeg skal betale for 1 måned jeg ikke har vært her. Han sier det at han har sett jeg har "bodd" her, og jeg sier at det kun var for å oppbevare tingene mine hos hun som leide 1 etasje da. Og han påstår at når jeg har fått nøkkel eller oppbevart noe her, så leier jeg. Men jeg mener at jeg ikke leier før jeg skriver under på en kontrakt(!).

Men at han huseieren kan komme å si, "vil du kjøpe dette huset", "hvis jeg ser han som leide i 2 etasje igjen, så skal jeg slå han ihjel, pga han ikke har betalt osv", ja...Han var direkte truende! Og ikke nok med det så setter han opp husleien med 500 kr, fordi spør jeg, jo det er fordi kommunale avgiftene har steget sier han! Og det var ikke snakk om noe annet!

Men jeg er og blir mer og mer forbanna på den karen. Huset han leier ut ser faen ikke ut. Det er mygglukt her, huset er ikke gjort en dritt på siden iallefall 70 talet. For det ser man hvis man ser skikkelig etter. Det står møbler igjen her etter 2 husleiere. Ikke vasket, og støppsel i veggen ligger på gulvene, rett og slett brannfarlig. Det finnes ikke brannsluknings-apparat her, og heller ikke rømlingsvei for hun som bor oppe. Vassrøyrene på badet er tette, han skulle komme tilbake om et par dager å se på det....?

Jeg vurderer sterkt å ta kontakt med mattilsynet eller liknende, for å ta en vurdering av dette hølet. For å bo i noe sånt er rett og slett utenfor liv og helses bra. Hun oppe tror jeg driter i det, for hun har vel vokst opp i en svinesti. Men noe må gjøres.

Bekjente fra jobben har vært på besøk hos hun, og de er helt enig med meg her. SER IKKE UT.

Det er snakk på bygda om huseieren, og da er det noe på ferde. Kan sikkert legge ved et par bilder, hvis det er ønskelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta det opp med kommunelegen, brannsjefen og eventuelt eltilsynet. Om bygget ikke er i forskriftsmessig stand og slik som beskrevet her er det helsefarlig å bo der. Dessuten er han truende, så det er vel bare å komme seg unna. Bo i telt eller ei billig campingvogn så lenge om det er eneste løsning.

Det er krav til rømningsveier på soverom. Det skal være brannslukkere og brannvarslere. Feil på elektriske annlegget er husseiers ansvar. Mugg er helseskadelig.

At han fortsatt tjener penger på "dritten" sin er jo bare fordi folk fortsatt gidder å betaler for det.

Ta gjerne et par bilder. Er mange særinger rundt om ja....

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar

Ikke missforstå meg, jeg har måttet skrevet under på kontrakt fordi han mer eller mindre truende sa det at jeg hadde bodd her i flere måneder, og det gjaldt om jeg hadde en eske med ting eller lånt nøkkelen for å låse meg inn og ut.

Men jeg har ligget over hos hun en gang og da dro jeg ikke på visning rundt i hele huset, men jeg visste hva jeg gikk til på en måte. Men ikke at det var så jævlig! At jeg har skrevet en kontrakt drar vel fram en fordel for meg, i og med at jeg leier her.

Og NEI, her hvor jeg bor er det ikke titals med leiligheter. Er faktisk så dårlig at jeg ventet i 5-6 måneder før jeg fikk skaffet en.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du har vel rett til å holde igjen husleien eller deler av den når det er så store feil på leiligheten?

Om den ikke er pussett opp på ørten år har vel ikke noe å si, men at det elektriske ikke er i riktig stand, og tette rør og ikke minst muggsoppen. Skal huseier rette opp i.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg fikk nettopp telefon fra huseier og han sier at han vil sende inkasso på meg fordi jeg ikke har betalt husleien, ettersom jeg har vært i kontakt med både tilsyn for elektrisk, og kommunen. Fordi det ser sånn ut som det gjør.

Kan han sette krav på meg som inkasso?

Han påsto at det sto i kontrakten, men jeg kan ikke akkurat se at det står noen plass. Om det så i tilfelle står det, kan han det?

Lenke til kommentar
Jeg fikk nettopp telefon fra huseier og han sier at han vil sende inkasso på meg fordi jeg ikke har betalt husleien, ettersom jeg har vært i kontakt med både tilsyn for elektrisk, og kommunen. Fordi det ser sånn ut som det gjør.

Kan han sette krav på meg som inkasso?

Han påsto at det sto i kontrakten, men jeg kan ikke akkurat se at det står noen plass. Om det så i tilfelle står det, kan han det?

Betal det du skal og kom deg unna. Ta oppvaska etterpå. Da har du ditt på det tørre iallefall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...