Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hvin ved 8500 rpm


FroD

Anbefalte innlegg

125 daystar lager en litt klein lyd ved 8500 rpm

Det er en lyd so kommer uansett pådrag ikke så ofte jeg har behov for 100+ men ved aksen er det litt trøttane.

Ellers så lurer jeg på om det er vanskelig å justere forgasseren, den napper litt når det er litt eller mye på drag, eller så sviver den "reint". Den feiltenner ikke.

Ser det er to vaiere inn på gasseren + et par just-skruer

 

Noen som har ideér eller råd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå er det ikke slik at motorer skal svive på 8500 RPM om det er en plenklipper eller en Racing-MC.

Hva mener du? Det er da mange motorer som er konstruert for å gå med høyt turtall. Jeg vet ikke om "125 Daystar" har en slik motor, men mange av de motorsyklene jeg har kjørt har trivdes godt på turtall mellom 8000-10000 o/min.

 

Dette har ganske mye med forholdet mellom slaglengde og boring å gjøre (hvorvidt motoren er "underkvadratisk" eller "overkvadratisk"). Sylindervolum per sylinder har også litt å si, samt andre faktorer som lengde og diameter på innsug, eksosanleggets utforming, ventiltider og tenningstider.

 

 

Racing-MCer er så absolutt konstruert for høye turtall og kjøres gjerne på turtall mellom 10 000 og 18 000 o/min stort sett hele tiden.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Tar opp denne igjen.

Denne hvine lyden som kommer, lurer jeg fortsatt litt på.

- 1 sylinder 125 (det er visst honda som leverer motoren) i en Daleim Daystar.

- Rødfeltet er fra 10 -11k rpm.

Kommer av og til når jeg akser opp i fart, ellers så har jeg en rolig kjørestil så jeg holder meg jamt over klar men aner jo at det er noe som ikke stemmer.

 

kan den være skåret?

er det for gammel/dårlig olje som gjør at det ikke blir nok oljetrykk på 8500+ ( oljeskift for 3000 siden.

 

Noen som har ideér om hva dette kan være

Lenke til kommentar
Nå er det ikke slik at motorer skal svive på 8500 RPM om det er en plenklipper eller en Racing-MC.

Hva mener du? Det er da mange motorer som er konstruert for å gå med høyt turtall. Jeg vet ikke om "125 Daystar" har en slik motor, men mange av de motorsyklene jeg har kjørt har trivdes godt på turtall mellom 8000-10000 o/min.

 

Dette har ganske mye med forholdet mellom slaglengde og boring å gjøre (hvorvidt motoren er "underkvadratisk" eller "overkvadratisk"). Sylindervolum per sylinder har også litt å si, samt andre faktorer som lengde og diameter på innsug, eksosanleggets utforming, ventiltider og tenningstider.

 

 

Racing-MCer er så absolutt konstruert for høye turtall og kjøres gjerne på turtall mellom 10 000 og 18 000 o/min stort sett hele tiden.

 

Jeg regnet med at han ikke hadde en Ducati til 300 000 kr. Og med mindre han har det så ligger vel rødmerkingen på 12K til 15K, og da er ikke 10K så veldig optimalt.

Lenke til kommentar

Hvordan er det med gjennomsnittsalderen her? 14?

 

Man trenger slettes ikke noen supersykkel for å dra opp på 8500, og det er veldig få sykler som sliter med det. Det hadde vært fint om du kunne beskrive lyden bedre, er det uling, hyling, metall mot metall, høy, lav? De fleste motorer hviner litt når man begynner å få litt turtall, ikke unormalt. Du spurte også om det var meningen at sykkelen din skal gå i 90. Ja, det er egentlig det, for om du titter på din sykkel, og så tenker deg om. Ser det ut som en racingmaskin? Ikke det nei, motoren din er ikke laget for den slags turtall, men har ingen problemer med det, den slites bare fortere, så må du vurdere hvor lenge du vil ha sykkel. Det er lite vits i å gire så sent på en firetakter, effektkurven er ganske flat kontra en totakter. Så om du girer på rundt 7k, har du løst 50% av problemet ditt.

Lenke til kommentar

Kommer en høy snikende på 8300 så øker den til et fast høyt hvin åp 8500 metall mot metall. (en oktav høyere enn prøvebilde-tone :!: )

Jeg kjører selvfølgelig ikke rundt med denne lyden det har kun vært sekunder vi snakker om, men jeg vet det sikkert ikke er otimalt.

Har nok løst litt av "problemet" som -Selleri- sier ved å gire på 7k. Men det var senskadenen da :roll:

 

FroD

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Here we go again

8000 kommer lyden.

noen som vet om rekkefølgen på hva jeg skal sjekke?

den er kjørt ca 18000 og iflg. boka tide for stempelbytte.

 

vanskelig å gjøre selv? kan det ha noe virkning, annet å sjekke hvis jeg åpner opp

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ser det er snart et år siden du spurte første gang.

 

Har lyden blitt verre?

Mangler motoren kraft? (lavt/høyt turtall)

Er den vanskelig å starte?

Ryker det av den når du starter?

Har ventil klaringen blitt kontrollert/justert?

 

Det er fryktelig vanskelig å feilsøke motor over internet, så hvis du kjenner noen som er motorkyndig eller kjenner noen som kjenner noen. Så anbefaler jeg deg å søke hjelp.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Fant utav det:-)

Det viste seg at eksospotten vibrerer veldig lite ig med slik høy frekvens at ei lita metallskinne durer/dirrer akkurat som en minidremel-kutterlyd mot potta.

Sjønte det pålutselig når jeg kom borti skinnen mens jeg ruste motoren i ren frustrasjon for å finne ut hvor det kom ifra.

 

jadda.

 

Aldri så galt at det ikkje er godt for noe, jeg har kjørt motoren fint helt siden snøen forsvant i mars i år helt til jeg fant ut av det i sist uke:-) :-) 3 dager før snøen kon igjen.

 

Nå gnikkes det og pusses. den skal byttes ut med en større :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...