Splinten Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 (endret) hei, sitter her og sliter litt med en oppgave i ingeniørmatematikk 1. Stykket er som følger: f(x) = 5√(x²+9)-9 ................ x Noen som kunne hjelpet til med å derivere uttrykket? Takker for hjelp på forhånd. Mvh Philip Endret 25. september 2009 av Splinten Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 (endret) Her kan du enten bruke regelen for derivasjon av en brøk: eller se på det som og bruke regelen for derivasjon av et produkt: d/dx(u(x)*v(x))=u'v+uv' Uansett kan det være lurt å skrive ned hva som er u og v og dermed u' og v' og så sette inn i formelen. For å finne topp- og bunnpunkter setter du det du får som den deriverte lik null, men det vet du sikkert. Ble litt sloppy i notasjonen etterhvert, men du har sikkert formlene i boka uansett. Ellers er det en egen mattetråd for slike spørsmål Endret 25. september 2009 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Splinten Skrevet 25. september 2009 Forfatter Del Skrevet 25. september 2009 Takker for raskt svar. Tenker å bruke kvotient formelen, altså den første du nevner. Men problemet hoper seg opp når jeg kommer til å skille ut U, u' og v, v'. Ser ikke helt tegningen med den brøken. Mvh philip Lenke til kommentar
Prizefighter Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Er 2 år siden jeg holdt på med det der, men kan det bli noe aka dette: Skal stå der det står spørsmålstegn. Noen får rette på meg om jeg er på bærtur. Lenke til kommentar
Splinten Skrevet 25. september 2009 Forfatter Del Skrevet 25. september 2009 Takk for raske svar, suverent når jeg har deadline i kveld. Ja, det ble ikke noe pent uttrykk, det vanskelige blir vel å kanskje finne topp- og bunnpunkter ut av denne funksjonen? Mvh Philip Lenke til kommentar
HauksA Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 En side alle burde hatt som bokmerke: http://calc101.com/webMathematica/derivatives.jsp ! Den deriverer alle salgs funksjoner, og sier hva den gjør og hvorfor. Geniaaaal! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå