Gå til innhold

Stryk på oppkjøring, uretferdig?


Audiovisuelt

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg hadde oppkjøring i dag, og selv syns jeg det gikk veldig fint. Utenom at jeg lå feil i en rundkjøring hadde jeg ingen andre konkrete feil. Brøt aldri vikepliktek, holdt fartgrensen og listen er lang.

 

Men utenom den bommerten i rundkjøringen var det nemlig farten jeg hadde mot kryssene som var dårlig. Det hendte noen ganger det ble litt brå stopp og litt dårlig håndtering av bremsen. (Det har jo mye med at jeg kjører den bilen svært sjeldent, slik at det blir uvant å bremse siden dens bremser er mye mer følsome). Uansett, selv syns det var rart jeg skulle stryke. Har kjørt bil veldig lenge nå, og har absolutt roen. Men kjøringen i dag var verken behagelig, økonomisk eller miljøvennelig.

 

Føler det var veldig uretferdig at jeg skulle stryke. På avsluttende teori ble vi jo informert om at en sensor vurderer det ut ifra hvor mange feil av hver katogori man har. Dette tok ikke min sensor noe hensyn til. "det er en helthetsvurdering fra min side, jeg sitter ikke her og lager prikker for hver feil". Så nå vet jeg jo ikke engang hvilken grad mine feil var. Men slik som i dag var det aldri en farlig situasjon, jeg hadde alltid kontroll bak meg før jeg bremset ned. Men så det hele gikk veldig mye på rundkjøringer, og mot rundkjøringer. En gang valgte jeg feil gir. Gikk ned til 1, når jeg kunne brukt 2. og det skaper jo så klart litt mindre flyt.

 

Uansett, jeg hører folk som består oppkjøringen til tross for nokså store feil, og de sier "trodde aldri jeg skulle bestå".

 

Noen som har spesielle erfaringer med biltilsynet?

 

Sensor jeg fikk i dag var veldig hard. Og når kjørelærerene selv at det er stor forskjell blant sensorene og hvor strenge de er- ja da er det noe gale!

 

Og en siste ting; Har man lov å ha en tredje person med i bilen under oppkjøring?

 

Kjekt om folk tar seg tid til mitt frustrerende problem! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
... Men utenom den bommerten i rundkjøringen var det nemlig farten jeg hadde mot kryssene som var dårlig. Det hendte noen ganger det ble litt brå stopp og litt dårlig håndtering av bremsen.

 

Du viser stor selvinnsikt i det du skriver, og har tydeligvis selv funnet en rekke forbedringspotensial. Veldig bra!

 

Jeg kjenner ikke kravene til å bestå en oppkjøring, men som potensiell medtrafikant vil jeg si at medbilister med for stor fart inn mot kryss er ytterst frustrerende for andre kjørende å forholde seg til. Man vet ikke om de kommer til å overholde vikeplikten og trefikkflyten ødelegges. I "Oles virtuelle trafikkskole" (meg altså) er tydelighet i trafikken veldig viktig.

 

 

Lykke til i neste oppkjøring!

 

Ole

Lenke til kommentar

Du har vel igrunn gitt deg selv dommen:

Men kjøringen i dag var verken behagelig, økonomisk eller miljøvennelig.

Det er for så vidt god nok grunn for meg til å stryke. Når du i tillegg ligger feil i rundkjøringer og har for stor fart inn mot kryss, blir det fort sånn at i dag ikke var dagen...

 

Lykke til neste gang!

Lenke til kommentar
Og en siste ting; Har man lov å ha en tredje person med i bilen under oppkjøring?

 

Man kan ha med seg kjørelærer, hvis sensor godkjenner det (førerkortforskriften § 29-6 åttende ledd).

 

Høres veldig strengt ut. Dessuten burde vel sensor følge prikksystemet slik som alle andre gjør. Ville nok sendt en klage ang. dette punktet.

Sensors konkrete vurdering av dine kjøreegenskaper kan ikke påklages (førerkortforskriften § 31-6). Sensor har heller ingen plikt til å bruke noe prikksystem. Snarere tvert imot: Vurderingen skal være helhetlig -- mange små feil er like strykverdig som én eller to store (førerkortforskriften § 29-6 tredje ledd).

 

Ellers er jeg enig med tor_erik... Kjøring som hverken er behagelig, økonomisk, eller miljøvennlig er ikke up to scratch.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

er ikke uretferdig at du stryker. stryker man betyr det bare at man ikke kan de ferdighetene og trafikkreglene man må kunne for å kunne føre et motorkjøretøy i traffiken.

 

er glad det finnes slike sensorer som stryker folk for en liten feil. føler meg ikke trygg i trafikken hviss hviss det er andre som ikke kan trafikkreglene.

Lenke til kommentar
er ikke uretferdig at du stryker. stryker man betyr det bare at man ikke kan de ferdighetene og trafikkreglene man må kunne for å kunne føre et motorkjøretøy i traffiken.

 

er glad det finnes slike sensorer som stryker folk for en liten feil. føler meg ikke trygg i trafikken hviss hviss det er andre som ikke kan trafikkreglene.

 

 

veldig enig for å være ærlig, men det jeg irriterer meg over er blant annet hvor mange andre som består til tross for større feil. der sensor har vært "snill". og som jeg sier, det er vanvittig forskjell på sensorer og hvor strenge de er, uretferdig! en annen fra min kjøreskole bestod, og jeg har selv sett hvordan hun kjører og må si jeg kjører langt bedre enn henne (kanskje litt med at jeg har kjørt i et år mens hun har i 2 mnd), men hun bestod iallefall. systemet blir vel aldri helt likt og rettferdig.

Lenke til kommentar

Tror jeg hadde en "snill" sensor, kjørte litt for fort da det var glatt (mente han, jeg var ikke enig), jeg bomma litt på et teoretisk spørsmål, men ellers kjørte jeg bra. Der var det helhetsvurdering som redda meg.

 

Du sier: "Men kjøringen i dag var verken behagelig, økonomisk eller miljøvennlig".

 

Da sier det seg selv at det var en hakkete opplevelse for sensor.

 

Skjønner ikke hva du klager på egentlig ? Hvis du virkelig synes du ble urettferdig behandlet, kan du jo klage og kreve ny oppkjøring uten å betale ? Biltilsynet er ganske firkanta, så du må nok gå til søksmål skal du komme noen vei. Men da må du ha en god sak.

 

Moralen jeg har sett; Prøv å stå så fort det er mulig, og ALDRI gi slipp på sertifikatet. Staten bruker kjøreopplæring og trafikk som en inntektskilde!

Lenke til kommentar

klager i grunn ikke så veldig mye, men hakkete kjøring. joda. var bare det at jeg hadde et par stopp frem mot kryss som ikke var så bra. men det har veldig mye med at jeg ikke har kjørt den bilen på en måneds tid. med hjemmebilen går det veldig mykt og fint. i tillegg har jeg kjørt så pass mye, slik at jeg begynner ikke nedbremsingen 10 sek før et kryss slik som sikkert mange gjør i startne. har begynt å kjøre litt slik "mange" kjører i trafikken. slurver litt, ligger litt over fartgrensen. opp med en hånd de som ligger i 80km/t på motorvei.. jeje, skal fikse det neste gang! og ja, at jeg stryker jeg jo penger for staten, pluss kjøreskolen min, som pusher på at jeg skal ha flere timer nå. alle happy..:/

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei, jeg strøk i dag... :( på en sikkerlig BLEMME... kjørte inn i et kryss, i motsatt felt.. hvordan klarte jeg det(?).. mye pga jeg fikk en mega lav sol midt i tryne, så jeg så ikke at det var 2 felt en for motsatt trafikk og en der jeg skulle ha kjørt inn i... Hun hadde 2 andre fille feil utenom, som ikke telte så mye. det var at jeg ikke så ofte girte.. det hadde hvert mer Økonmisk.. og at jeg Inni mellom ikke tok noen luker.. ellers var det prikkfritt. Det føles så bittert og prestere en barnefeil jeg aldri har gjort noen gang i trafikken på oppkjøringa.. Og hun sa til meg.. "Jeg er ganske sikker på at du klarer det om 4 uker" så jeg fikk i hvertfall litt trøst av sensor etterpå!

 

 

Til dere andre: VELDIG viktig med fartsavpassning, ved rundkjøringer, og områder der det er veldig mye folk som beveger seg rundt fotgjengerfelt osv., så da er det bare å slakke ned, (selv om fartgrense skilt skulle tilsi noe annet).. Inn og ut av rundkjøringer skal du bare trille (og når jeg sier trille, så mener jeg veldig veldig rolig fart) dem styrker deg glatt hvis du har for høy fart inn og ut av rundkjøringer. og det er veldig lett at du må da bremse opp for et eventuelt fotgjenger felt ut av rundkjøringer.

Lenke til kommentar
Hei, jeg strøk i dag... :( på en sikkerlig BLEMME... kjørte inn i et kryss, i motsatt felt.. hvordan klarte jeg det(?).. mye pga jeg fikk en mega lav sol midt i tryne, så jeg så ikke at det var 2 felt en for motsatt trafikk og en der jeg skulle ha kjørt inn i... Hun hadde 2 andre fille feil utenom, som ikke telte så mye. det var at jeg ikke så ofte girte.. det hadde hvert mer Økonmisk.. og at jeg Inni mellom ikke tok noen luker.. ellers var det prikkfritt. Det føles så bittert og prestere en barnefeil jeg aldri har gjort noen gang i trafikken på oppkjøringa.. Og hun sa til meg.. "Jeg er ganske sikker på at du klarer det om 4 uker" så jeg fikk i hvertfall litt trøst av sensor etterpå!

 

 

Til dere andre: VELDIG viktig med fartsavpassning, ved rundkjøringer, og områder der det er veldig mye folk som beveger seg rundt fotgjengerfelt osv., så da er det bare å slakke ned, (selv om fartgrense skilt skulle tilsi noe annet).. Inn og ut av rundkjøringer skal du bare trille (og når jeg sier trille, så mener jeg veldig veldig rolig fart) dem styrker deg glatt hvis du har for høy fart inn og ut av rundkjøringer. og det er veldig lett at du må da bremse opp for et eventuelt fotgjenger felt ut av rundkjøringer.

 

Alle kan gjøre blemmer, men ikke alle lærer av dem.

Det virker som du har lært mye idag, så man kan ikke gjøre annet enn å ønske lykke til neste gang, det går nok høyst sannsynlig bedre da! ;)

Lenke til kommentar
Og en siste ting; Har man lov å ha en tredje person med i bilen under oppkjøring?

 

Sjølv kjøyrte eg opp med to ungdomskuleelvear som hadde arbeidsveke hos biltilsynet i baksetet.

Om det teknisk sett er lov er eg litt usikker på men eg antar at det er det sidan det teknisk sett er sensor som er sjåfør av bilen.

Lenke til kommentar
Hei, jeg strøk i dag... :( på en sikkerlig BLEMME... kjørte inn i et kryss, i motsatt felt.. hvordan klarte jeg det(?).. mye pga jeg fikk en mega lav sol midt i tryne, så jeg så ikke at det var 2 felt en for motsatt trafikk og en der jeg skulle ha kjørt inn i... Hun hadde 2 andre fille feil utenom, som ikke telte så mye. det var at jeg ikke så ofte girte.. det hadde hvert mer Økonmisk.. og at jeg Inni mellom ikke tok noen luker.. ellers var det prikkfritt. Det føles så bittert og prestere en barnefeil jeg aldri har gjort noen gang i trafikken på oppkjøringa.. Og hun sa til meg.. "Jeg er ganske sikker på at du klarer det om 4 uker" så jeg fikk i hvertfall litt trøst av sensor etterpå!

 

 

Til dere andre: VELDIG viktig med fartsavpassning, ved rundkjøringer, og områder der det er veldig mye folk som beveger seg rundt fotgjengerfelt osv., så da er det bare å slakke ned, (selv om fartgrense skilt skulle tilsi noe annet).. Inn og ut av rundkjøringer skal du bare trille (og når jeg sier trille, så mener jeg veldig veldig rolig fart) dem styrker deg glatt hvis du har for høy fart inn og ut av rundkjøringer. og det er veldig lett at du må da bremse opp for et eventuelt fotgjenger felt ut av rundkjøringer.

 

Alle kan gjøre blemmer, men ikke alle lærer av dem.

Det virker som du har lært mye idag, så man kan ikke gjøre annet enn å ønske lykke til neste gang, det går nok høyst sannsynlig bedre da! ;)

 

Ja, Ble helt klart en erfaring rikere.. veldig glad for at jeg valgte å kjøre ferdig hele ruta, (fikk tilbud om å snu å kjøre tilbake) selv om jeg synes det var kjipt at dette skjedde i 3 sving (ca 2-3 min kjøring).. Jeg har satt meg opp på ny oppkjøring i slutten av november, så da er det bare å fortsette å trene på riktig kjøring. Takk for det, jeg har god tro selv at det vil gå bedre om 4 uker! ;)

Lenke til kommentar
Og en siste ting; Har man lov å ha en tredje person med i bilen under oppkjøring?

 

Sjølv kjøyrte eg opp med to ungdomskuleelvear som hadde arbeidsveke hos biltilsynet i baksetet.

Om det teknisk sett er lov er eg litt usikker på men eg antar at det er det sidan det teknisk sett er sensor som er sjåfør av bilen.

Sensor er ikke den som regnes som sjåfør av bilen under førerprøven. Det er kandidaten som regnes som fører av bilen. Dette skiller seg fra privat øvelseskjøring og kjøring ved trafikkskole der ledsager/lærer er den som regnes som fører. Det er likevel fullt lovlig å ha med seg passasjerer under oppkjøring. Det skal imidlertid nevnes at det forventes av sensor at han/hun griper inn for å forhindre farlige situasjoner.

Lenke til kommentar

Du har vel ikke nok tekniske ferdigheter da, selv om det ikke oppstod noen farlige situasjoner der og da så kan det jo fort skje om du har stor fart inn i kryss, bråbremser, bomgirer osv. Nå vet jeg ikke hvor ille det egentlig var, men skjønner at sensor kan stryke hvis de tekniske ferdighetene ikke er på plass. Riktignok litt strengt, men man bør kunne manøvrere en bil ordentlig før man får lappen.

Lenke til kommentar
Har kjørt bil veldig lenge nå, og har absolutt roen.
(kanskje litt med at jeg har kjørt i et år [...])

Jeg aner en liten selvmotsigelse.

Å ha kjørt bil i ett år er ikke veldig lenge.

 

Videre skjønner du tydeligvis selv at du har gjort feil, og du vet hva som er galt.

God selvinnsikt er viktig, og sensor kommer til å spørre deg om hvordan kjøringen gikk på slutten av oppkjøringen.

Du har jo også lært, forhåpentligvis, at du må komme roligere inn i rundkjøringer og kryss, så husk det neste gang. Ta det rolig, pass på giring og vis at du har kontroll - husk blindsoner, og markér godt at du kikker på fotgjengerfelt når du skal ut av rundkjøringer, kryss eller holder på med bykjøring.

Hvis du ser at det ikke er noen personer som er på vei over gangfeltet, eller er i nærheten, ser ikke jeg problemet med å ha litt fart ut. Selvfølgelig, du drar jo ikke ordentlig på, men en 30 km/t er helt akseptabelt dersom forholdene og veien tillater det.

Lenke til kommentar

Selv strøk jeg utelukkende grunnet det som angivelig var passiv kjøring inn mot rundkjøringer. Ingen klare feil.

 

På andre oppkjøring gjorde jeg nok lite anderledes. Halveis uti det kommenterte sensor at han merket på meg at jeg hadde kjørt mye bil, og resten av turen brukte vi til å diskutere rikspolitikk knyttet til miljøfartsgrenser.

 

Sensorer er like forskjellige som folk flest.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hadde oppkjøring i dag. 1.forsøk. Strøk.

Følte jeg hadde roen. God kontroll og fartstilpassing i rundkjøring, kryss og gangfelt. Ingen prblemer på motorvei. Hadde muligens noe lav fart på vikepliktsvei, men dette pga jeg hadde fått pes på dette under oppkjøringstest (kjørte for fort i kryss med høyreregel). Holdt derfor ca 45km i 50 sone og slakket godt ned foran kryss, spes uoversiktlige kryss. Satt med andre ord bare å ventet på å få høre "gratulerer du har fått lappen" når vi var ferdige med turen.

Det jeg strøk på var en situasjon der jeg hadde senket farten forbi et kryss med høyreregel og var på vei opp i fart (50sone). Bilen bak med var av sportsklasse og hadde bestemt seg for å suse forbi meg - selv om det kom motgående kjøretøy i motgående felt ca 70m ifra oss. Sensor mente at jeg ikke slakket farten nok og at han måtte bryte inn. Poenget mitt er; for det første merket jeg ikke at sensor bremset (kan ikke ha bremset mye) og for det andre må han ha gjort det i det bilen kjørte ut for å kjøre forbi (for da slapp jeg gassen og hadde kontroll over situasjonen) med andre ord han greip inn litt vel tidlig.

Er ikke dette en potensiell farlig situasjon skapt av bilen som kjørte forbi, og ikke av meg??????????

En annen ting var at jeg kjørte inn i rundkjøringen (skule til høye) og måtte vente ca 3 sekunder på at en kostebil (!!) skulle komme seg vekk fra min utkjørsel. Sensor mente at her burde jeg vente med å kjøre inn i rundkjøringen til kostebilen hadde kostet seg ferdig i min kjørebane. Personlig har jeg aldri sett at kjøretøy vente med å kjøre inn i rundkjøring pga en kostebil. Er dette mot trafikkreglene i det hele tatt????

Ellers var den siste megafeilen at jeg til tider dreide på rattet med kun en hånd. Ikke at jeg hadde dårlig kontroll når jeg dreide på rattet, men kun at jeg faktisk gjorde det.

Ingen andre bemerkninger.

Er ganske forbannet nå.

Velvel. Ny sjanse om en liten evighet.

Lenke til kommentar

Du strøk pga et brudd på trafikkreglene. Spesifikt, § 12 pkt 4:

 

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

 

Spiller ingen rolle hvem som skapte forbikjøringen (dog vil jeg si dette var deg, i og med at du lå 10% under fartsgrensa).

 

Kostebilen er et kjøretøy. Kostebilen er i rundkjøringa. Du har vikeplikt for kjøretøy i rundkjøring.

 

Etter min mening hadde du altså to alvorlige og ett moderat brudd på trafikkreglene.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...