Gå til innhold

Stryk på oppkjøring, uretferdig?


Audiovisuelt

Anbefalte innlegg

Jeg er helt enig krikkert i forbikjøringssituasjonen, men vet ikke om jeg fanger denne helt som et brudd på vikeplikt:

 

En annen ting var at jeg kjørte inn i rundkjøringen (skule til høye) og måtte vente ca 3 sekunder på at en kostebil (!!) skulle komme seg vekk fra min utkjørsel. Sensor mente at her burde jeg vente med å kjøre inn i rundkjøringen til kostebilen hadde kostet seg ferdig i min kjørebane.

 

Kostebilen er et kjøretøy. Kostebilen er i rundkjøringa. Du har vikeplikt for kjøretøy i rundkjøring.

 

Vikeplikten er vel overholdt da kostebilen vel verken ble hindret eller forstyrret?

Mer sentral er kanskje veitrafikklovens §3:

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende ... slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret? Annen trafikk er da eventuelle andre kjøretøy fra andre innkjøringer som blir hindret i å nå sin utkjøring, gitt at forbikjøring ikke er mulig i rundkjøringen.

 

Hva er det siste bruddet du påpeker, krikkert?

 

Forøvrig - Lykke til i neste forsøk egeg!

 

Ole

Endret av Ole3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En annen ting var at jeg kjørte inn i rundkjøringen (skule til høye) og måtte vente ca 3 sekunder på at en kostebil (!!) skulle komme seg vekk fra min utkjørsel. Sensor mente at her burde jeg vente med å kjøre inn i rundkjøringen til kostebilen hadde kostet seg ferdig i min kjørebane.
Kostebilen er et kjøretøy. Kostebilen er i rundkjøringa. Du har vikeplikt for kjøretøy i rundkjøring.

Vikeplikten er vel overholdt da kostebilen vel verken ble hindret eller forstyrret?

 

Vegtrafikkrettslig skal det ikke mye til for at noen skal regnes for å bli hindret eller forstyrret. Det krever ikke at de faktisk må gjøre noe aktivt for å unngå deg. Jeg antar at sensor påpekte det fordi TS kjørte inn ved siden av eller foran kostebilen.

 

Hva er det siste bruddet du påpeker, krikkert?

Uforsvarlig ratthåndtering.

 

PS: Det skal påpekes at jeg antageligvis hadde strøket hvis jeg hadde kjørt opp i dag, gitt alle uvanene jeg har lagt meg til. Moralisering driver jeg ikke med (her), men det er langt mellom moralisering og å påpeke overfor noen som synlig ikke forstår hva galt de har gjort at de har gjort noe galt.

Lenke til kommentar
Jeg antar at sensor påpekte det fordi TS kjørte inn ved siden av eller foran kostebilen.

Jeg oppfattet det slik at kostebilen holdt på å feie utjøringen egeg skulle benytte på vei ut av rundkjøringen, og at kritikken fra sensor gikk på at egeg kjørte inn i rundkjøringen uten å kunne komme ut.

 

Finnes det noen bestemmelser som er til hinder for å holde rattet med en hånd?

 

(Henger meg forøvrig på din PS, krikkert).

 

Ole

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke loven for hånd, så jeg kan ikke sitere, men mener bestemt at det var bilen bak meg som ikke overholdt reglene v/å kjøre forbi meg i forbindelse med et viekryss, samt at han ikke hadde god nok klaring til motgående kjøretøy. Skal ikke forbikjøring skje på en måte som ikke er til hinder for, eller forstyrrer, bilen du kjører forbi eller motgående??? Det er vel vanlig å komme opp i fart igjen etter nedbremsing foran kryss???

I situasjonen med kostebilen forstyrret jeg verken kostebilen eller andre biler som evt skulle komme fra venstre. Dessuten måtte et evt kjøretøy fra venstre uansett ha ventet på kostebilen, da den opptok det ytterste feltet i rundkjøringen. Farten min var lav (under 10km/t).

Mulig det er strykgrunnlag dersom jeg ikke hadde oppdaget forbikjørende og gasset mens den lå på siden av meg - men som sagt, synes jeg sensor brøt inn veldig tidlig...

Ikke noe å gjøre noe med nå.. Får håpe det går bedre neste gang;-)

Lenke til kommentar
Nå har jeg ikke loven for hånd, så jeg kan ikke sitere, men mener bestemt at det var bilen bak meg som ikke overholdt reglene v/å kjøre forbi meg i forbindelse med et viekryss, samt at han ikke hadde god nok klaring til motgående kjøretøy. Skal ikke forbikjøring skje på en måte som ikke er til hinder for, eller forstyrrer, bilen du kjører forbi eller motgående??? Det er vel vanlig å komme opp i fart igjen etter nedbremsing foran kryss???

Alt du sier er etter min forståelse riktig, MEN trafikkrelglene §12.4 sier "Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten.. Din handling gjør at den som kjører forbi i enda større grad setter seg selv, motgående trafikk og deg i en farlig situasjon

 

Rundkjøringen synes jeg er vanskelig å mene noe mer om uten å ha sett situasjonen.

 

Ikke noe å gjøre noe med nå.. Får håpe det går bedre neste gang;-)

 

LYKKE TIL! :thumbup:

 

Ole

Lenke til kommentar
Nå har jeg ikke loven for hånd, så jeg kan ikke sitere, men mener bestemt at det var bilen bak meg som ikke overholdt reglene v/å kjøre forbi meg i forbindelse med et viekryss, samt at han ikke hadde god nok klaring til motgående kjøretøy. Skal ikke forbikjøring skje på en måte som ikke er til hinder for, eller forstyrrer, bilen du kjører forbi eller motgående??? Det er vel vanlig å komme opp i fart igjen etter nedbremsing foran kryss???

At han ikke overholdt reglene betyr ikke automatisk at du gjorde det.

Lenke til kommentar
Jeg kjørte i 80 i 60 sona, fikk motorstopp på planovergang[togskinner], bilen hompa hver gang jeg gira[var nervøs] og jeg fikk lappen :)

Var utrolig heldig den dagen.

 

Nå har jeg desverre mistet lappen i 6 måneder pga fartsoverstigelser :(

 

Du var ikkje heldig, sensor gjorde ikkje jobben sin. Sensor burde forøvrig fått sparken for å la deg stå, spesielt mtp. at du no har mista lappen for nettopp fartsforseelser.

Endret av HValder
Lenke til kommentar
Den lova der er til for å minske risikoen for kolisjonar, sei seg sjølv at du skal gjere ditt for å forhindre trafikkulykker.

 

Jeg var i ferd med å tilpasse farten - men fikk ikke sjanse før sensor (angivelig) tråkket på bremsen. Merket som sagt ikke at han bremset.

 

Kan ikkje sei eg forstår heilt situasjonen med kostebilen.

 

Jeg kommer inn i en rundkjøring med 3 utkjørsler. Det kommer en kostebil fra utkjørselen til venstre for meg. Jeg venter til den har passert, da jeg har vikeplikt for ham, og kjører så inn i rundkjøringen. Kostebilen kjører mot den siste utkjørselen (i utgangspunktet til høyre) for så å passere denne og fortsette i det ytterste feltet i rundkjøringen. Han koster med andre ord runkjøringens ytterste felt. Det jeg mener er at enhver bil som blir hindret av meg (og kostebilen) er på vei ut samme utkjørsel som meg. (De som kommer fra samme retning som meg skal legge seg i innerste felt hvis de skal til venstre). Alle som skal ligge i dette feltet blir altså hindret av kostebilen og meg. Ingeting annet å gjøre enn å vente. Det kom forøvrig ingen biler bak meg så det var bare meg og kostebilen. Ikke noe spes farlig situasjon spør du meg...

Endret av egeg
Lenke til kommentar
Jeg kommer inn i en rundkjøring med 3 utkjørsler. Det kommer en kostebil fra utkjørselen til venstre for meg. Jeg venter til den har passert, da jeg har vikeplikt for ham, og kjører så inn i rundkjøringen. Kostebilen kjører mot den siste utkjørselen (i utgangspunktet til høyre) for så å passere denne og fortsette i det ytterste feltet i rundkjøringen. Han koster med andre ord runkjøringens ytterste felt. Det jeg mener er at enhver bil som blir hindret av meg (og kostebilen) er på vei ut samme utkjørsel som meg. (De som kommer fra samme retning som meg skal legge seg i innerste felt hvis de skal til venstre). Alle som skal ligge i dette feltet blir altså hindret av kostebilen og meg. Ingeting annet å gjøre enn å vente. Det kom forøvrig ingen biler bak meg så det var bare meg og kostebilen. Ikke noe spes farlig situasjon spør du meg...

Spørsmålet er om sensor fikk inntrykk av at du hindret eller var på vei til å hindre kostebilen. Dersom sensor så mye som rører ved pedaler eller ratt, er det automatisk grunnlag for å stryke deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...