myhken Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Du kan bruke Remote Dekstop, men du kan ikke ta over pcen du kjører Windows 7 Home Premium på fra en annen pc (og når bruker du den funksjonen) Ofte Home støtter nesten helt sikkert kun simple file sharing. Noe som ikke passer for meg. Nå har jeg testet Home Premium, og den støtter i alle fall mitt lokale nettverk (ikke domene, men arbeidsgruppe) og den lagrer faktisk passordet til nettverket, slik at når jeg rebooter så kommer alle nettverksdiskene opp igjen uten å skrive inn passord på nytt, slik som jeg må i XP Home og Vista Home Premium. Hvis det er noe du vil at jeg skal sjekke ut så har jeg tilgang på en virtuell W7 Home Premium pc nå... Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Nå har jeg testet Home Premium, og den støtter i alle fall mitt lokale nettverk (ikke domene, men arbeidsgruppe) og den lagrer faktisk passordet til nettverket, slik at når jeg rebooter så kommer alle nettverksdiskene opp igjen uten å skrive inn passord på nytt, slik som jeg må i XP Home og Vista Home Premium. Ja, men kan du sette opp rettigheter og tilgang under sharing og security på hver enkelt deling ? Lenke til kommentar
MrDolce Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 2 lisenser bestilt :] Lenke til kommentar
myhken Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 (endret) Ja, men kan du sette opp rettigheter og tilgang under sharing og security på hver enkelt deling ? Jepp, nå har jeg testet og du kan lage delte mapper, med rettigheter til brukere på hver mappe. Her er en rekke skjermbilder fra oppsettet. Er det dette du er ute etter, eller er det noe annet? Endret 26. september 2009 av myhken2 Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Joda det er noe av det jeg ser etter. Nå drar jeg til Sverige på høstferie. Lykke til med testingen. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Er ikke 2 men 8 lisenser. Og det er ikke lengre mulig å få win7 gjennom msdnaa. Du kan hente vista og xp hvis du vil då men, evnt win2008server. Tull. For vanlige studenter som har tilgang til MSDNAA har det vært to lisenser av Pro tilgjengelig, 32-bit og 64-bit engelsk, siden midten av august. Disse er fremdeles tilgjengelig. Lenke til kommentar
gsn Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 (endret) Ser det har vært mange tullesvar her... Jeg kan bare svare for de som studerer ved UiB: Det er ikke bare MatNat studenter som har tilgang til MSDNAA, dette er bare tull. Går selv ved SV faktultet. Og at man ikke kan få Windows 7 er også bare tull. Jeg har fått lisens til både 32-bit og 64-bit Windows 7. Man laster da ned programvaren man vil som en ISO fil fra en relativt stor liste med MS produkter. Som jeg nevnte i min første post gjelder ikke dette alle studenter(igjen, jeg prater bare av erfaring fra UiB). Men om du kan gi en grunn til at du trenger Win 7, så sender du bare en mail til IT-avdelingen eller faktultet/institutt, og sier hvilket studie du går og hvorfor du trenger det. Går du ett IT-relatert studie trenger du nok ikke oppgi en grunn. Edit: Litt rettskriving og: Hvis du er i tvil om hvor du skal henvende deg, send en mail til faktultet eller instituttet dit om hvordan du skal gå frem for å be om microsoft lisenser så hjelper de deg helt sikkert Det er ca 1 uke siden jeg lastet ned win 7 32- og 64-bit for de som måtte lure. Endret 26. september 2009 av gsn Lenke til kommentar
stoff3r Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 EDIT: Retail versjonen kan aktiveres flere ganger eller hva? Og evt installeres og aktiveres på 2 Pcer? Det er den viktigste fordelen til Retail vs OEM. OEM er knyttet til en PC/ett hovedkort, mens med retail kan du aktivere på nytt etter hvert som du bytter PC/hovedkort. Med Retail har du også tilgang til Microsoft Support. Kjøper du OEM, er det i praksis du som selv står ansvarlig for support dersom du installerer på en PC og selger videre. Dell kjøper f.eks OEM lisenser, og er ansvarlige for support til de kundene de selger PCer til. Nå har ikke MS vært så strenge på OEM og aktivisering på flere PCer tidligere, men greit å slippe å forholde seg til telefonaktivisering. Jeg har en OEM lisens av Windows vista, og har instalert den et par ganger mellom diverse formateringer, så om jeg kjøper et nytt hovedkort så vil ikke lenger min windows kunne bli aktivert? Evt får jeg ikke til å instalere denne OEM versjonen på en laptop? Jeg er ikke særlig kjent med OEM systemet annet enn at det ikke har noe redusert funksjonalitet. Noen sier også at windows 7 Home premium ikke har remote desktop. Tull? Mener å huske at Vista home Premium har det, noe jeg kaller grunnleggende funksjonalitet i et moderne OS. Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 I teorien så kan du ikke flytte OEM fra én til en annen maskin, men i praksis så går det veldig greit, du må bare ringe til MS for å få det aktivert (nummer kommer opp når du prøver å aktivere). Hvis de spør om hvorfor du ønsker å flytte lisensen (noe de normalt ikke gjør), så bare forklarer du at du måtte det pga at ditt gamle hk ble defekt, og du måtte erstatte det med et tilsvarende Lenke til kommentar
myhken Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Noen sier også at windows 7 Home premium ikke har remote desktop. Tull? Mener å huske at Vista home Premium har det, noe jeg kaller grunnleggende funksjonalitet i et moderne OS. Du må kanskje lese litt nøyere. Du kan IKKE ta over en Home Premium pc via Remote Desktop fra en ANNEN pc. Men du kan selvsagt bruke Remote dekstop til å ta over andre pcer FRA en Home Premium pc. Det er den store forskjellen. Jeg som har mange pcer både stasjonære og bærbare synes det er greit å kunne ta over de ulike pcene fra EN pc via Remote Desktop. Da må jeg enten ha server versjoner eller Pro versjoner (eller høyere) av de ulike operativsystemene. Lenke til kommentar
anbar Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Studenter som har tilgang til MSDNAA har hatt tilgang til 2 stk lisenser. Det er langt fra flertallet av studenter. Det er vel strangt tatt snakk om noen titusener studenter (og skoleelever), så det er ihvertfall om snakk om veldig få. Dog, svært mange er ikke kjent med dette da mange institutter ofte er lite flinke til å informere om dette. Jeg ser at uio har en mmsdnaa side, dog bare for ansatte og de op isit/mat-nat. Så resten av de 30 000 studentene på uio har ikke tilgang. Noe som er teit. Jeg hadde vist en msdnaa konto selv, men i download oversikten kan jeg ikke bestille/laste ned. Muligens fordi live kontoen ikke er bundet til blindern. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og er derfor slettet. Vennligst ikke skriv i tråden med mindre det er relevant til trådens tema. Les gjerne punkt 1 i retningslinjene. Dette innlegget skal ikke kommenteres. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på pm. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet. Lenke til kommentar
Professional Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Er ikke 2 men 8 lisenser. Og det er ikke lengre mulig å få win7 gjennom msdnaa. Du kan hente vista og xp hvis du vil då men, evnt win2008server. Tull. For vanlige studenter som har tilgang til MSDNAA har det vært to lisenser av Pro tilgjengelig, 32-bit og 64-bit engelsk, siden midten av august. Disse er fremdeles tilgjengelig. Nei, du ser kun de pga du opprettet kontoen før de fjernet tilgangen og hentet for de 2. Alt det du allerede har hentet blir ikke fjernet fra din konto. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Er ikke 2 men 8 lisenser. Og det er ikke lengre mulig å få win7 gjennom msdnaa. Du kan hente vista og xp hvis du vil då men, evnt win2008server. Tull. For vanlige studenter som har tilgang til MSDNAA har det vært to lisenser av Pro tilgjengelig, 32-bit og 64-bit engelsk, siden midten av august. Disse er fremdeles tilgjengelig. Nei, du ser kun de pga du opprettet kontoen før de fjernet tilgangen og hentet for de 2. Alt det du allerede har hentet blir ikke fjernet fra din konto. Når mener du denne fjerningen av tilgang skjedde? AtW Lenke til kommentar
myhken Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Nei, du ser kun de pga du opprettet kontoen før de fjernet tilgangen og hentet for de 2. Alt det du allerede har hentet blir ikke fjernet fra din konto. Hallo, jeg sa det i ett innlegg over, og sier det igjen. Dere må skille mellom de som fikk tilgang til MSDNAA via ACM/IEEE og de som har tilgang til MSDNAA via skoler etc på vanlig måte. ACM/IEEE fjernet Windows 7, men vanlige skoler rundt om kring med MSDNAA tilgang har stort sett tilgang på Windows 7 enda. Dette gjelder de skoler som allerede hadde tilgang på W7, mange skoler har ikke W7 tilgjengelig uansett. Men skill mellom MSDNAA tilgang via ACM/IEEE og helt normale skoler rundt omkring, for det er en forskjell der. Lenke til kommentar
Professional Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Nei, du ser kun de pga du opprettet kontoen før de fjernet tilgangen og hentet for de 2. Alt det du allerede har hentet blir ikke fjernet fra din konto. Hallo, jeg sa det i ett innlegg over, og sier det igjen. Dere må skille mellom de som fikk tilgang til MSDNAA via ACM/IEEE og de som har tilgang til MSDNAA via skoler etc på vanlig måte. ACM/IEEE fjernet Windows 7, men vanlige skoler rundt om kring med MSDNAA tilgang har stort sett tilgang på Windows 7 enda. Dette gjelder de skoler som allerede hadde tilgang på W7, mange skoler har ikke W7 tilgjengelig uansett. Men skill mellom MSDNAA tilgang via ACM/IEEE og helt normale skoler rundt omkring, for det er en forskjell der. Det innlegget har jeg ikke sitt, jeg snakker kun om MSDNAA (noe det ikke heter lengre) som jeg fikk gjennom ACM Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Kanskje jeg burde opprettet en egen tråd for dette. g2play.net selger Win Ultimate for rundt 1.000,- med digital nedlastning. For de som ikke har vært borti denne butikken før, så kan jeg si at selv om utseende og kommunikasjon via mail gjerne er litt shabby, leverer butikken varene. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Når det gjelder G2PLAY.net, en Singapore basert virksomhet, vet jeg at deres salg av nøkler til spill oppfattes som piratvirksomhet av de fleste spilldistributører/-utviklere. Nå selger de programvare på en litt annen måte, men ut fra beskrivelsen og prosedyren, blant annet opplysningen at du bare kan laste ned en gang, virker det som vi her langt fra snakker om noe som er godkjent av Microsoft. I tillegg kan de selge et produkt som faktisk ikke er lansert i offisielle kanaler, selv Microsoft sin egen "store" har bare forhåndsbestilling. Tviler ikke på at man får produktet, men risikoen er faktisk til stede for at man ved behov for å kontakte Microsoft får underkjent lisensnøkkelen, eller at den blir "stengt" på annen måte. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Jeg kan ikke garantere at nøkkelen ikke blir underkjent fra MS, men jeg tviler sterkt på det. G2Play har ovenfor meg gjort en god jobb dersom jeg har fått nøkler som ikke har fungert. De reklamerer også med at man kan få pengene igjen om man ikke er fornøyd. Kanskje jeg skulle prøvd ut dette før jeg ukritisk går ut og anbefaler dem. At distributører ser på billigere konkurrenter som pirater er vel ikke noe nytt? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Når det gjelder spill så henter G2Play nøklene fra retailbokser til salg i Asia så vidt jeg vet. At distributørene ikke liker dette er klart, men poenget var ikke primært dette, men at det var for stor sannsynlighet at nøklene var erhvervet på en ikke legal måte. Når det gjelder Windows 7, blir jeg særdeles skeptisk når man selger et ikke lansert produkt. Og at man f.eks selger både 32 og 64-bit, når til og med Microsoft bare vil selge OEM-versjonen separat her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå