Gå til innhold

Tråden for romfergeoppdraget STS-129


HKS

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Ting begynner nå å nærme seg oppskytning for STS-129!

 

Astronautene har nettopp gjennomført siste del av TCDT. Som nevnt tidligere så er dette en generealprøve på selve oppskytningen, hvor de også simulerer å rømme fra romfergen. Lasten som også skal opp til romstasjonen er allerede plassert i lasterommet til Atlantis.

 

Oppskytningen av Atlantis kommer til å varierer på om ULA (United Launch Alliance) får skutt opp en Atlas V 431 rakett med kommunikasjonssatellitten Intelsat 14. Atlas V har oppskytningsfeltet 14. og 15. november. Hvis Atlas V raketten ikke kommer seg opp den 14. så utsettes STS-129 24 timer. Grunnen til dette er at det normalt tar minst 48 timer å konfigurere om oppskytningsfeltet (kommunikasjon, kamera, etc.) mellom forskjellige raketter.

Lenke til kommentar

Lasten som skal være med romfergen opp til romstasjonen fraktes ut til oppskytningsrampen i en spesiell container. Den monteres i det som kalles for PCR (Payload Changeout Room) som er i RSS (Rotating Service Structure) som er den delen av rampen som roteres rundt romfergen som beskyttelse.

 

Fra PCR åpnes lukene til romfergen sitt lasterom, og lasten monteres inn. PCR er et clean-room, akuratt som lasterommet til romfergen. På bildet under ser dere at containeren heises opp forran PCR:

 

2009-6017-m.jpg

Lenke til kommentar

Oppdatering:

 

Oppskytningen av Intelsat 14 på en Atlas V rakett ble tidlig i idag utsatt. Det var problemer med utstyr ute på oppskytningsrampen. Tidligste forsøk igjen for Atlas V raketten er onsdag. Det vil altså si at nå blir oppskytningsfeltet gitt til NASA, og Atlantis får sitt første forsøk på mandag! Delta IV raketten som skulle tatt over feltet på torsdag 19. er også utsatt grunnet at batteriene på satellitten må lades.

 

Værvarslet på mandag for Atlantis sier så langt at det er 90% sjanse for at det er bra nok for oppskytning!

Lenke til kommentar

Oppdatering:

 

Nedtellingen til Atlantis sitt første oppskytningsforsøk på mandag går så lant uten problemer. Romfergen sitt PDRS (Power Distribution and Reaction System) er nå fylt opp med flytende hydrogen og oksygen. PDRS systemet består blandt annet av tre brenselceller som produserer elektrisitet mens romfergen er i verdenesrommet.

 

Setter inn en oversikt over hva som skal skje i nedtellingen i dag. Alle tider er i østkyst-tid (EST), så dere må trekke fra 6 timer:

 

Launch-1 Day (Sunday, Nov. 15)

 

Resume countdown (1 a.m.)

 

Begin filling pad sound suppression system water tank (1 a.m.)

Pad sound suppression system water tank filling complete (2:30 a.m.)

Main engine avionics, pneumatics and controller checkout completed (3 a.m.)

 

Enter built-in 13 hours, 3 minute hold at T-11 hours (9 a.m.)

 

Activate the orbiter's communications systems

Rotating Service Structure begins move away from Atlantis to the park position (5:30 p.m.)

Perform ascent switch list

Fuel cell flow-through purge complete

 

Resume countdown at T-11 hours (10:03 p.m.)

 

Activate the orbiter's fuel cells (11:10 p.m.)

Clear the blast danger area of all nonessential personnel

Lenke til kommentar

Været er fremdeles meldt til å være 90% sjanse for at det blir oppskytning imorgen! Ellers er det lite nytt å melde fra L-1 MMT (Mission Management Team) møtet som var idag. Ingen problemer så langt med Atlantis, alle systemer oppfører seg som de skal.

 

Kan også ta med et bilde fra fredag:

 

2009-6281-m.jpg

På fredag ble lasterommet til Atlantis lukket forhåpentligvis for siste gang før STS-129-oppdraget. Med i lasterommet til Atlantis er ELC-1 og ELC-2 som er to plattformer fulle av reservedeler til romstasjonen.

Lenke til kommentar

I løpet av kvelden så har RSS (Rotating Service Structure) blitt rotert bort fra Atlantis. Dette gjøres i forberedelse av tankingen som begynner imorgen. Så langt er alt i rute.

 

Slenger inn en video fra Youtube som viser dette i litt rask film. Det er tross alt en fin solnedgang. På slutten av filmen kan man også se at xeon-lysene som lyser opp romfergen tennes:

 

Lenke til kommentar

NASA sitt MMT gav tidligere idag GO til å begynne å fylle Atlantis sin eksterne tank med over 2 millioner liter medflytende drivstoff!

 

Været har desverre blitt degradert til 70% sjanse for oppskytning, men det må fremdeles regnes som bra!

Lenke til kommentar

Den eksterne tanken er nå fylt opp med flytende oksygen (LOX) og flytende hydrogen (LH2)

 

Fra nå av og nesten rem til oppskytningen er de i det som kalles stable replenish, det vil si at de hele tiden tilfører en liten mengde med drivstoff. Grunnen til dette er at som dere sikkert vet så er flytende hydrogen og oksygen vekdig kaldt, og den varme temperaturen i luften får det til å hele tiden koke av litt.

 

Final inspection team som skal sjekke romfergen for uønsket is of frost er nå på vei ut til rampen!

 

Alt bra så langt! Ingen tegn til lekasje eller sensorproblemer!

Lenke til kommentar

Dagens aktiviteter i nedtellingen frem til T-9 minutter, tidene er igjen i EST, så ønsker dere tidssonen norge er i så må dere legge til 6 timer:

 

Launch Day (Monday, Nov. 16)

 

Switch Atlantis’ purge air to gaseous nitrogen (12:03 a.m.)

 

Enter 2-hour built-in hold at the T-6 hour mark (3:03 a.m.)

 

Launch team verifies no violations of launch commit criteria prior to cryogenic loading of the external tank

Clear pad of all personnel

 

Resume countdown (5:03 a.m.)

 

Chill down propellant transfer lines (5:03 a.m.)

Begin loading the external fuel tank with about 500,000 gallons of cryogenic propellants (about 5:13 a.m.)

 

Enter 2-hour, 30-minute built-in hold at T-3 hours (8:03 a.m.)

 

Complete filling the external tank with its flight load of liquid hydrogen and liquid oxygen propellants (about 8:03 a.m.)

Final Inspection Team proceeds to launch pad

Perform inertial measurement unit preflight calibration

Align Merritt Island Launch Area tracking antennas

 

Resume countdown at T-3 hours (10:33 a.m.)

 

Perform open loop test with Eastern Range

Crew departs Operations and Checkout Building for the pad (10:38 a.m.)

Complete closeout preparations in the White Room

Check cockpit switch configurations

Begin Eastern Range final network open loop command checks

Flight crew begins entry into the orbiter (11:08 a.m.)

Astronauts perform air-to-ground voice checks with Launch and Mission Control

Begin to close Atlantis’ crew hatch (12:13 p.m.)

Perform hatch seal and cabin leak checks

Complete White Room closeout

Closeout crew moves to fallback area

Primary ascent guidance data is transferred to the backup flight system

 

Enter 10-minute hold at T-20 minutes (1:13 p.m.)

 

NASA test director conducts final launch team briefings

 

Resume countdown at T-20 minutes (1:23 p.m.)

 

Transition the orbiter's onboard computers to launch configuration

Start fuel cell thermal conditioning

Close orbiter cabin vent valves

Transition backup flight system to launch configuration

 

Enter estimated 45-minute hold at T-9 minutes (1:34 p.m.)

 

Launch director, Mission Management Team and NASA test director conduct final polls for "go/no go" to launch

Lenke til kommentar
Morsom lesing! Har lett på nasa sine sider men finner ikke et webcamera som viser det, eller kommer det opp på nasa sine sider om ikke så alt for lenge?

De sender live på NASA TV. Sjekk første post for lenker og mer informasjon...

Lenke til kommentar

Fra nå av og nesten rem til oppskytningen er de i det som kalles stable replenish, det vil si at de hele tiden tilfører en liten mengde med drivstoff. Grunnen til dette er at som dere sikkert vet så er flytende hydrogen og oksygen vekdig kaldt, og den varme temperaturen i luften får det til å hele tiden koke av litt.

Har du peiling på hvor mye som fordamper vekk, for eksempel liter per time? Og hva gjør de med det som fordamper? Lar de det gå ut i atmosfæren? Oksygenet er jo greit, men hydrogenet er jo svært eksplosivt, spesielt blandet med luft. Jeg ville tippet at de resirkulerer det og kjøler det ned igjen, så det kondenserer og kjører det inn i tanken igjen, eller er dette feil?

Lenke til kommentar
Har du peiling på hvor mye som fordamper vekk, for eksempel liter per time? Og hva gjør de med det som fordamper? Lar de det gå ut i atmosfæren? Oksygenet er jo greit, men hydrogenet er jo svært eksplosivt, spesielt blandet med luft. Jeg ville tippet at de resirkulerer det og kjøler det ned igjen, så det kondenserer og kjører det inn i tanken igjen, eller er dette feil?

Har ikke tall på hvor mye som fordamper. Oksygen bare slippes rett ut, det kan du faktisk se ut i fra det som kalles GOX vent hood på toppen av den eksterne tanken. Hydrogen fraktes bort fra romfergen (ca. 100 meter) og brennes av kontrollert i en "flare stack".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...