Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Grå/hvit plagsom eksos


christianbvv

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Høres ut som mye vann i eksosen. Den "ekstreme" mengden du ser er vannet som kondenserer i eksosanlegget. Når eksosanlegget er blitt varmt kondenserer ikke vannet lengre og kommer ut som usynlig damp. Det er samme grunn til at biler alltid lager synlig eksos ved oppstart, men når eksosanlegget er blitt varmt blir eksosen usynlig.

 

Jeg kjenner ikke særlig til dieselmotorer, men dieselmotorer har vel ikke vakum i sylindrene noe særlig som gjør at de ikke vil suge inn like mye kjølevæske dersom toppakningen er dårlig?

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Er du sikker på at den ikke produserer normal mengde synlig eksos? Husk at kaldere lufttemperatur automatisk gir mer synlig eksos ved oppstart pga mer vann som kondenserer. Vann er et biprodukt av forbrenningingen, og det er dermed helt normalt at det er noe vann i eksosen.

Lenke til kommentar

Er langt i fra noen ekspert på området, men mine dieselbiler har "røyket" en del når motoren er kald. Ekstra mye på vinteren når det er kaldt ute. Om det er normalt at den ryker når motoren er varm, må nesten noen med mer peiling svare på. :)

Lenke til kommentar

Kan det være et alternativ og skifte ut diesel filteret? Noen enkle tiltak som begrenser utslippet?

 

Startet bilen idag og lot den gå noen minutter, men måtte stoppe den raskt da røyken la seg rundt hele huset og naboene reagerte. Hel utrolig røykutvikling!. Blir så og si røykfri når den er varm da.

Lenke til kommentar

Kommer an på om pluggen sitter lett tilgjengelig det.

Pluggen tar ikke lang tid å bytte det koster heller ikke mye, men hvor mye som må demonteres for å komme til er en annen sak.

Det er størst sannsynlighet for at pluggen er lett tilgjengelig.

 

NB: er du sikker på at det er pluggen da?

Lenke til kommentar

Vet ikke, er ingen ekspert.

 

2 ting som plager meg med denne bilen

 

1. Ved start av bilen, det er enorme mengder røyk som produseres. Kan ikke starte bilen for å varme den opp en kald vinterdag, røyklegger så utrolig.

2. Ved oppstart så vibrerer bilen så kraftig at jeg er beskymret for om bilen vil riste seg i stykker, spesilt når en åpner en dør. Hørt av noen fagfolk at dette skyldes at motoren går på en halv sylinder forlite, forbreder seg straks etter noen meter kjøring.

 

 

 

Hvordan dette kan løses hadde vært greit å finne ut av. Hvilken biltekniske tiltak kan jeg gjøre for å forhindre så store mengder eksos? Hvilken tiltak for å starte motoren på alle sylinderne med en gang, om ikke vente på at alle sakte men sikkert skal begynne å bevege seg?

Lenke til kommentar

Glødepluggene skal varme opp lufta i sylinderen slik at motoren greier og antenne dieselen ved start, dette er nok en forkammerdiesel så den må glødes, hvor lenge lyser glødelampen når du skrur på tenningen?

Endret av agvg
Lenke til kommentar
Hvordan dette kan løses hadde vært greit å finne ut av. Hvilken biltekniske tiltak kan jeg gjøre for å forhindre så store mengder eksos? Hvilken tiltak for å starte motoren på alle sylinderne med en gang, om ikke vente på at alle sakte men sikkert skal begynne å bevege seg?

 

Sjekke/bytte glødepluggene, og gjerne måle kompresjon med det samme, og se om det er en sylinder som skiller seg negativt ut. Kompresjonsmåleren skrues ned i glødeplugghullet, derfor er det greit å gjøre det samtidig som man har dem ute.

Lenke til kommentar

Glødeplugger, men også dysene dine kan fucke det til slik at bilen ikke går godt før den er varm.

 

Så gjør som følger:

-Bytt glødeplugger. Bruk orginale plugger og styr klar av de billige kina versjonene!

-Bytt diesel filter. Dette øker mengden diesel.

-Hvis dette ikke gir effekt bytter du dyser. Dyser som åpner/lukker på feil tidspunkt er en meget sterk feilårsak på diesel biler og kan forårsake at veiva di knekker... En av dysene kan være tett også....

 

Hvordan er retur linjene på bilen din? Er det lenge siden de er sett på? Falsk luft kan forårsake dette når motor er kald....

 

Alt dette er lett å gjøre noe med selv, trangt men greit.

 

Et godt råd: Vask motoren først! NB:Ikke spyl kaldt vann på varm motor!

 

Dieseler går og går de, men de også har noen forutsettninger for å gå og noen av de er nevnt over her :)

 

Lykke til!! :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei!

 

Jeg har også noe lignende problem. Hvit røyk ved oppstart er vanlig hos meg, men det skal ikke være slik med dieselbiler. Den sorte, "skitne", herlige dieselrøyken mangler alltså :)

 

Ifølge verkstedene jeg har vært hos er det ingenting galt med glødepluggene mine, men jeg skal teste kompresjonen neste gang.

 

Og så har jeg hørt mye om dyser. Lurer på hvor de sitter, og om det kan gjøres av meg selv, eller om du må inn på verksted med tusener på tusener av kronasje? Jeg har det slik at når motoren startes opp, går bilen bra i 30 sekunder (sikkert med auto-choke) og så begynner den å lugge og slite i ca 5 minutter inntil motoren er varm.

 

Hvordan gjøres falskluft-sjekk?

 

Jeg har Haynes-boka, så jeg lurer på hva dyser og glødeplugger er på engelsk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...