christianbvv Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Hei Har en Volkswagen Caravelle 1987 diesel som produserer enorm mye eksos ved oppstart, etter en stund når motoren blir varm/ eller når jeg gasser opp i litt turtall er det ikke like mye eksos. Eksosen er hvit/grå aktig Noen som har en anelse om hva dette kan være? Noen tips/triks? Lenke til kommentar
martin808 Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Hvit eksos kan være sprekt topp-pakning. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 (endret) Høres ut som mye vann i eksosen. Den "ekstreme" mengden du ser er vannet som kondenserer i eksosanlegget. Når eksosanlegget er blitt varmt kondenserer ikke vannet lengre og kommer ut som usynlig damp. Det er samme grunn til at biler alltid lager synlig eksos ved oppstart, men når eksosanlegget er blitt varmt blir eksosen usynlig. Jeg kjenner ikke særlig til dieselmotorer, men dieselmotorer har vel ikke vakum i sylindrene noe særlig som gjør at de ikke vil suge inn like mye kjølevæske dersom toppakningen er dårlig? Endret 25. september 2009 av gxi Lenke til kommentar
christianbvv Skrevet 25. september 2009 Forfatter Del Skrevet 25. september 2009 Takk for raske svar, nå har jeg skiftet dieselfilter, mindre røyk ved oppstart ihevrtfall. Men hvordan få ut dette vannet? Eller skifte toppakning? Mulighet å gjøre for en mindre erfaren mekaniker? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Er du sikker på at den ikke produserer normal mengde synlig eksos? Husk at kaldere lufttemperatur automatisk gir mer synlig eksos ved oppstart pga mer vann som kondenserer. Vann er et biprodukt av forbrenningingen, og det er dermed helt normalt at det er noe vann i eksosen. Lenke til kommentar
christianbvv Skrevet 25. september 2009 Forfatter Del Skrevet 25. september 2009 Hei URLen viser bilens eksos utslipp. http://www.youtube.com/watch?v=FLOvTuM7hZc Lenke til kommentar
M.H Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Tror ikke det er så uvanlig at eldre dieselbiler ryker en del når motoren er kald. I hvertfall ikke hvis det er kaldt i luften og. Lenke til kommentar
christianbvv Skrevet 25. september 2009 Forfatter Del Skrevet 25. september 2009 Så dette er normalt? Lenke til kommentar
M.H Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Er langt i fra noen ekspert på området, men mine dieselbiler har "røyket" en del når motoren er kald. Ekstra mye på vinteren når det er kaldt ute. Om det er normalt at den ryker når motoren er varm, må nesten noen med mer peiling svare på. Lenke til kommentar
Frank Stokke Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Går den på alle sylindrene etter kaldstart? En eller flere defekte glødeplugger vil føre til at den ikke går på alle sylindrene like etter oppstart, og da antennes dieselen i eksosanlegget slik at kondensen der fordamper fortere. Dette gir hvit røyk. Lenke til kommentar
martin808 Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Er nokk ikke sprekt topp-pakning, da hadde det nok også begynt å lukte eksos i bilen. Lenke til kommentar
christianbvv Skrevet 26. september 2009 Forfatter Del Skrevet 26. september 2009 Hei Bilen går ikke på alle sylinderne på oppstart, konstantert av fagfolk. Hele bilen vibrerer så nesten døra holder på å dette av når en åpner den. Er det en billig sak og ordne glødepluggene? Christian Lenke til kommentar
christianbvv Skrevet 2. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2009 Kan det være et alternativ og skifte ut diesel filteret? Noen enkle tiltak som begrenser utslippet? Startet bilen idag og lot den gå noen minutter, men måtte stoppe den raskt da røyken la seg rundt hele huset og naboene reagerte. Hel utrolig røykutvikling!. Blir så og si røykfri når den er varm da. Lenke til kommentar
martin808 Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Kommer an på om pluggen sitter lett tilgjengelig det. Pluggen tar ikke lang tid å bytte det koster heller ikke mye, men hvor mye som må demonteres for å komme til er en annen sak. Det er størst sannsynlighet for at pluggen er lett tilgjengelig. NB: er du sikker på at det er pluggen da? Lenke til kommentar
christianbvv Skrevet 2. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2009 Vet ikke, er ingen ekspert. 2 ting som plager meg med denne bilen 1. Ved start av bilen, det er enorme mengder røyk som produseres. Kan ikke starte bilen for å varme den opp en kald vinterdag, røyklegger så utrolig. 2. Ved oppstart så vibrerer bilen så kraftig at jeg er beskymret for om bilen vil riste seg i stykker, spesilt når en åpner en dør. Hørt av noen fagfolk at dette skyldes at motoren går på en halv sylinder forlite, forbreder seg straks etter noen meter kjøring. Hvordan dette kan løses hadde vært greit å finne ut av. Hvilken biltekniske tiltak kan jeg gjøre for å forhindre så store mengder eksos? Hvilken tiltak for å starte motoren på alle sylinderne med en gang, om ikke vente på at alle sakte men sikkert skal begynne å bevege seg? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 3. oktober 2009 Del Skrevet 3. oktober 2009 (endret) Glødepluggene skal varme opp lufta i sylinderen slik at motoren greier og antenne dieselen ved start, dette er nok en forkammerdiesel så den må glødes, hvor lenge lyser glødelampen når du skrur på tenningen? Endret 3. oktober 2009 av agvg Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 3. oktober 2009 Del Skrevet 3. oktober 2009 Hvordan dette kan løses hadde vært greit å finne ut av. Hvilken biltekniske tiltak kan jeg gjøre for å forhindre så store mengder eksos? Hvilken tiltak for å starte motoren på alle sylinderne med en gang, om ikke vente på at alle sakte men sikkert skal begynne å bevege seg? Sjekke/bytte glødepluggene, og gjerne måle kompresjon med det samme, og se om det er en sylinder som skiller seg negativt ut. Kompresjonsmåleren skrues ned i glødeplugghullet, derfor er det greit å gjøre det samtidig som man har dem ute. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Glødeplugger, men også dysene dine kan fucke det til slik at bilen ikke går godt før den er varm. Så gjør som følger: -Bytt glødeplugger. Bruk orginale plugger og styr klar av de billige kina versjonene! -Bytt diesel filter. Dette øker mengden diesel. -Hvis dette ikke gir effekt bytter du dyser. Dyser som åpner/lukker på feil tidspunkt er en meget sterk feilårsak på diesel biler og kan forårsake at veiva di knekker... En av dysene kan være tett også.... Hvordan er retur linjene på bilen din? Er det lenge siden de er sett på? Falsk luft kan forårsake dette når motor er kald.... Alt dette er lett å gjøre noe med selv, trangt men greit. Et godt råd: Vask motoren først! NB:Ikke spyl kaldt vann på varm motor! Dieseler går og går de, men de også har noen forutsettninger for å gå og noen av de er nevnt over her Lykke til!! Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Hei! Jeg har også noe lignende problem. Hvit røyk ved oppstart er vanlig hos meg, men det skal ikke være slik med dieselbiler. Den sorte, "skitne", herlige dieselrøyken mangler alltså Ifølge verkstedene jeg har vært hos er det ingenting galt med glødepluggene mine, men jeg skal teste kompresjonen neste gang. Og så har jeg hørt mye om dyser. Lurer på hvor de sitter, og om det kan gjøres av meg selv, eller om du må inn på verksted med tusener på tusener av kronasje? Jeg har det slik at når motoren startes opp, går bilen bra i 30 sekunder (sikkert med auto-choke) og så begynner den å lugge og slite i ca 5 minutter inntil motoren er varm. Hvordan gjøres falskluft-sjekk? Jeg har Haynes-boka, så jeg lurer på hva dyser og glødeplugger er på engelsk? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå