HKS Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 (endret) STS-128 er nettopp ferdig, og Discovery har kommet seg trygt tilbake til Kennedy Space Center hvor forberedelsene til STS-129 allerede er godt på vei. STS-129 skal flys av romfergen Atlantis. Etter NASA sitt nåværende manifest så er dette det nest siste planlagte oppdraget for Atlantis før hun settes på bakken for godt. Det blir tur nummer 31 for Atlantis opp i verdensrommet. STS-129 er det femte og siste planlagte romfergeoppdraget i 2009. Link til foregående romfergeoppdrag: Tråden for romfergeoppdraget STS-115 Tråden for romfergeoppdraget STS-116 Tråden for romfergeoppdraget STS-117 Tråden for romfergeoppdraget STS-118 Tråden for romfergeoppdraget STS-120 Tråden for romfergeoppdraget STS-122 Tråden for romfergeoppdraget STS-123 Tråden for romfergeoppdraget STS-124 Tråden for romfergeoppdraget STS-126 Tråden for romfergeoppdraget STS-119 Tråden for romfergeoppdraget STS-125 Tråden for romfergeoppdraget STS-127 Tråden for romfergeoppdraget STS-128 STS-129 flys som sagt av romfergen Atlantis. Forrige oppdrag for Atlantis var STS-125 i mai 2009. Som dere kanskje husker så var STS-125 et oppdrag for å vedlikeholde Hubble-teleskopet, og det var derfor ekstra arbeid med å konfigurere om Atlantis til ISS oppdrag igjen. Hubble-oppdraget inkluderte som sagt ikke dokkingadapteren til romstasjonen. STS-129 skal frakte opp to store logistikk plattformer, som kalles Express Logistics Carrier. I og med at romfergene snart skal pensjoneres så er det om og gjøre for NASA og så opp så mye utstyr som mulig til romstasjonen. STS-129 har med 2 stk. Express Logistics Carriers (ELC1 og ELC2). Totalt skal 4 stk. ELC sendes opp til romstasjonen. en på STS-134 og en på STS-133. Planlagt oppskytning: 16. november 2009 - 14:28 (EST) / 20:28 (CET) Romferge: Atlantis (OV-104) Oppskytningsvindu: 10 minutter Oppskytningsrampe: Kenedy Space Center 39A Varighet av oppdraget: 11 dager Planlagt landing: Kennedy Space Center Hovedlast: 31. ISS oppdrag (ULF3), EXPRESS Logistics Carrier 1 (ELC1), EXPRESS Logistics Carrier 2 (ELC2) På disse ELC-plattformene er det som sagt montert diverse reservedeler til romstasjonen. Her er det da snakk om to nye pumper til kjølesystemet på romstasjonen, to nye gyroskoper som brukes til å kontrollere romstasjonen sin posisjon i verdensrommet, to fulle nitrogen tanker som brukes til trykk i romstasjonen sitt kjølesystem, en ny ammoniakk-tank lik den som ble byttet på STS-128, reservedeler til romstasjonen sin robotarm, og en ny høytrykk oksygen tank som brukes til å sette trykk i luftslusen etter at en EVA er ferdig. Alle disse delene er deler som er for store til å bli sendt opp med andre eksisterende forsyningsskip til romstasjonen. Det er planlagt tre EVA'er på dette oppdraget. Disse EVA'ene er i forbindelse med monteringen av de to logistikk-plattformene til romstasjonen. Her er et en illustrasjon av hvordan romstasjonen skal se ut under STS-129: Oversikt over Atlantis sitt lasterom: - Kommer senere Her er astronautene som skal være med på STS-129: Kaptein: Charles O. Hobaugh Pilot: Barry E. Wilmore Oppdrag spesialist 1: Leland D. Melvin Oppdrag spesialist 2: Randolph Bresnik Oppdrag spesialist 3: Michael Foreman Oppdrag spesialist 4: Robert Satcher ISS astronaut rotasjon: Nicole P. Stott (ned) Fra ISS skal Nicole P. Stott. Kopra som var med Discovery opp på STS-128 ned. Scott var siste ISS besetningsmedlem som sendes opp med romfergen. Fra og med nå kommer alle ISS besetningsmedlemmer til å sendes opp med russiske Soyuz-kapsler sendt opp fra Baikonur i Kasakhstan. Her er STS-129 sitt ofisielle emblem: Som vanlig er det selvsagt bare å fyre løs med spørsmål. Vi er flere som henger rundt her som gjerne svarer! For mer informasjon, og konstante oppdateringer på STS-129, NASA, ISS og mer anbefaler jeg: NASASpaceflight.com Astronaut og ISS besetningsmedlem Nicole Stott bruker Twitter, og hun kommer også til å Twittre fra verdensrommet. Følg henne her: http://twitter.com/Astro_Nicole Jeg kommer som vanlig til å oppdatere denne tråden frem til oppskytningen, og etter oppskytningen kommer jeg til å ha minst en post per dag, med en kort oppsummering på hva som skjer, link til en mer detaljert artikkel fra NASASpaceflight.com, og selvsagt bilder når de blir tilgjengelige! Etter at Atlantis er tilbake på Kennedy Space Center fortsetter vi med STS-130 i en ny tråd! Ofte spurte spørsmål (FAQ) om romfergeoppdrag Q: Kan jeg se oppskytningen live? A: Ja, NASA TV sender live. NASA TV er tilgjengelig både for Windows Media Player, QuickTime og RealPlayer. Mer informasjon om NASA TV kan dere finne på denne siden siden: NASA - NASA TV Landing Page For brukere av Windows Vista og Windows 7 finnes også NASA TV som en Gadget: Windows Live Gallery - Sidebar Gadgets Q: Live strømmen til NASA TV er kun 150 kbps, finnes den i bedre kvalitet? A: Ja, Yahoo Broadcast sender Windows Media i flere kvaliteter, her er linker til tre forskjellige bit-rater. 1200 kbps aktiveres kun noen uker før selve romfergeoppdraget: NASA TV - 300kbps - Windows Media Player NASA TV - 500kbps - Windows Media Player NASA TV - 1200kbps - Windows Media Player Q: Hvor finner jeg NASA TV sitt program? A: Det finner dere på denne linken: Space Shuttle Mission Schedule Tidssonen våres står dessverre ikke i programmet, men det enkleste er å ta EST (Eastcoast Standard Time) og legge til 6 timer. Q: Jobber du i NASA? Hvor får du denne informasjonen fra?? A: Nei, det gjør jeg ikke. All informasjon er kommer fra nasa.gov eller nasaspaceflight.com og er tilgjenglig for alle som måtte ønske det. Edit 1: Versjon 1.0 av førstepost. Edit 2: Ny oppskytningsdato etter konflikt med Atlas V Edit 3: Endelig tidspunkt for STS-129 etter FRR Endret 29. oktober 2009 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
HKS Skrevet 25. september 2009 Forfatter Del Skrevet 25. september 2009 Etter landingen på Edwards Air Force base i California ble Atlantis flydd tilbake til Florida med ett av NASA sine SCA (Shuttle Carrier Aircraft) siden det har Atlantis blitt klargjort for STS-129 i OPF-1 (Orbiter Processing Facility 1) Her jobber teknikere med å bytte ut ett av RCC (Reinforced Carbon-Carbon) panelene på Atlantis sine vingetupper. Dette er det området på romfergen som får mest varme under re-entry, med temperaturer på over 3500 grader. Her jobbes det med å installere dokking-adapteren som romfergene bruker for å dokke til romstasjonen. Atlantis sin dokking-adapter ble fjernet under STS-125 for å spare vekt. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 25. september 2009 Forfatter Del Skrevet 25. september 2009 Prosesseringen av hardware til STS-129 har også gått sin gang under STS-128: Den 4. august kom ET-133 som er den eksterne tanken som skal brukes på dette oppdraget til Kennedy Space Center. De eksterne tankene produseres på Michoud Assembly Facility som ligger utenfor New Orleans, og de sendes til KSC med båt. Etter ankomst til VAB så løftes de eksterne tankene over i det som kalles en integrasjoncelle, hvor diverse tester blir gjort. Her inspiseres en av flere isolasjonsskum-ramper for defekter. Defekter kan føre til at skum-biter løsner under oppskytning, noe som på STS-107 førte til at romfergen Colombia brant opp under re-entry. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 25. september 2009 Forfatter Del Skrevet 25. september 2009 (endret) Oppbyggingen av romfergen sine startraketter tar rundt en måned. Startrakettene består av fire segmenter som monteres på toppen av hverandre. Helt på toppen er det en nesetupp med fallskjermer etc. Startrakettene er gjenbrukbare, og de vedlikeholdes og fylles opp i Utah og fraktes med tog til Kennedy Space Center: 21. september ble den eksterne tanken montert til startrakettene. Hver startrakett er festet til den eksterne tanken med to steder, med eksplosive bolter, som separeres når startrakettene har brent ut. Endret 25. september 2009 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Hva er det som gjør at den store oransje tangen ikke er gjenbrukbar? Jeg ser egentlig ingen grunner til at det skulle vært mulig å bruke denne igjen. Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Hva er det som gjør at den store oransje tangen ikke er gjenbrukbar? [...] Samme som alle andre svindyre ting som ikke gjenbrukes: kostadene for reparasjoner, reklassifisering og testing vil bli så høye at det ikke er nok å spare i forhold til å "bare" bygge en ny. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349 Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Alltid spennende og følge med på trådene dine [GDI]Raptor! Legges til i mine innlegg. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 28. september 2009 Forfatter Del Skrevet 28. september 2009 Hva er det som gjør at den store oransje tangen ikke er gjenbrukbar? Jeg ser egentlig ingen grunner til at det skulle vært mulig å bruke denne igjen. Hva er det som gjør at den store oransje tangen ikke er gjenbrukbar? [...] Samme som alle andre svindyre ting som ikke gjenbrukes: kostadene for reparasjoner, reklassifisering og testing vil bli så høye at det ikke er nok å spare i forhold til å "bare" bygge en ny. Har nok ikke noe med kostnadene på reparasjon... Den eksterne tanken er med romfergen helt opp i verdensrommet, og for ISS oppdrag brenner den opp over Stillehavet. Skulle tanken blitt gjenbrukt måtte den bli dekket av "thermal protection" for å beskytte den for re-entry. Det ville kostet alt for mye i vekt... Lenke til kommentar
Skjelvgråt Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 (endret) Enig! Jeg liker trådene dine. Møtte Rex Walheim idag. Han sa som du sier at den store oransje vistnok ikke blir brukt igjen. Men hvor mange ganger brukes de hvite "tankene" før de "kastes"`? Forresten, dette er sts-122 sitt offisielle emblem am i right? Endret 28. september 2009 av Quakecry Lenke til kommentar
HKS Skrevet 29. september 2009 Forfatter Del Skrevet 29. september 2009 (endret) De hvite "tankene" (regner med at du tenker på startrakettene (SRB)) er det ikke noe spessiel grense på, de inspiseres etter bruk, flere er brukt over 5 ganger. For eksempel STS-120 hadde et segment som var brukt på STS-1 på begynnelsen av 80-tallet. Det var for litt siden en statisk test av en 5-segment SRB som er ment brukt på NASA sin nye Ares I rakett. Her er en oversikt over hvilke romfergeoppdrag og tester de forskjellige komponentene er brukt: http://www.collectspace.com/ubb/Forum39/HT...ml#case_history Edit: Ja, det er STS-122 sitt offisielle emblem... Oppdraget som tok med det Europeiske Columbus laboratoriet opp til ISS. Endret 29. september 2009 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
HKS Skrevet 6. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2009 Oppdatering på Atlantis og STS-129: Atlantis har nå gjennomført roll-over fra orbiter processing facility 1 (OPF-1) til VAB (Veichle Assembly Buildning). I løpet av de kommende dagene skal Atlantis løftes opp, roteres til vertikalt og monteres til den eksterne tanken og startrakettene. Romfergene fraktes over på det som kalles OTS (Orbiter Transport System) som er en spesiallaget transporter. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Enda ein ny bra tråd! I mine innlegg igjen. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 12. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2009 Oppdatering fra KSC: Atlantis er montert til tank og startraketter, og de driver å avslutter standard integrasjonstester for å sjekke at alle kabler og koblinger fungerer som de skal. Etter planen skal Atlantis kjøres ut til oppskytningsrampe 39-A på onsdag. Så langt så er alt i rute for en oppskytning av STS-129 den 12. november. Tenkte bare å putte inn et bilde av Atlantis rett etter at fergen er flippet over vertikalt, og skal heises over til ventende tank og booster... Dyr last... "You break, you buy!" Lenke til kommentar
HKS Skrevet 19. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2009 Oppdatering fra Kennedy Space Center: Atlantis har nå blitt kjørt ut til rampe 39A, for siste forberedelser til oppskytningen finner sted. Turen ut til rampe 39A tar omtrent seks timer, og alt gikk rolig for seg for Atlantis. Ellers så har oppskytningen blitt utsatt noen dager til 16. juni. Grunnen til dette er at det er flere raketter som skal sendes opp omtrent samtidig fra Cape Caneveral. Blant annet en Atlas V rakett med en kommersiell kommunikasjonssatellitt (Intelsat 14) og en Delta IV Medium rakett med en militær kommunikasjonssatellitt (WGS-3) Roll-out fra VAB begynte tidlig morgen den 14. oktober. Grunnen til dette er at de trenger så stabilt vær som mulig på vei ut. Atlantis ankommer utskytningsrampe 39A etter roll-out fra VAB Lenke til kommentar
HKS Skrevet 21. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2009 Oppdatering fra Kennedy Space Center: STS-129 astronautene har vært på Kennedy Space Center for TCDT (Terminal Countdown Demonstration Test). Dette er en generalprøve på selve oppskytningen, hvor astronautene går ombord i romfergen som om det skulle ha vært en vanlig oppskytning, men det er ikke drivstoff i tanken, og nedtellingen simuleres helt ned til -5 sekunder. Da avbrytes den simulerte nedtellingen, og astronautene trenger på en evakuering av romfergen og utskytningsrampen. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 29. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2009 Oppdatering fra KSC: FRR (Flight Readiness Review) har nå satt endelig tidspunkt for STS-129. Det blir den 16. november, klokken 20:28 norsk tid. Datoen kommer til å variere litt på en Atlas V rakett som skal opp først. Atlas V har oppskytningsfeltet for den 14. - 15. november. Ender de opp med å skyte opp 15. november så må Atlantis vente et døgn til 17. november. Lenke til kommentar
Suppekatten Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 (endret) 30.OctSiste last blir lastet ombord i lasterummet, som så har blitt montert i Romferjen som står ved platform 39A.Delene som blir levert til ISS skal blant annet være:En Ammonia tank samler2 stk Nitrogen tank samlere2 Gyroskoper2 Pumpe modulerOg en såkalt "spare latching" som vistnokk er noe av ramma som robotarmen vil bli montert på (Samme lekten som de 4 store solcellepannelene skal monteres på senere?)Suppekatten Endret 6. april 2017 av Suppekatten Lenke til kommentar
HKS Skrevet 1. november 2009 Forfatter Del Skrevet 1. november 2009 21. oktober ble ELC-1 og ELC-2 plassert i lastecontaineren som brukes til å frakte last ut til oppskytningsrampen, hvor det så plasseres i romfergen sitt lasterom. Selve turen ut til rampen har blitt litt forsinket grunnet testoppskytningen av Ares 1-X raketten til NASA forrige uke. Det er fremdeles også ca. 2 uker igjen til oppskytningen av STS-129. Bilde av ELC-1 som løftes over i containeren. Her løftes også ELC-2 over. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 1. november 2009 Forfatter Del Skrevet 1. november 2009 Kan også sette inn et bilde fra den 28. oktober, og oppskytningen av Ares I-X. På bildet her ser dere Atlantis på rampe 39-A, med RSS rundt romfergen for beskyttelse. I bakgrunnen blir Ares I-X skutt opp fra rampe 39-B. Siste romferge som ble skutt opp fra 39-B var Discovery på oppdrag STS-116 i 2006. Endeavour var også parkert på 39-B som redningsferge under STS-125-oppdraget til Hubble. 39-B kommer ikke til å brukes mer av romfergeprogrammet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå